Lectură de 3 minute

27 Apr 2022 - Interviuri și Analize

eMAG depășește Dacia și devine cel mai valoros brand românesc. Dedeman și Altex completează creșterea sectorului de retail

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Retailerul eMAG crește în valoare cu 29% și devine cel mai valoros brand românesc, depășind pentru prima dată Dacia. eMAG este urmat de compania de bricolaj Dedeman și de retailerul electro-IT Altex, care completează creșterea sectorului de retail în clasamentul realizat de Brand Finance, o firmă de evaluare și strategie de brand.

Brandul eMAG (în creștere cu 29%) a depășit valoarea de 1 miliard de euro (1,027 milioane de euro) și a depășit Dacia (în scădere cu 28% la 815 milioane de euro), devenind astfel cel mai valoros brand românesc, conform ultimului raport al Brand Finance. Aceasta schimbare la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.

Anul acesta, eMAG va finaliza automatizarea hubului său de la Joița, o investiție de 90 de milioane de euro care poate acomoda peste 1.000 de antreprenori care se înscriu în programul Fulfilment by eMAG. Această investiție se înscrie unui plan mai amplu, care se ridică la de 3,2 miliarde de lei până în 2024, prin care eMAG își propune să devină un ecosistem regional de tehnologie și comerț.

„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in top 50”, a declarat Mihai Bogdan, managing director, Brand Finance Romania.

Retail jobs

Dedeman și Altex cresc în sectorul de retail

Dedeman, a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane euro și Altex, în creștere cu 31% până la 123 milioane de euro, reprezintă, împreuna cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. În pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).

Noi și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. În această ediție, doar două intrări în top 50: brandul Bilka (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere de 56% a valorii până la 20 milioane euro, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane de euro).

Citeste si:
Tazz lansează telefoanele Flip.ro în platformă, cu livrare în 30-90 minute
Tazz lansează telefoanele Flip.ro în platformă, cu livrare în 30-90 minute

Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt Cocorico și Blue Air –­ cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țari si 30 de sectoare economice.

Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  eMAG depășește Dacia și devine cel mai valoros brand românesc. Dedeman și Altex completează creșterea sectorului de retail