Lectură de 5 minute

06 Jun 2022 - Interviuri și Analize

Alex Bratu, Jysk: În ultimele luni nu a mai fost vorba de preț, nu a existat marfă, nu era disponibilă

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Restricțiile impuse de pandemie, cererea mare de produse generată de creditele ieftine și costurile în creștere la materii prime au dus la probleme pentru producători, care nu au putut crește producția potrivit așteptărilor, iar unii dintre retaileri s-au trezit cu probleme de disponibilitate a mărfii. Dacă anul trecut a fost anul cheltuielilor de după restricții, anul acesta, companiile așteaptă toamna pentru a vedea impactul efectelor geopolitice asupra mediului economic, a declarat pentru Retail.ro Alex Bratu, country managerul Jysk România și Bulgaria.

În contextul inflaționist din ultima perioadă, Jysk a majorat din prețurile produselor oferite, a micșorat unele prețuri, iar în cazul altor produse a păstrat aceleași prețurile, dar s-a confruntat cu costuri mari de transport maritim.

„Am mărit unele prețurile, pe altele le-am scăzut, altele au rămas la fel. În cele mai multe cazuri, precum sortimentul de grădină, nici măcar nu a fost pusă problema prețului la producător, efectiv foarte mulți retaileri nu au avut de unde să cumpere. Nici nu conta prețul, nu a fost disponibilitate. Să nu uităm că, în China, în continuare sunt restricții la producători legate de pandemie. Prețurile containerelor maritime au crescut de cinci-șase ori. Nu avea sens să aduci un container de seturi de grădină, din China, dacă transportul te costă de două ori mai mult decât seturile în sine.

Un container a crescut de la 2.500 de dolari, în februarie 2020, la 16.000 de dolari. De cele mai multe ori, și cu banii în buzunar, nu poți să îți cumperi un loc. Nu există disponibilitate. Noi am adus (produse - n.r.) din mai multe țări din Asia: Bangladesh, Pakistan și Vietnam, dar noi avem niște contracte pe termen lung și lucrăm planificat. La containere poți cumpără spot sau pe bază de contract. Spot înseamnă că vrei mâine și cumperi de pe piața liberă. În momentul de față, nu mai există piață spot. În ultimele luni nu a mai fost vorba de preț, nu a existat marfă, nu era disponibilă”, a declarat Alex Bratu, country manager Jysk România.

Retail jobs

Vânzări mai mari pentry Jysk în 2021

Jysk a înregistrat o creștere de 18,6% a cifrei de afaceri și a trecut de pragul de 800 de milioane de lei, cu un profit de 87 de milioane de lei, în 2021, anul în care a angajat 140 de salariați pentru magazinele deschise în țară. Anul acesta, compania are în plan să deschidă 15 noi unități și să reamenajeze magazinele deschise înainte de 2018.

Retailerul danez de home&deco vrea să pună pe hartă încă 100 de magazine - obiectiv care ar urma să fie atins în circa șapte ani, dacă menține ritmul deschiderilor de 15 unități pe an.

„Anul trecut a fost unul fericit pentru mulți, pentru că, în primul rând, nu au fost aceste probleme geopolitice. Anul trecut, pandemia deja trecuse într-o fază rezonabilă, având vaccinurile, nu existau aceste așteptări inflaționiste, nu aveam un război la graniță, prețurile la energie erau rezonabile și anul trecut a fost un an bun pentru toată lumea, probabil mai puțin inspirat pentru cei din industria de turism și leasure, care aveau niște restricții impuse de autorități, dar se confruntau și cu o reticență din partea consumatorilor. Anul acesta, totul s-a schimbat, din nou, avem incertitudini legate de situația politică din jur, nimeni nu știe ce urmează să se întâmple. Inflația de peste tot în lume creează probleme și, în mod evident, consumatorul își va securiza, în primul rând, cheltuielile obligatorii: ratele la bancă, utilitățile și mâncarea”, a spus Bratu.

Cu costuri de producție în creștere și presiuni inflaționiste, companiile din România așteaptă toamna pentru a vedea ce fel de an va fi cel în curs, în contextul în care prioritățile clienților vor fi reprezentate de plățile imediate, la utilități, rate și sumele alocate pentru asigurarea mâncării.

Citeste si:
Auchan lansează o nouă ediție a inițiativei Clubul Mărci Emblematice Româneşti, prin care celebrează mărcile autohtone
Auchan lansează o nouă ediție a inițiativei Clubul Mărci Emblematice Româneşti, prin care celebrează mărcile autohtone

„Costurile de producție au crescut peste tot în lume, a existat o cerere foarte mare în 2020 și 2021, din cauza creditelor foarte ieftine, a ratelor aproape de zero și a tipăririi de bani. Toate acestea au împins cererea pe un lanț de consum unde producătorii nu puteau să crească peste noapte capacitățile de producție cu 50% și atunci evident că au crescut prețurile. Costurile de producție cresc și ele peste tot, odată din cauza utilităților, apoi din cauza inflației salariale – salariile cresc peste tot. Este un moment în care cu toții trebuie să ne adaptăm, să căutăm soluții. Nu este ușor, dar, după pandemie, probabil că toată lumea este mai antrenată să facă față. Așteptările noastre pentru la anul probabil că nu pot fi creionate în acest moment, cred că este încă devreme și în toamnă vom ști mai multe și despre ce se întâmplă în Ucraina, despre utilități și resurse naturale”, a mai precizat Bratu.

Jysk a inaugurat primul magazin pe data de 2 aprilie 1979 în Danemarca, în orașul Aarhus, al doilea cel mai mare din țară. Cinci ani mai târziu, compania s-a extins dincolo de granițele țării odată cu deschiderea unui magazin în Germania. Retailerul danez de mobilă și decorațiuni interioare comercializează o gamă de produse pentru casă și grădină.

Compania Jysk este deținută de familia fondatorului ei, omul de afaceri danez Lars Larsen, care are în portofoliu și alte companii, cu o cifră de afaceri anuală de 4,8 miliarde de euro. Cifra de afaceri JYSK este de 4,1 miliarde euro.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Alex Bratu, Jysk: În ultimele luni nu a mai fost vorba de preț, nu a existat marfă, nu era disponibilă