Podiumul celor mai mari jucători în funcție de veniturile nete din 2020 este ocupat de Nestlé, Procter&Gamble și Pepsico. În clasament urmează Unilever, Anheuser-Busch InBev (AB inBev) Coca-Cola, L'Oreal, British American Tobacco, Philip Morris International, Danone, Heineken, Mondelez International, Kraft Heinz, JTI, General Milles (care deține brandul Cerrieos), Diageo (companie internațională de băuturi), Colgate Palmolive, Estee Lauder, Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) și Johnson&Johnson. Combinate, cele mai mari 20 de companii FMCG din lume au generat vânzări de peste 680 de miliarde de dolari (687,2 miliarde de dolari) în 2020, scrie Consultancy.
Nestlé ocupă prima poziție în top
Compania elvețiană Nestlé este cea mai mare companie de bunuri de larg consum din lume, fiind urmată de doi giganți americani: Procter & Gamble și PepsiCo. Analiza recentă de la OC&C Strategy Consultants – raportul „FMCG Global 50” – arată că cei mai mari jucători FMCG din lume s-au bucurat de vânzări în creștere în 2020. Astfel, cei mai mari jucători ai pieței de retail au intrat în pandemia de coronavirus într-o formă mai bună decât au fost de mulți ani, veniturile acestora crescând la 3,9% în 2019, de la 3,4% în anul precedent.
Primele companii s-au bucurat de vânzări totale de 687,2 miliarde de dolari în 2020, Nestlé fiind în fruntea listei cu 93,1 miliarde de dolari. Astfel, veniturile companiei au crescut cu 1,2% de la an la an, potrivit Consultancy. Nestlé este o companie de produse alimentare și băuturi, prezentă în 189 de țări din întreaga lume, cu peste 300.000 de angajați. Cele peste 2.000 de brand-uri ale Nestlé includ nume precum Nescafé, Nespresso, Maggi și Nesquik. Sediul principal al Nestlé se află în Vevey, Elveția, unde compania a fost fondată în urmă cu mai bine de 150 de ani.
Nestlé este urmat în top de Procter&Gamble, pe locul doi, cu vânzări de 67,2 miliarde de dolari. Americanii au două fabrici de producție în România și au un portofoliu vast de produse printre care se numără: Always, Ariel, Crest, Fairy, Gillette, Head & Shoulders, Lenor, Olay, Oral-B, Pampers, Pantene, Tide și Aussie. P&G include operațiuni în aproximativ 70 de țări din întreaga lume.
PepsiCo vine pe locul trei, cu vânzări de 67,1 miliarde de dolari. Produsele PepsiCo sunt consumate în 200 de țări și teritorii din întreaga lume, de un miliard de ori pe zi. Retailerul a generat o cifră de afaceri de peste 70 de miliarde dolari în 2020, adusă de un portofoliu de alimente și băuturi care include Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker Tropicana și SodaStream. Portofoliul PepsiCo este format dintr-o gamă variată de produse alimentare și băuturi , printre care 23 de branduri.
Unilever, în top zece companii din FMCG
În ciuda pandemiei, anul 2020 a fost un an solid pentru majoritatea celorlalte companii din top 10, Unilever menținându-și performanța. În timp ce Unilever a reușit să crească vânzările cu 2%, pe locul cinci, AB Inbev, o companie multinațională de bere, care deține, printre altele, brandurile Stella Artois, Beck's, Bergenbier și Noroc, a înregistrat o scădere a vânzărilor cu 4,2%.
În România, Unilever a început cu primele importuri de produse în anul 1991 și a achiziționat Fabrica Dero din Ploiești în anul 1995. Tot în Ploiești, în anul 2006, a apărut Fabrica de Produse Alimentare Unilever prin contopirea a trei fabrici: fabricile de margarină din Târgu Mureș și Bulgaria și fabrica Knorr din Otopeni. Cele două fabrici, alături de fabrica Betty Ice din Suceava și Good People din București, sunt parte din Unilever South Central Europe, distribuitorul brandurilor Knorr, Delikat, Dero, Omo, Dove, Rexona, Domestos, Cif, Magnum, Algida, Ben & Jerry’s și multe altele.
Companie | Vânzări 2020 |
Nestlé | 93,1 miliarde de dolari |
Procter&Gamble | 67,2 miliarde de dolari |
Pepsico | 67,1 miliarde de dolari |
Unilever | 58,2 miliarde de dolari |
AB inBev | 52,3 miliarde de dolari |
Coca-Cola | 37,2 miliarde de dolari |
L'Oreal | 33,4 miliarde de dolari |
British American Tobacco | 33 miliarde de dolari |
Philip Morris Internațional | 29,8 miliarde de dolari |
Danone | 28,3 miliarde de dolari |
Heineken | 26,8 miliarde de dolari |
Mondelez International | 25,8 miliarde de dolari |
Kraft Heinz | 24,9 miliarde de dolari |
JTI | 19,9 miliarde de dolari |
General Mills | 16,8 miliarde de dolari |
Diageo | 16,3 miliarde de dolari |
Colgate Palmolive | 15,6 miliarde de dolari |
Estee Lauder | 14,7 miliarde de dolari |
Johnson&Johnson | 13,8 miliarde de dolari |
LVMH | 13,8 miliarde de dolari |
Coca-Cola nu intră în top cinci
Coca-Cola, L’Oréal, British American Tobacco (BAT), Philip Morris International și Danone închid topul primilor 10 retaileri din FMCG, prezenți și în România; L’Oréal fiind singura companie care și-a îmbunătățit rezultatele comparativ cu 2020.
Coca-Cola HBC este unul dintre cei mai mari îmbuteliatori ai companiei Coca-Cola, având în 2019 vânzări de peste 2,2 miliarde de unități. Compania activează într-o zonă geografică extinsă, are operațiuni în 28 de țări, deservind peste 600 milioane de oameni. Coca-Cola HBC oferă o gamă largă de băuturi răcoritoare, printre care băuturi carbogazoase, sucuri, apă, energizante, ceaiuri și cafea.
Coca-Cola oferă produse în peste 200 de țări. Din categoriile de apă, băuturi pentru sportivi, cafea și ceaiuri, Coca-Cola deține brandurile Dasani, smartwater, vitaminwater, Topo Chico, Powerade, Costa, Georgia, Gold Peak, Honest și Ayakata, iar pe segmentele de băuturi nutriționale, sucuri, lapte și băuturi pe bază de plante, deține, printre altele, brandurile Minute Maid, Simply, innocent, Del Valle, fairlife și AdeZ.
L'Oreal se clasează pe locul șapte în top 20 retaileri, în funcție de vânzările înregistrate în 2020. În România, producătorul de cosmetice și produse de îngrijire are o istorie de 24 de ani pe piața locală. Cu portofoliul de 20 de branduri internaționale diverse și complementare, L’Oréal România este unul dintre retailerii de pe piața locală de cosmetice și este prezent în toate canalele de distribuție: mass market, magazine, farmacii și drogherii, saloane, travel retail și branded retail. În 2020, la nivel global, retailerul a înregistrat vânzări de 33,4 miliarde de dolari.
British American Tobacco, companie producătoare de tutun, a generat vânzări în valoare de 33 de miliarde de dolari în 2020. În 2020, BAT a avut 13,5 milioane de consumatori de produse care nu ard tutunul, o creștere de 3 milioane față de anul precedent.
PMI este unul dintre cei mai importanți jucători din industria tutunului care se ocupă cu fabricarea și comercializarea țigaretelor, a produselor fără fum, a dispozitivelor și accesoriilor electronice aferente acestora, precum și a altor produse care conțin nicotină pe piețele din afara Statelor Unite ale Americii. În 2020, producătorul a înregistrat vânzări de 29,8 miliarde de dolari.
În prezent, Philip Morris România și Philip Morris Trading comercializează 40 de variante de produse și au aproximativ 800 de angajați în întreaga țară. Philip Morris are în portofoliu mărcile Marlboro, Parliament, Virginia Slims, Philip Morris, L&M, Chesterfield, IQOS și HEETS.
Danone, unul dintre cei mai mari producători de băuturi și produse alimentare a înregistrat vânzări în valoare totală de 28,3 miliarde de dolari în 2020. Compania are în portofoliu zeci de sortimente de produse, realizate în majoritate în fabrica din Bucureşti, cu lapte proaspăt colectat de la fermierii români. Fabrica Danone din Bucureşti a produs local primele iaurturi în 1999.
Mondelez nu intră în top 10 retaileri
Heineken se situează pe locul 11 în top 20 retaileri și are un portofoliu de peste 300 de mărci de bere și cidru internaționale, regionale și locale. La nivel mondial, este prezent în peste 70 de țări și are peste 80.000 de angajați. În România are un portofoliu divers de mărci de bere și cidru, majoritatea fiind produse în cele patru fabrici locale (din Constanța, Craiova, Târgu Mureș și Miercurea Ciuc). Pe plan local are peste 1.100 de angajați. Producătorul de băuturi a înregistrat vânzări totale în valoare de 26,8 miliarde de dolari în 2020.
Mondelēz International, o companie multinațională americană de alimente, băuturi și gustări, se situează pe locul 12 în topul retailerilor globali, în funcție de vânzările înregistrate în 2020. Mondelēz International este prezent în aproximativ 150 de țări din întreaga lume. Cu venituri de aproximativ 27 de miliarde de dolari în 2020, compania are în portofoliu branduri globale și locale de referință, precum biscuiții Oreo, belVita și LU; ciocolata Cadbury Dairy Milk, Milka și Toblerone; bomboanele Sour Patch și guma Trident. În 2018, Mondelez România a înregistrat o cifră de afaceri de 568 de milioane de lei.
Kraft Heinz, care ocupă locul 13 în clasament, este unul dintre cei mai mari jucători din industria alimentară globală și reprezintă fuziunea dintre companiile Kraft Foods și H.J. Heinz, care a avut loc în 2005. Retailerul alimentar cu o varietate de sosuri Kraft Heinz a înregistrat vânzări de 24,9 miliarde de dolari, în 2020, în timp ce Japan Tobacco International (JTI), producător de țigarete, a înregistrat vânzări totale de 19,9 miliarde de dolari în 2020.
JTI și-a început activitatea în România în 1993, are peste 35 de birouri de vânzări în România, printre care și sediul central și fabrica, având un număr de peste 1.000 de angajați. JTI deține un portofoliu cunoscut de țigarete, precum Winston, Camel, Benson & Hedges, Sobranie și LD.
În top 20 se situează și producătorul american General Milles, care deține brandul de cereale Cerrios și înghețata Haagen-Dasz, cu vânzări totale de 16,9 miliarde de dolari.
Producătorul de băuturi Diageo, pe primele poziții
Diageo, care ocupă printre ultimele poziții în top 20, deține brandurile de whisky Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan's și Windsor, vodca Smirnoff, Cîroc şi Ketel One, dar şi Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray şi Guinness. Diageo este o companie globală ale cărei produse se vând în mai bine de 180 de ţări din întreaga lume. Producătorul de băuturi a înregistrat vânzări în valoare de 16,3 miliarde de dolari în 2020.
Colgate-Palmolive este o companie americană care deține în portofoliu numeroase produse de igienă orală, săpunuri, detergenți și produse de îngrijire personală. Colgate-Palmolive, lider mondial în producția de pastă de dinți, a avut vânzări în valoare de 15,6 miliarde de dolari în 2020.
În top se situează și Estée Lauder, un producător american de cosmetice, produse de îngrijire a pielii, machiaj, parfumuri și îngrijire a părului, care ocupă locul 18 din 20 cei mai mari retaileri la nivel global cu prezență în România. Compania a înregistrat vânzări în valoare de 14,7 miliarde de dolari în 2020. Estée Lauder deține brandurile MAC Cosmetics, JO Malone London, Clinique, Origins, Too Faced Cosmetics și La Mer.
Ultimele două companii incluse în top 20 retaileri cu prezență în România sunt Johnson&Johnson, unul dintre cei mai mari producători și distribuitori de medicamente, și producătorul gamei pentru bebeluși Johnson’s Baby, precum și LVMH, unul dintre cei mai mari producători de bunuri de lux din lume.
LVMH, care include Sephora, face parte din companiile care au înregistrat creșteri în 2020. Brandul a înregistrat o creștere de 10,5%, ajungând la vânzări de 13,8 miliarde de dolari în 2020.
LVMH are deja în portofoliu câteva branduri italiene de lux, inclusiv Fendi, Loro Piana și lanțul de bijuterii Bulgari, precum și Etro. Compania a început în 1968 ca o fabrică de producție de țesături, mai târziu dezvoltându-se într-o marcă de haine. Global, retailerul are o rețea de 140 de magazine. În plus, în sectorul fashion pentru femei și bărbați, gama include accesorii, parfumuri, produse home&deco și lenjerie de uz casnic.
FOTO: JHVEPhoto, Shutterstock / Jonathan Weiss, Shutterstock / Nestle.com