Lectură de 7 minute

30 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Retrospectiva anului în retail și FMCG: evenimentele importante din industrie în 2021

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Al doilea an pandemic, 2021, a adus o schimbare de lider în retailul alimentar, când Lidl a detronat Kaufland și s-a poziționat pe primul loc în clasament. Competiția din industria livrărilor online s-a intensificat, odată ce Glovo a cumpărat foodPanda și noi jucători au intrat pe piață, precum freshful by eMAG și FAN Delivery. Companiile românești s-au extins anul acesta, prin achiziții și investiții, iar cel mai bun exemplu este producătorul de conserve Scandia; o parte din ele s-au listat pe piața AeRO a Bursei de Valori București, cum ar fi Agroserv Măriuța, compania care deține Lăptăria cu Caimac. Politicile de mediu au continuat să influențeze și anul acesta deciziile de business, iar trendul se va păstra în 2022.

Pe lângă noi valuri pandemice, anul 2021 a adus vaccinul împotriva virusului SARS-CoV-2, fără de care lumea și business-urile ar fi arătat cu totul diferit. Anul acesta a fost plin de crize globale, cu impact rapid la nivel local, începând de la prețurile majorate la transporturi, pe cale maritimă și terestră, la problemele din fluxul de aprovizionare și costurile record la energie. Toți acești factori au destabilizat mediul de business, unele companii au fost mai reticente la nivel de investiții, în timp ce altele s-au avântat și și-au continuat planul de expansiune.

În această retrospectivă de final de an, trecem în revistă cele mai importante mișcări din industria de retail, FMCG și producție locală din România.

Schimbarea de lider în retail

Anul acesta, Lidl a devenit liderul retailului alimentar din România, detronând rivalul Kaufland, parte din același grup german, după ce a raportat o cifră de afaceri de 12,86 miliarde de lei în 2020.

Retail jobs

Tot compania germană a făcut și o schimbare de director, după ce Frank Wagner a plecat, iar Marco Giudici a preluat funcția de CEO de la 1 noiembrie.

Preferința românilor pentru discounterul Lidl a venit în contextul pandemiei, în care cheltuielile au fost mai chibzuite, iar sensibilitatea la preț mult mai ridicată. Rămâne de văzut dacă Lidl se va menținea în fruntea clasamentului sau Kaufland își va relua poziția în 2021.

Vânzări și achiziții

Pe final de an, Scandia a anunțat cele două achiziții la care a lucrat în ultima perioadă. Producătorul român de conserve intră în categoria de produse congelate prin achiziționarea unei fabrici de producție de mâncăruri congelate pe bază de carne și în sectorul mezelurilor, după ce a cumpărat Agra’s Alba Iulia, o firmă specializată în procesarea cărnii și producția de preparate pe bază din carne.

Grupul Louis Delhaize, activ în Franța, Belgia și Luxemburg, prezent și în România din 2003 prin intermediul magazinelor cora, a ajuns la un acord pentru a-și vinde portofoliul imobiliar din România, menținând în întregime operațiunile comerciale ale hipermarketurilor cora din țară, iar cele 10 hipermarketuri din țară vor continua dezvoltarea operațiunilor de retail, atât pe cele fizice, cât și pe cele online.

Citeste si:
Pungile biodegradabile promovează brand-ul dumneavoastră
Pungile biodegradabile promovează brand-ul dumneavoastră

Expansiuni

Lanțul de magazine de bijuterii de lux Teilor, prezent în Europa Centrală și de Est, a planificat anul acesta investiții de 30 de milioane de lei în dezvoltarea rețelei de magazine în România, Polonia și Ungaria. Teilor va deschide pe plan local două noi magazine, va reloca și va extinde două unități și va deschide patru magazine în Polonia, dintre care trei sunt locații noi și unul este un magazin existent, dar relocat. Compania, care a emis în decembrie primele sale obligațiuni la Bursa de Valori București, va intra la anul și pe piața din Germania.

Liderul pieței de curierat din România, FAN Courier, s-a extins în Republica Moldova anul acesta, unde va deschide 12 filiale și va presta servicii în țară, dar și internaționale, cu o echipă de 30 de angajați. Sediul central este la Chișinău, iar compania va finaliza în primăvara anului următor construcția propriului depozit.

Timișoara a atras câteva investiții valoroase în ultimii ani. Spre exemplu, Ikea a început construcția celui de-al treilea magazin din România și primul din afara Capitalei, care va fi gata în 2022 și unde vor lucra 250 de persoane, iar nemții de la Corratec, care au cumpărat fabrica de antene de comunicații Kathrein din Timișoara de la Ericsson, vor deschide anul viitor o nouă fabrică de biciclete. În plus, Sport Mechanical Workshop (SMW), noua fabrică unde Decathlon va produce 1,5 milioane de biciclete anual în anul 2025, a fost inaugurată toamna aceasta, după o investiție de 30 de milioane de euro și va scoate pe piață și biciclete asistate electric.

Producătorul de încălțăminte și accesorii de marochinărie Musette a cumpărat o nouă fabrică în Capitală, unde a dat deja startul producției de pantofi pentru copii și bărbați.

Competiția livrărilor online

Piața livrărilor online de mâncare și produse de superamrket s-a intensificat anul acesta. La finalul lunii mai, Glovo, unul dintre marii livratori de produse, a anunțat că va cumpăra foodpanda în România și Bulgaria, parte dintr-o serie de tranzacții separate cu Delivery Hero, una dintre cele mai mari platforme de livrare din lume. Consiliul Concureneței a autorizat abia în decembrie tranzacția, după ce a impus o serie de reguli pentru a se asigură că Glovo nu va face abuz de poziția dominantă pe care o va căpăta pe piață.

Glovo rămâne să se lupte pe piață cu tazz by eMAG, care livrează mâncare din restaurante și cu Freshful, cea mai recentă investiție a celor de la eMAG, un supermarket online cu livrare. În plus, se anunță noi intrări pe piața din România: nemții de la Grovy și cehii de la Rohlik, care vor deschide anul viitor supermarketul online Sezamo.

În joc a intrat și FAN Courier care a lansat la începutul lunii decembrie FAN Delivery, o platformă online de personal shopping cu livrare rapidă, destinată clienților care doresc ca produsele cumpărate online să le fie livrate într-un interval de 45-60 de minute.

De la anul, în hora livrărilor online va intra și start-up-ul de servicii cu livrare rapidă din supermarketuri Everli, fondat în Italia, care se extinde în Germania și România la începutul anului 2022.

Nume noi la Bursa de Valori

Bursa de Valori și-a lărgit portofoliul încă de la începutul anului, când compania românească din industria de bricolaj MAM Bricolaj a debutat pe piața AeRO la Bursa de Valori București.

Agroserv Măriuța, compania care deține brandul de produse lactate Lăptăria cu Caimac, a debutat în mai, pe piața AeRO a Bursei de Valori București, iar producătorul clujean de lactate Bonas Import Export s-a listat în iunie la BVB, pe piața AeRO.

În septembrie, producătorul de microplante și specialități culinare Microgreens România, furnizor pentru industria HoReCa și retail, a atras investiții de 500.000 de euro de la membrii board-ului Norofert și a anunțat listarea la Bursa de Valori București.

Fără plastic și mai multă reciclare

Anul 2021 a adus mai multe inițiative de mediu cu impact major în industria producătoare, în retail și FMCG. Uniunea Europeană a interzis din luna iulie a acestui an mai multe produse din plastic de unică folosință, printre care se numără tacâmurile, farfuriile și paiele, care trebuie să fie înlocuite cu variante mai ecologice. România a transpus directiva europeană printr-o ordonanță de guvern cu două luni întârziere. Aceasta a intrat în vigoare în septembrie, dar prezintă anumite lacune care trebuie clarificate prin normele de aplicare sau chiar prin acte normative de modificare.

Tot anul acesta, în octombrie, guvernul român a aprobat hotârârea care vizează sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje reutilizabile (SGR), care ar trebui să fie funcțional începând din luna octombrie a anului următor. SGR reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanție de 0,50 RON atunci când va cumpăra o băutură de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. De asemenea, în schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosință: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L și 3L.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Retrospectiva anului în retail și FMCG: evenimentele importante din industrie în 2021