Lectură de 11 minute

02 Mar 2022 - Interviuri și Analize

Artesana finalizează a doua fabrică, crește prețurile produselor în 2022 și are în plan deschiderea de magazine proprii

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Producătorul de lactate Artesana urmează să deschidă anul acesta o nouă fabrică din Tecuci, va lansa o linie de ambalaje marcă proprie și vizează creșteri de preț pentru toate categoriile de produse. Odată cu deschiderea fabricii, producătorul român face angajări, având peste 30 de poziții disponibile și are în plan să se extindă prin magazine proprii, au spus Alina și Daniel Donici într-un interviu pentru Retail.ro.

Producătorul de lactate Artesana deține o fabrică în Tecuci, județul Galați și este în plin proces de construire a unei alte fabrici pe actualul amplasament, chiar lângă vechea fabrică. Investiția se ridică la peste cinci milioane de euro, iar capacitatea de producție este de aproximativ 40 de tone de lapte pe zi. Fabrica este estimată ca fiind gata pentru luna mai a acestui an, spun reprezentanții companiei.

,,Suntem în ultimele etape ale construcției, de finisaj, dar și de montare și calibrare a echipamentelor. Dacă toate lucrurile merg cum trebuie, estimăm că luna mai va fi data finalizării, iar până la începutul verii, să începem producția, estimăm că vom începe de la 20 tone de lapte, urmând ca, treptat să ajungem la cele 40 tone, cu mențiunea că această capacitate este prevăzută pentru doar un schimb, de 8-10 ore, față de cele maxim 15 tone pe care le prelucrăm astfel, în 3 schimburi, în 24 de ore'', spun Alina și Daniel Donici, fondatorii Artesana.

Compania menționează că nu este nevoie de o dublare sau triplare a numărului de angajați, având în vedere că fluxul pentru noua fabrică este mult mai automatizat și optimizat. ,,Așadar, credem că vom ajunge să avem aproximativ 100 de angajați, în total, din care aproximativ 30 vor fi angajați direct productivi în noua secție, restul fiind în fabrica veche, în zona de vânzări și personal administrativ'', spun reprezentanții companiei.

Artesana lansează o linie de ambalaje marcă proprie

Artesana va lansa o linie de ambalaje marcă proprie, special făcută pentru Artesana. Compania își propune chiar să se extindă prin magazine proprii de desfacere. În privința creșterii, producătorul român vrea să aibă o creștere constantă, cu o medie de 25% pe an.

,,Perspectivele sunt de creștere și de consolidarea a prezenței în piață, în ciuda contextului din ce în ce mai dificil. Avem în plan finalizarea noii fabrici, o lansare de ambalaje noi, făcute special pentru Artesana, și inspirate de specificul nostru românesc. Pe termen mediu și lung, ne-am propus să creștem în mod sustenabil și luăm în calcul chiar deschiderea unor magazine proprii de desfacere. De asemenea, ne-am propus să ne implicăm mai mult în comunitatea noastră și demarăm mai multe proiecte de CSR. Legat de creștere, ne dorim să menținem același procent de creștere organică accelerată pe care o avem încă de la început, anume o medie de 25% / an'', au mai spus soții Donici.

Artesana a crescut prețurile produselor cu 10%

Producătorul român de lactate a efectuat mai multe creșteri de preț, în etape, de până la 10% la unele articole. Compania susține că va continua să crească prețurile produselor, având în vedere scumpirile din ultima perioadă.

Citeste si:
Lăptăria cu Caimac raportează creștere a vânzărilor, dar scăderi la nivel de profit. Ce planuri are producătorul 
Lăptăria cu Caimac raportează creștere a vânzărilor, dar scăderi la nivel de profit. Ce planuri are producătorul 

,,Scumpirile ne-au afectat pe toți, iar perspectivele nu sunt deloc bune în continuare. Există o enormă presiune pe sectorul agro-alimentar de a produce mult, la standarde înalte și cu costuri reduse. Din păcate însă, creșterile prețului la energie și la lapte, ne determină să ajustăm prețurile. Pentru noi, situația este cu atât mai dificilă, pentru că noi avem un model de producție artizanal. Deși poate părea o cantitate mare de lapte procesată într-o singură zi, nu suntem încă în situația de a beneficia de economia de scară, în care să procesăm și să furnizăm atât de mult, încât să ne permitem menținerea actuală a prețurilor'', mai spune compania.

Laptele s-a scumpit până acum cu 25%, iar inputurile agricole la fel. La acestea se adaugă costurile legate de energie – electricitate, gaz, combustibil, potrivit companiei. În plus, compania își propune să aplice pentru fonduri nerambursabile pentru a asigura o parte din energie din surse regenerabile.

,,Cu un conflict armat la granițele noastre, avem ingredientele unei furtuni perfecte. Dacă vrem să o traversăm cu bine, e nevoie de politici inteligente, planuri de susținere cu finanțare solidă, dar și o campanie de ajutorare a producătorilor români. Salutăm decizia guvernului de plafonare a prețului la energie și gaz, însă pe termen lung, trebuie completată de alte măsuri, cum ar fi, de exemplu, investițiile în mijloace alternative de producere a energiei. Intenționăm să aplicăm pentru fonduri nerambursabile sau chiar și rambursabile parțial sau total, pentru a ne asigura o parte din energie din surse regenerabile'', spun fondatorii.

Întrebați despre schimbările care se vor produce în comportamentul de consum al românilor odată cu aceste scumpiri, reprezentanții companiei susțin că vor face apel la un comportament cât mai rațional și o prioritizare a nevoilor.

,,În opinia noastră, calitatea alimentației și a alimentele nu ar trebui niciodată să fie sacrificată în această ecuație. Pe termen lung, consumul de alimente proaspete, minim procesate, produse în mod sustenabil, în România, cu respect pentru furnizori și munca lor, aduce mai multe beneficii'', spun soții Donici.

Gama de produse

În portofoliul Artesana sunt incluse laptele de vacă, laptele de capră, sana, iaurt, kefir, smântâna, crema de brânza, brânza maturată de vacă și de capră, brânza maturată cu nuci, cu peperoncino și cu trufe negre. Întrebați dacă își doresc să extindă gama de produse, reprezentanții Artesana au declarat că nu exclud acest lucru.

,,Momentan, ne concentrăm eforturile pentru finalizarea noii fabrici și consolidarea poziției pe segmentele existente. Dar da, nu excludem o extindere de gamă. Mai ales că, printre miile de mesaje pe care le primim de la cei care aleg produsele noastre, o foarte mare parte dintre ele sunt cereri pentru noi produse. Cu toții știu că ceea ce facem noi e unic, atât din punct de vedere al procesului tehnologic – noi păstrăm laptele integral, nu îl standardizăm, îl pasteurizăm la temperatură joasă și nu îl omogenizăm - și sunt convinși că ceea vom aduce nou va avea un gust unic și bogat. Tentația de a încerca lucruri și produse noi e foarte mare și, cu siguranță, o vom face'', au spus reprezentanții companiei.

În categoria celor mai bine vândute produse se numără iaurturile, dar și laptele, atât cel ecologic, cât și cel de capră sunt în topul vânzărilor. Topul celor mai bine vândute produse este completat de iaurturi de băut, smântână și brânzeturile maturate.

Artesana și Reciclad’OR, primul centru de colectare a ambalajelor din sticlă

Artesana a demarat un proiect pilot, împreună cu Reciclad`OR și Opera Comică pentru Copii, de colectare a ambalajelor de sticlă, indiferent de proveniența lor, nu doar de la produse Artesana, în București. Pe toată perioada colectării ambalajelor din sticlă au fost adunate mii de ambalaje din siclă, însă, Artesana susține că ajutorul nu este suficient.

,,Am avut un răspuns foarte bun, dar doar din prisma reacțiilor de susținere online, pentru că, din păcate, rezultatele colectării efective doar ne-au confirmat teoria...Pe toată durata proiectului, de aproximativ 4 luni, am strâns doar câteva mii de borcane și sticle.

Pur și simplu, chiar dacă aparent suntem foarte mulți cei care am aduce ambalajele oriunde ca să „scăpăm” într-un mod cât mai ecologic de ele, în realitate NU SUNT suficienți oameni care să facă asta astfel încât procesul să fie rentabil. Este nevoie de foarte mulți ani de educație și formare de obiceiuri, sunt necesare planuri și acțiuni, la nivel național, susținute de autorități centrale și locale, jurnaliști, lideri de opinie, retaileri, producători, antreprenori și consumatori'', spun reprezentanții companiei.

Însă, prin modelul actual de reciclare a ambalajelor, prin organizații specializate (OTR), compania reușește să atingă țintele de reciclare (60% din ambalaje), la nivel național.

,,Totuși, țintele vor crește treptat, și astfel și presiunea pe actorii implicați, de aceea ne așteptăm să existe din ce în ce mai multe proiecte de eficientizare a colectării. Doar dacă sistemul de colectare devine unul performant, ne putem gândi la reutilizare, pentru că implică resurse foarte mari'', spun soții Donici.

Brandul Artesana este prezent în alte 100 de magazine

Produsele Artesana se găseau anul trecut în peste 700 de magazine din retailul modern, iar în ultimul an și jumătate producătorul român și-a consolidat prezența în alte 100 de magazine.

,,Lucrăm să ne consolidăm prezența în magazinele actuale, în primul rând. Sigur că purtăm negocieri și cu lanțurile în care nu avem încă o prezență și credem că, până la sfârșitul acestui an, vom fi prezenți în toate rețelele de retail modern din țară'', au explicat reprezentanții companiei.

Artesana a luat în calcul chiar lansarea unui magazin online, însă pandemia a avut alte planuri pentru producătorul român.

,,Am luat în calcul această opțiune, dar pandemia a condus la apariția unor servicii de livrare și un număr de magazine online, care acoperă foarte bine acest segment. Așa cum spuneam, ne concentrăm acum pe noua fabrică, dar nu respingem niciun proiect care să ne ajute să ne extindem cota de piață'', au spus soții Donici.

Artesana face angajări

Producătorul român de lactate face angajări, având peste 30 de poziții disponibile la fabrică, deși fondatorii se confruntă cu o lipsă de personal.

,,Noua fabrică este cu mult mai tehnologizată, chiar dacă procesul tehnologic va rămâne artizanal cu accent pe minima procesare industrială a laptelui. Estimarea numărului de angajați rămâne la 100, față de 70 cât avem în prezent. În principal, căutăm oameni foarte bine motivați, care sunt dispuși să învețe lucruri noi și împărtășesc valorile și principiile Artesana. Categoric observăm o rată mare de fluctuație a forței de muncă, nu neapărat un deficit în numărul celor care își caută un loc de muncă. Ne-a luat foarte mult timp să ne construim și să ne pregătim echipa, așa că, rămâne o provocare importantă pentru viitor'', au mai precizat reprezentanții companiei.

Artesana oferă angajaților un salariu fix, tichete de masă și alte beneficii, precum preț preferențial la achiziția de produse din fabrică, programe de training și team-building.

,,Putem spune că oferim peste media din regiune, tocmai din rațiunea exprimată la întrebarea precedentă. Să pregătești un om, să-l înveți ceea ce trebuie să știe și să ajungă să facă peste 20 de sortimente de brânzeturi, controlând doar temperatura și fluxul tehnologic, necesită multe resurse. Vorbim, în primul rând, de timpul necesar creări echipelor. Oferim tichete de masă angajaților noștri, precum și un preț preferențial la achiziția de produse din fabrică. De asemenea, pe lângă suita de beneficii garantate de cele mai înalte standarde în protecția și siguranța muncii, le oferim angajaților programe de training, team-building și deschiderea de a discuta oricând și orice inițiativă. Dacă aducem în discuție faptul că media de vârstă în echipa de management este de sub 40 de ani, noi credem că mediul nostru, de la Artesana, nu este doar competitiv, cu foarte multă energie, ci și unul de familie, în care ne ascultăm și învățăm unul de la ceilalți'', mai spun reprezentanții companiei.

Producătorul de lactate a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri netă de 20,8 milioane de lei, aproximativ 4,2 milioane de euro, în creștere cu 16% comparativ cu 2020.

,,Pentru primul semestru, încercăm să menținem tendința de creștere, chiar dacă poate să însemne uneori eforturi suplimentare, probabil vom fi nevoiți să lucrăm și sâmbăta și uneori duminica, astfel că am fi foarte mulțumiți să realizăm o cifră de 2,4 milioane de euro până la 30 iunie 2022. Cu noua facilitate de producție în funcțiune, lucrurile vor sta diferit, estimăm ca până la finalul anului să reușim o creștere de minim 30% a cifrei față de 2021'', au mai menționat reprezentanții Artesana.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Artesana finalizează a doua fabrică, crește prețurile produselor în 2022 și are în plan deschiderea de magazine proprii