Articol scris de Vlad Andriescu, redactor-È™ef start-up.ro, pentru campania #retailAboveCorona prin care retail.ro îÈ™i propune să scoată la lumină transformările prin care industria de retail trece, dar È™i soluÈ›ii, strategii È™i oportunități pentru jucătorii afectaÈ›i de epidemia COVID-19.
1. Mix de offline și online la magazine
Partea aceasta e simplă. S-a închis magazinul, aÈ™a că te muÈ›i online. Această trecere a fost făcută de multe ori pe genunchi. Dar ce a fost amânat până acum pentru că nu prezenta interes (de ce să investeÈ™ti pentru 5% din venituri?) astăzi reprezintă singura sursă de venit. Și deÈ™i din datele actuale, online-ul nu acoperă vânzările offline pentru majoritatea retailerilor, e un canal unde oamenii se vor obiÈ™nui să cumpere. Dacă ne referim la Answear.ro, care a avut o campanie de Spring Black Friday, 20% din clienÈ›i au fost noi. Nu mai cumpăraseră niciodată de la ei. La fel, pe marketplace-urile mari, cum ar fi eMAG, dincolo de raportul plăților cu cardul versus cash, foarte mulÈ›i clienÈ›i sunt la prima comandă.
Mixul după pandemie nu va mai reprezenta un moft. Pentru că poÈ›i evita 100% comerÈ›ul online în normalitate, dacă tu ai magazine în mall-uri sau un lanÈ› internaÈ›ional. Dar odată ce ai ridicat un brand în online, va fi foarte greu să-l mai ignori. Nu poÈ›i să părăseÈ™ti „coÈ™melia" aÈ™a uÈ™or, pentru că va da prost la brand.
Să ne gândim doar la Primark, unul dintre cei mai mari retaileri offline din lume. Astăzi vânzările lor sunt de 0. Zero barat. Și repornirea va fi foarte grea.
2. Organizare digitală a cumpărătorilor și cumpărăturilor
Am scris de curând de organizarea cumpărătorilor în magazine. Nu vom mai putea avea supermarket-uri È™i hipermarket-uri aglomerate, cel puÈ›in până la apariÈ›ia unui vaccin. SoluÈ›ia? Nu putem să ne bazăm doar pe gardienii de la intrare, ci pe tehnologie.
O soluÈ›ie văzută curând vine din Italia, se numeÈ™te uFirst, È™i este o aplicaÈ›ie unde supermarket-urile, farmaciile È™i magazinele de orice fel se pot înscrie È™i poÈ›i lua un bon de ordine digital. Astfel, vei putea să te duci doar la momentul potrivit, iar fluxul de vizitatori să fie mult mai bine controlat.
Piața muncii în primul semestru din 2023: retailul înregistrează cel mai mare număr de angajări

3. Integrare în marketplace-uri sau aplicaÈ›ii de livrare
În afară de câteva lanÈ›uri din retail, majoritatea s-au adaptat È™i livrează acum digital. Fiecare È™i-a ales câte o aplicaÈ›ie, ceea ce înseamnă că piaÈ›a este încă fragmentată, dar aÈ™a va fi mereu. Carrefour are Bringo È™i pentru Carrefour Express există Pronto, Mega Image livrează prin eMAG, Kaufland prin Glovo, Cora prin foodpanda.
Trendul va continua și supermarket-urile și hipermarket-urile vor livra prin intermediul aplicațiilor probabil pe termen lung, ceea ce deschide drumul spre un mix de comerț offline și online.
4. Democratizarea lanțului de furnizori
De unde mâncăm? Ei bine, dacă vorbim de lanÈ›urile mari de supermarket-uri È™i hipermarket-uri, furnizorii vin de la ferme mari. Sau companii din străinătate. Nu cred în faptul că lanÈ›urile mari de retail refuză intenÈ›ionat producătorii români, dar problema e că în continuare cultivăm pe suprafeÈ›e mici È™i nu ne asociem. AÈ™adar, dacă eÈ™ti un producător mic de roÈ™ii, È™ansele ca tu să vinzi în Mega Image sunt infime, pentru că nu ai cum să asiguri producÈ›ie, calitate È™i lucruri previzile.
Orice lanÈ› de retail vrea să È™tie că din ianuarie până în decembrie are produsele pe raft. Și se asigură că furnizorii pot să facă asta.
Ce am observat în perioada aceasta e o relativă democratizare a furnizorilor, dar care nu poate să meargă pe termen lung decât prin asociere. Au apărut marketplace-uri online care adună producătorii locali. Dar aceÈ™tia vindeau înainte în piață. Ei bine, acum sunt puÈ™i în faÈ›a internetului È™i în faÈ›a posibilității de a ajunge la client. Ceea ce e bine. Pentru că un client va avea mai multe opÈ›iuni. Însă pe termen lung, aceÈ™ti comercianÈ›i agricoli din marketplace-uri vor trebui să se ridice la standardele generale. Acum suntem mai înÈ›elegători. Ce mai contează o zi dacă oricum stăm în casă de 60 de zile? Dar pe viitor avem nevoie de predictibilitate, produse bune È™i livrare rapidă È™i de calitate.
Aici intervine asocierea. E posibil ca post-pandemie să asistăm la o democratizare È™i la o formă de naÈ›ionalism în consum. Dar asta trebuie să vină împreună cu standarde înalte. Iar acum acestea nu sunt atinse. Știi alÈ›i 5 producători de roÈ™ii la solar din zona ta? Ei bine, asociaÈ›i-vă, creaÈ›i standarde È™i faceÈ›i produse conforme. Nu doar că ajungi la clienÈ›i persoane fizice, dar s-ar putea să ajungi È™i în lanÈ›uri de retail. Mai ales că dacă pandemia se prelungeÈ™te È™i trăim în acest normal, importul È™i exportul vor fi mai dificile.
5. Deconstrucția comerțului și a lanțului de aprovizionare
Un alt aspect interesant observat în perioada aceasta e ceea ce numesc deconstrucÈ›ia comerÈ›ului È™i lanÈ›ului de aprovizionare. Prima oară am văzut asta la Fabio Pizza, iar de curând la grupul City Grill. Pentru că oamenii nu mai comandă pizza sau ciorbiță la scară largă, pe site-urile acestora poÈ›i cumpăra ingredientele. Dacă oamenii au nevoie de drojdie, tu ai furnizorul, dar nu mai ai ce să faci cu ea, atunci vei vinde drojdie pe site. De asemenea, dacă nu mai vrea nimeni pizza cu rucola, mai bine vinzi rucola, pentru că ai acces la furnizor mai uÈ™or. Acest aspect duce la o deconstrucÈ›ie a comerÈ›ului cu produse finite, ceea ce duce la o logistică mai complicată care va trebui continuată ulterior pandemiei. E de văzut ce vor face aceste lanÈ›uri de restaurante duăă ce lucrurile vor intra în normal, dacă-È™i vor asuma că pot duce mai departe clienÈ›ilor produse esenÈ›iale de la furnizorii lor.
6. Responsabilitate față de clienți și față de furnizori
Continuând pe linia argumentaÈ›iei de mai sus, perioada aceasta pune presiune pe lanÈ›urile mari de restaurante, cafenele, retail. Dar, în acelaÈ™i timp, duce la o responsabilitate comună. Iar această solidaritate pe care am putut să o observăm în ultimele două luni se duce È™i la relaÈ›ia dintre comerciant È™i furnizorii săi. De cele mai multe ori nu vorbim de furnizori mari. Dacă e vorba de legume sau fructe, de exemplu, restaurantele apelează la furnizori de încredere, dar care nu fac lucruri la scară industrială. În tonul solidarității actuale, responsabilitatea nu mai este doar față de clienÈ›i, angajaÈ›i, ci È™i față de furnizori. DeconstrucÈ›ia de mai sus merge fix pe această direcÈ›ie, a oferirii unui spaÈ›iu de respiro È™i pentru tine, comerciant, È™i pentru furnizorul tău pe care să nu-l laÈ™i să-È™i arunce salatele. Pe termen lung, s-ar putea ca aceste relaÈ›ii de business croite pe încredere È™i suport să ducă la succesul comercianÈ›ilor È™i furnizorilor.
7. Metode vechi adaptate la inovație
În această perioadă ne-am adaptat la tot ce înseamnă comunicare È™i interacÈ›iune. De la faptul că evenimentele s-au mutat în online, că apelăm la videoconferinÈ›e pe care le evitam anterior sau că formatele de conÈ›inut nu mai sunt atât de rafinate. Dar această derafinare din nevoie poate fi văzută È™i în retail. De exemplu, pentru că mulÈ›i comercianÈ›i, mai ales din zona restaurantelor È™i cafenelelor, È™i-au pus pentru prima oară problema de a livra (pentru că anterior nu ar fi avut nevoie de asta, veniturile fiind mulÈ›umitoare din offline) oamenilor acasă, au trebuit să implementeze lucruri foarte rapid. Cum implementezi plata cu cardul? Într-un webinar recent, Antonio Eram, fondator Netopia, vorbea despre faptul că mulÈ›i comercianÈ›i au descoperit linkul de plată ca metodă utilă, o funcÈ›ionalitate existentă din 2010 dar nefolosită de cele mai multe ori. Linkul de plată permite oricui să ofere clienÈ›ilor posibilitatea de plată chiar dacă nu au un POS mobil. Această funcÈ›ionalitate veche a devenit esenÈ›ială acum.
8. Publicul contează mai mult decât produsele
Știm cum arată o nișă. Sau È™tiam. Dar vedem o adaptare la nevoile oamenilor. Noriel vinde drojdie. Miniprix are supermarket. Ceea ce nu înseamnă că nu mai sunt pe nișă, ci că oferă publicului lor un produs sau un serviciu de care au nevoie. Într-o discuÈ›ie avută cu Cristi Movilă, Country Manager al VTEX, o platformă tehnologică pentru retaileri mari, el vorbea de faptul că această „nouă normalitate" nu înseamnă că trădezi cauza unei niÈ™e, ci că oferi aceluiaÈ™i public al tău produse de care au nevoie acum. Dacă vrei să schimbi cu totul publicul, atunci ai o problemă. AÈ™adar, prin a-È›i cunoaÈ™te vizitatorii site-ului, poÈ›i să le oferi mai mult decât sunt ei obiÈ™nuiÈ›i. Chiar È™i jumătate de kilogram de drojdie la o păpușă Elsa.