Lectură de 5 minute

19 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Villa Vinea investește peste un milion de euro în dezvoltarea cramei din Valea Târnavelor

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Villa Vinea investește între 1,2 și 1,5 milioane de euro în dezvoltarea cramei din județul Mureș cu 600 de metri pătrați și două zone de degustare, urmând ca producția de vin să crească cu 30% în următorii doi-trei ani, a declarat Mircea Matei, directorul general al cramei.

Tărâmul vinurilor cramei din Valea Târnavelor cuprinde 72 de hectare pe care se cultivă 12 soiuri locale și internaționale de struguri, printre care Sauvignon Blanc, Riesling, Gewurztraminer, Pinot Noir și Merlot. Sus, pe deal, se ridică crama construită de sud-tirolezul Heiner Obberauch, proprietarul grupului Salewa, producător de echipamente sportive ce include mai multe branduri în portofoliu.

Fondată în 2004, crama a ajuns să producă 250.000 de litri de vin și să vândă circa 150.000 de sticle, după investiții cumulate de 3,3 milioane de euro. Următoarea tranșă de investiții variază între 1,2 și 1,5 milioane de euro și vizează extinderea cramei.

Villa Vinea extinde crama

Investiția în extinderea cramei ar putea ajunge la 1,5 milioane de euro, în urma creșterii prețurilor materialelor de construcții și va fi gata anul viitor. Crama va fi extinsă cu circa 600 de metri pătrați, ceea ce se traduce prin trei nivele a câte 200 de metri pătrați. Pe lângă construcția noului spațiu, se va achiziționa și o nouă linie tehnologică, și tancurile necesare pentru struguri și vin. Noua structură va fi destinată spumantului și gamei premium a brandului, numită Selection, care va ajunge la 40%-50% din producție, după darea în funcțiune a noii linii.

„Producția nu va crește foarte mult ca litri. Noi avem acum, într-adevăr, o lipsă de capacitate de producție, pentru că am cumpărat încă 40 de hectare de vie și crama a fost dimensionată pentru aceste 32 de hectare, plus încă câteva. Vom crește producția în următorii doi-trei ani cam cu 30%. Practic noi, în prezent, neavând capacitate de producție, vindem o parte din strugurii pe care îi recoltăm de pe via nouă, din Gănești.

Vom diminua ponderea de struguri vânduți și vom dori să investim în struguri și în materiale, în gama Selection, pentru spumant, să creștem în această zonă – aici ne trebuie capacitate pentru depozitare și pentru maturare. Magazinul se va extinde și vom avea două camere mai mici de degustare care se pot transforma într-una singură. Acum nu avem o cameră specială de degustare; vara folosim terasa, iar iarna folosim camera baricurilor. Vor fi 60-70 de metri pătrați dedicați zonei de degustare”, explică directorul cramei, Mircea Matei (FOTO).

Dezvoltarea afacerii în zona turismului este următorul punct pe lista de investiții, după consolidarea producției și a vinificației. Urmează renovarea a două apartamente din sediu, cu o capacitate mică, de doar opt locuri și, în viitor, extinderea cu mai multe unități de cazare.

Accentul cade pe gama Selection

Anul acesta, 35% dintre vinurile produse vor fi din gama superioară Selection, unde vânzarea este, deocamdată, sub 30%. În ceea ce privește prețurile, o sticlă de spumant Cuvee Celeste se vinde cu 80 de lei la raft, Rubin ajunge la 90 de lei, Diamant costă 70 de lei, iar pentru vinul de desert Contesa un client scoate din buzunar 75 de lei. Vinurile din gama Selection sunt grupate, astfel, în zona de 70-90 de lei. Vinurile din gama Premium, care reprezintă undeva la 55% din producție, costă circa 40 de lei. Vila Vinea Clasic reprezintă aproape 20% din producție.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

„După părerea mea, în următorii ani online-ul propriu și cel generat de alți clienți va trebui să crească undeva la peste 10%, ca un canal de distribuție. Strategia numărul 1 este să dezvoltăm vinurile din gama Selection și, în general, vinurile din gama Selection se vând în HoReCa sau în retailul specializat de vin, mai puțin într-un retail generalist, dar avem gamă de retail pe care o să o dezvoltăm. Vrem să creștem și canalele proporțional cu dezvoltarea noastră și vrem să punem accent mai mare pe Selection, aici vorbim de Cuvee Celeste, Rubin, Diamant, de vinurile care sunt cu plus valoare și de calitate ridicată”, explică Mircea Matei.

Exporturile reprezintă cam 15% din vânzări, iar cea mai mare parte merg către Italia, pe hartă fiind menționate și Germania, Anglia, Canada și Polonia. „În general, zona de exporturi am dezvoltat-o prin tururi de cramă, iubitori de vin care au un wine shop sau un magazin online în altă țară și care au vrut să vândă și vinurile noastre. Nu vorbim de cantități acum, vorbim de 50 de baxuri, 100 de baxuri – o comandă care se vinde poate chiar într-un an”, explică Matei.

Anul 2020 s-a finalizat similar cu cel anterior din punct de vedere financiar, pentru că retailul și online-ul au compensat scăderea din HoReCa, iar Villa Vinea a încheiat cu o cifră de afaceri de 3,2 milioane de lei. Pentru acest an se estimează afaceri în creștere cu 20-25%. În prezent, crama are 18 angajați, undeva între 30-50 de zilieri pentru lucrările agricole și maximum 80 de zilieri pentru cules.

Din totalul vânzărilor de anul trecut, 40% au fost generate de HoReCa, 30% de retail, 5% de online și între 20% și 25% de cele trei magazine proprii: cel de la cramă și două în județe. Anul acesta, proporțiile sunt așteptate să se apropie de cele tradiționale, unde 50% din vânzări sunt reprezentate de HoReCa, iar retailul aduce doar 20% din total.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Villa Vinea investește peste un milion de euro în dezvoltarea cramei din Valea Târnavelor