Lectură de 5 minute

03 Jul 2020 - Interviuri și Analize

Cum l-a dus criza coronavirus în online: producătorul de mezeluri Elit, despre evoluția pe timp de pandemie

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Pandemia de coronavirus a grăbit digitalizarea multor companii care probabil nu plănuiau astfel de investiții prea curând. Este și cazul producătorului Elit, care cu o rețea proprie de retail și un sistem de distribuție bine pus la punct, a luat calea eCommerce-ului odată cu pandemia, prin intermediul unui parteneriat cu fintech-ul Beez. Voicu Vușcan, administrator Elit, a povestit în cadrul unui interviu retail.ro despre impactul și măsurile luate în pandemie, dar și cum observă o încetinire a ritmului de creștere în sectorul alimentar, deși acesta nu a fost la fel de afectat ca alte industrii în criza Covid-19.

Elit este producător de mezeluri ce deține 4 fabrici de producție dar și o rețea de 50 de magazine proprii. Producătorul a devenit parte din compania internațională Smithfield în 2017 și realizează mezeluri sub mai multe branduri și mărci private pentru retaileri precum Selgros.

Pentru Elit, pandemia a însemnat în primul rând dezvoltarea canalului de vânzare online, “care i-a permis să vină în întâmpinarea clienților aflați în distanțarea fizică din cauza pandemiei”. Rețea de distribuție a Elit a preluat deservirea acestui canal și astfel producătorul a ajuns să livreze mezeluri în toată țara.

“Comerțul online a câștigat rapid teren în toate domeniile și a încercat să preia cu rapiditate o parte din presiunea generată de situația actuală de pandemie, oferind atât consumatorilor, cât și producătorilor, noi soluții de punere în piață a produselor. Și noi am făcut acest pas încă din primele zile ale pandemiei”, spune Voicu Vușcan.

Tot în online, producătorul a început să interacționeze cu clienții din social media, în contextul pandemiei de coronavirus. “Consider că este important ca noi, producătorii, să înțelegem că obiceiurile de consum se modifică, se adaptează. Ceea ce părea anul trecut puțin probabil sau dificil de implementat poate deveni aproape peste noapte o schimbare binevenită. Importantă este viteza de reacție și capacitatea de a înțelege nevoile publicului și de a implementa rapid soluțiile necesare pentru a veni în întâmpinarea acestora. Am demonstrat că suntem conectați la piață, la nevoile clienților noștri și deschiși spre inovare”, adaugă Vușcan.

Adaptare în pandemie

Principala provocare a producătorului în această perioadă a fost siguranța angajaților, astfel că au fost stabilite și implementate produceri suplimentare pornind de la recepția materiei prime și a materialelor auxiliare, continuând pe tot fluxul de producție, până la transport și distribuție în piață.

“Sectorul alimentar este vital, strategic și avem responsabilitatea și obligația față de clienții noștri să ne organizăm operațiunile astfel încât să continuăm deservirea populației cu produse, la fel ca înainte de starea de urgență, în parametri de siguranță”, adaugă administratorul Elit.

Planificarea riguroasă și măsurile luate au făcut ca activitatea producătorului de mezeluri să funcționeze în parametrii normali, fără sincope, astfel că Elit nu a apelat la șomaj tehnic sau disponibilizări de personal.

Citeste si:
ANGST, un cunoscut jucător din industria cărnii, a intrat în insolvență
ANGST, un cunoscut jucător din industria cărnii, a intrat în insolvență

Elit: ce au cumpărat românii în pandemie

În perioada de izolare cauzată de coronavirus, stilul de viață al consumatorilor s-a modificat. Oamenii au ales să își facă cumpărăturile cât mai aproape de casă, ceea ce a ajutat foarte mult micii comercianți și a generat o creștere a volumului de vânzări în comerțul tradițional. "De asemenea, s-a observat o preferință clară față de produsele în gramaj fix, gramaj mai mic, în detrimentul produselor vrac", spune administratorul Elit.

În condițiile în care oamenii au petrecut mai mult timp acasă, s-a gătit mai mult. Pentru Elit, acest lucru a însemnat creșterea categoriei de produse tip afumături, care se regăsesc drept ingrediente în diferite preparate gătite.

A crescut de asemenea și ponderea mărcilor private, segment care crește însă în fiecare an și care va continua să crească, urmare a cererii retailerilor, mai spune Vușcan. Elit lucrează cu Selgros pe marcă privată pe aproape toată sortimentația, dar și cu alți retaileri, însă pentru cantități mai mici.

Produsele de grătar, miza Elit în perioada următoare

Cum vede administratorul Elit evoluția pieței alimentare în perioada următoare? “Chiar dacă sectorul alimentar este unul vital și nu a fost atât de afectat precum alte industrii, se observă o încetinire a ritmului, chiar dacă este mai mică decât în alte domenii”.

Cât despre economia românească, Voicu Vușcan consideră că, deși se observă o scădere a consumului, aceasta are o șansă uriașă de a-și reveni, pe fondul sprijinului oferit din partea UE.

“Sunt în piață mai multe teorii despre revenirea economiei în “V”, eu însă aș estima o revenire mai lentă, deoarece fără consum, o redresare rapidă nu este posibilă într-un termen foarte scurt. Totuși, sunt optimist, deoarece, partea bună – dacă poate fi o parte bună în această pandemie – este aceea că după această perioadă de izolare preventivă, toată lumea este dornică de socializare, de a relua contactul cu semenii, de a interacționa mai mult în viața reală și nu doar în mediul online. Această stare ar trebui să genereze multe ocazii de consum”.

Pornind de la aceste ocazii de consum generate de dorința consumatorilor de socializare, producătorul de mezeluri va miza în perioada următoare pe produsele de grătar și pe cele care pot fi folosite drept ingrediente în mâncăruri gătite și folosite în ocazii de consum diverse, precum afumături, cârnați.

Elit are în portofoliu o sortimentație de peste 300 de produse, iar odată cu preluarea de către Smithfield a început să promoveze în România produsele companiilor din Polonia - gamele Morliny, Yaho și Krakus. Anul acesta, Elit și-a diversificat portofoliul intrând pe piața salatelor gata preparate cu brandul Salade, care cuprinde salată de boeuf, salată de vinete, salată a la russe, hummus, fasole bătută și hummus cu ardei copți. În continuare, producătorul plănuiește să introducă pe piața tradițională gama de mezeluri Berlinki.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cum l-a dus criza coronavirus în online: producătorul de mezeluri Elit, despre evoluția pe timp de pandemie