Lectură de 4 minute

06 Apr 2020 - Opinii

Cosmin Dan, Euromonitor: Vânzarile online de produse alimentare și de uz casnic, între distanțarea cumpărăturilor și îmbrățișarea oportunităților

Pentru majoritatea industriilor criză coronavirus se dovedește o încercare existențială, în urmă căreia multe companii din grupele de risc (turism, restaurante, transport, servicii în general, comerț non-alimentar etc.) ar putea să nu supraviețuiască, cu impact direct asupra angajaților acestora și a partenerilor de business. Dar, la fel ca orice situație excepțională, această criză creează cadrul pentru apariția unor oportunități, precum dezvoltarea accelerată a unor industrii bazate pe noi comportamente de cumpărare și consum.

Articol scris de Cosmin Dan, Consultant Euromonitor International, pentru campania #retailAboveCorona prin care retail.ro își propune să scoată la lumină transformările prin care industria de retail trece, dar și soluții, strategii și oportunități pentru jucătorii afectați de epidemia COVID-19.

Poate cel mai bine poziționat în această categorie se află comerțul online cu produse alimentare și de uz casnic. Deși evident nepregătiți pentru potențialul fereastrei de oportunitate deschisă, jucătorii din această industrie încearcă să se adapteze rapid, crescându-și capacitățile, arzând etape, uneori eșuând, dar fiind iertați de clienții înfometați de soluții adaptate contextului actual.

Distanțarea cumpărăturilor favorizează vânzările online de produse de strictă necesitate

Conform datelor companiei de cercetări de piață Euromonitor Internațional, în 2019 comerțul online cu produsele alimentare și de uz casnic a reprezentat în România aproximativ 4% din totalul vânzărilor online, un procent sub valoarea de 7% înregistrată la nivelul Europei de Est. Privind spre vest, penetrarea produsele alimentare și de uz casnic în total vânzări online a fost de 11% în 2019, cu țări că Franța, Portugalia sau Spania nu foarte departe de a atinge pragul de 20%.

Cu interes crescut atât din partea companiilor cât și a consumatorilor, categoria per ansamblu (produse ambalate, băuturi, produse proaspete, detergenți, produse pentru curățenie etc.) a înregistrat în 2019 cea mai dinamică evoluție din comerțul online, cu estimări similare pentru următorii cinci ani.

Citeste si:
Nestle, vânzări în scădere cu 9,5% în prima jumătate a anului

Previziunile însă au fost date peste cap de criză coronavirus, carantină și temerile consumatorilor creând o explozie de cerere, condiționând creșterea în anul curent doar de limitele capacităților logistice ale comercianților.

An record pentru comerțul online cu produse alimentare și de uz casnic

Înregistrând creșteri de două cifre (x10 este o valoare des comunicată în multe piețe din regiune) într-un interval foarte scurt, companiile au fost inundate de numărul comenzilor de produse alimentare și de uz casnic. Așteptarea livrării timp de o săptămână, sau chiar până la trei săptămâni (cazul Londrei), este noul normal. Fără a putea spune cât va dura situația actuală, companiile caută soluții (livrare fără contact, plăți online sau cu cardul, substituire a produselor indisponibile etc.). Orice este considerat atât timp cât face lucrurile să se întâmple.

Jucătorii cu activitate mixtă, de obicei mari retaileri, și-au mutat parte din angajații din zona de offline către online (colectare produse, pregătire livrări) pentru a-și crește capacitatea, beneficiind și de disponibilitate mai mare a produselor și controlând stocurile. În același timp, la fel precum jucătorii cu prezența pur online, caută soluții temporare de scalare a activității, angajând temporar sau realizând parteneriate cu colaboratori externi.

Capacitatea de livrare reprezintă veriga slabă, cu încercări de redimensionare sustenabilă a flotelor auto, utilizarea fiind maximă. În piețele mari furnizorii terți de servicii de livrare contribuie la eficientizarea livrării.

Citeste si:
Retailul în timpul pandemiei: cum se pot transforma vulnerabilitățile în oportunități

Dispunând acum de o masă critică de clienți, unele companii se extind către orașe mai mici, anterior aflate în așteptare, cu soluții express (click and collect). Mulți retaileri alimentari care încă își calculau intrarea online într-un viitor apropiat, au făcut pasul către vânzările online. Chiar și unele companii de taxi, afectate de scăderea cererii, s-au extins rapid către livrări de produse de strictă necesitate.

În același timp, mulți mici producători încearcă să își creeze un nou canal de distribuție prin vânzări online, iar unii comercianți independenți caută soluții de digitalizare rapidă pentru a ajunge la clienți.

Criză generează provocări imense, dar și oportunități unice

Criză coronavirus a creat o oportunitate unică pentru creșterea categoriei într-o perioada dramatică pentru majoritatea celorlalte industrii. Contextul actual permite erori, testarea de noi modele de business, arderea etapelor și construirea unei baze de creștere pentru anii viitori care în mod normal ar fi putut dura ani.

Odată cu întoarcerea la normalitate într-un viitor apropiat, și explozia din comerțul online cu produsele alimentare și de uz casnic se va tempera. Însă, descoperirea acestei alternative pentru mulți consumatori cu siguranță va redefini felul în care își fac cumpărăturile. Experiență uneori forțată a acestor zile, însoțită de conveniență, siguranță și standarde mult mai înalte de calitate a serviciului în vremurile de normalitate, vor duce la o dezvoltare și mai accelerată a categoriei.

 

Retail.ro /  Opinii /  Cosmin Dan, Euromonitor: Vânzarile online de produse alimentare și de uz casnic, între distanțarea cumpărăturilor și îmbrățișarea oportunităților