Lectură de 5 minute

06 Jun 2022 - Interviuri și Analize

Alex Bratu, Jysk: În ultimele luni nu a mai fost vorba de preț, nu a existat marfă, nu era disponibilă

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

RestricÈ›iile impuse de pandemie, cererea mare de produse generată de creditele ieftine È™i costurile în creÈ™tere la materii prime au dus la probleme pentru producători, care nu au putut creÈ™te producÈ›ia potrivit aÈ™teptărilor, iar unii dintre retaileri s-au trezit cu probleme de disponibilitate a mărfii. Dacă anul trecut a fost anul cheltuielilor de după restricÈ›ii, anul acesta, companiile aÈ™teaptă toamna pentru a vedea impactul efectelor geopolitice asupra mediului economic, a declarat pentru Retail.ro Alex Bratu, country managerul Jysk România È™i Bulgaria.

În contextul inflaÈ›ionist din ultima perioadă, Jysk a majorat din preÈ›urile produselor oferite, a micÈ™orat unele preÈ›uri, iar în cazul altor produse a păstrat aceleaÈ™i preÈ›urile, dar s-a confruntat cu costuri mari de transport maritim.

„Am mărit unele preÈ›urile, pe altele le-am scăzut, altele au rămas la fel. În cele mai multe cazuri, precum sortimentul de grădină, nici măcar nu a fost pusă problema preÈ›ului la producător, efectiv foarte mulÈ›i retaileri nu au avut de unde să cumpere. Nici nu conta preÈ›ul, nu a fost disponibilitate. Să nu uităm că, în China, în continuare sunt restricÈ›ii la producători legate de pandemie. PreÈ›urile containerelor maritime au crescut de cinci-È™ase ori. Nu avea sens să aduci un container de seturi de grădină, din China, dacă transportul te costă de două ori mai mult decât seturile în sine.

Un container a crescut de la 2.500 de dolari, în februarie 2020, la 16.000 de dolari. De cele mai multe ori, È™i cu banii în buzunar, nu poÈ›i să îÈ›i cumperi un loc. Nu există disponibilitate. Noi am adus (produse - n.r.) din mai multe țări din Asia: Bangladesh, Pakistan È™i Vietnam, dar noi avem niÈ™te contracte pe termen lung È™i lucrăm planificat. La containere poÈ›i cumpără spot sau pe bază de contract. Spot înseamnă că vrei mâine È™i cumperi de pe piaÈ›a liberă. În momentul de față, nu mai există piață spot. În ultimele luni nu a mai fost vorba de preÈ›, nu a existat marfă, nu era disponibilă”, a declarat Alex Bratu, country manager Jysk România.

Vânzări mai mari pentry Jysk în 2021

Jysk a înregistrat o creÈ™tere de 18,6% a cifrei de afaceri È™i a trecut de pragul de 800 de milioane de lei, cu un profit de 87 de milioane de lei, în 2021, anul în care a angajat 140 de salariaÈ›i pentru magazinele deschise în È›ară. Anul acesta, compania are în plan să deschidă 15 noi unități È™i să reamenajeze magazinele deschise înainte de 2018.

Retailerul danez de home&deco vrea să pună pe hartă încă 100 de magazine - obiectiv care ar urma să fie atins în circa È™apte ani, dacă menÈ›ine ritmul deschiderilor de 15 unități pe an.

„Anul trecut a fost unul fericit pentru mulÈ›i, pentru că, în primul rând, nu au fost aceste probleme geopolitice. Anul trecut, pandemia deja trecuse într-o fază rezonabilă, având vaccinurile, nu existau aceste aÈ™teptări inflaÈ›ioniste, nu aveam un război la graniță, preÈ›urile la energie erau rezonabile È™i anul trecut a fost un an bun pentru toată lumea, probabil mai puÈ›in inspirat pentru cei din industria de turism È™i leasure, care aveau niÈ™te restricÈ›ii impuse de autorități, dar se confruntau È™i cu o reticență din partea consumatorilor. Anul acesta, totul s-a schimbat, din nou, avem incertitudini legate de situaÈ›ia politică din jur, nimeni nu È™tie ce urmează să se întâmple. InflaÈ›ia de peste tot în lume creează probleme È™i, în mod evident, consumatorul îÈ™i va securiza, în primul rând, cheltuielile obligatorii: ratele la bancă, utilitățile È™i mâncarea”, a spus Bratu.

Cu costuri de producÈ›ie în creÈ™tere È™i presiuni inflaÈ›ioniste, companiile din România aÈ™teaptă toamna pentru a vedea ce fel de an va fi cel în curs, în contextul în care prioritățile clienÈ›ilor vor fi reprezentate de plățile imediate, la utilități, rate È™i sumele alocate pentru asigurarea mâncării.

Citeste si:
Mobexpert se extinde: producătorul de mobilă a închiriat un spațiu de depozitare în Oresa Industra Park
Mobexpert se extinde: producătorul de mobilă a închiriat un spațiu de depozitare în Oresa Industra Park

„Costurile de producÈ›ie au crescut peste tot în lume, a existat o cerere foarte mare în 2020 È™i 2021, din cauza creditelor foarte ieftine, a ratelor aproape de zero È™i a tipăririi de bani. Toate acestea au împins cererea pe un lanÈ› de consum unde producătorii nu puteau să crească peste noapte capacitățile de producÈ›ie cu 50% È™i atunci evident că au crescut preÈ›urile. Costurile de producÈ›ie cresc È™i ele peste tot, odată din cauza utilităților, apoi din cauza inflaÈ›iei salariale – salariile cresc peste tot. Este un moment în care cu toÈ›ii trebuie să ne adaptăm, să căutăm soluÈ›ii. Nu este uÈ™or, dar, după pandemie, probabil că toată lumea este mai antrenată să facă față. AÈ™teptările noastre pentru la anul probabil că nu pot fi creionate în acest moment, cred că este încă devreme È™i în toamnă vom È™ti mai multe È™i despre ce se întâmplă în Ucraina, despre utilități È™i resurse naturale”, a mai precizat Bratu.

Jysk a inaugurat primul magazin pe data de 2 aprilie 1979 în Danemarca, în oraÈ™ul Aarhus, al doilea cel mai mare din È›ară. Cinci ani mai târziu, compania s-a extins dincolo de graniÈ›ele țării odată cu deschiderea unui magazin în Germania. Retailerul danez de mobilă È™i decoraÈ›iuni interioare comercializează o gamă de produse pentru casă È™i grădină.

Compania Jysk este deÈ›inută de familia fondatorului ei, omul de afaceri danez Lars Larsen, care are în portofoliu È™i alte companii, cu o cifră de afaceri anuală de 4,8 miliarde de euro. Cifra de afaceri JYSK este de 4,1 miliarde euro.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Alex Bratu, Jysk: ÃŽn ultimele luni nu a mai fost vorba de preÈ›, nu a existat marfă, nu era disponibilă