Lectură de 12 minute

22 Aug 2022 - Interviuri și Analize

Valer Hancaș: Peste 80% din furnizorii Kaufland sunt din România

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs la Kaufland România, ne vorbește, într-un interviu, acordat în exclusivitate, pentru Retail.ro, despre planurile de expansiune ale retailerului, despre sursele de aprovizionare, dar și despre cât de importantă este sustenabilitatea. Tot din interviu aflăm și care este salariul mediu la Kaufland, dar și ce previziuni au asupra rezultatelor financiare.

  • Câte magazine are Kaufland în România? La cate doriti sa ajungeti pana la finalul anului?

Expansiunea joacă un rol important în dinamica companiei și este o prioritate în modelul nostru de business. Drept dovadă, indiferent de contextul economic, noi am menținut un ritm constant pentru deschiderile de magazine.

Pe plan local, am ajuns în prezent la o rețea de 155 de magazine. Anul acesta, gestionăm unul dintre cele mai mari bugete de investiții, de peste 350 milioane de euro. Cea mai mare parte va fi alocată pentru atingerea obiectivelor noastre de expasiune – până la finalul anului financiar, avem în plan deschiderea a cel puțin zece magazine și modernizarea altor zece. De la începutul anului 2022, am deschis deja cinci magazine, în Iași, Huși, Oradea, Hațeg și Baia Mare.

Am început și construcția celui mai mare depozit din Moldova, în comuna Miroslava, care va ocupa peste 40 de hectare. Este un hub care va include câteva zeci de clădiri cu rol de depozitare, rampe de aprovizionare, parcări și clădiri de birouri.

Retail jobs
  • Ce cifră de afaceri a înregistrat Kaufland în 2021? Dar în 2020?

În ceea ce privește perfomanța financiară și impactul direct pe care l-a avut Kaufland România în economia țării, în 2021, plin an pandemic, am raportat afaceri de 2,88 miliarde euro. Mai mult, prin activitatea sa, Kaufland a generat în România o contribuție totală în economie de 2 miliarde euro, echivalentul a circa 1% din PIB-ul total al țării.

Evoluția noastră din punctul de vedere al cifrei de afaceri a fost una organică, de aproximativ 8% în fiecare an. Acest ritm de creștere a fost valabil și pentru ultimii doi ani, în ciuda instabilității economice.

  • Pentru anul 2022, ce previziuni aveți vis-a-vis de cifra de afaceri?

Din datele pe care le avem, estimăm o menținere pe această tendință de creștere, similară cu anii anteriori.

  • Cât la sută din produsele comercializate de Kaufland provin din România?

Încă de la intrarea pe piața din România, obiectivul nostru a fost acela de a asigura un sortiment diversificat de produse. Dorim să oferim o gamă optimă de produse clienților noștri, listând produse noi, care să acopere nevoile acestora, de la cele mai simple până la cele mai rafinate. La acest moment, peste 65% din produsele disponibile la Kaufland sunt produse în România.

Citeste si:
Kaufland acceptă la plată cardurile sociale de la trei emitenți
Kaufland acceptă la plată cardurile sociale de la trei emitenți

În ultimul an, am listat produse noi atât pe segmentul de brand, unde am adus în magazinele Kaufland inclusiv producători locali de lactate bio și tradiționale/montane, cât și pe categoria de marcă proprie.

Concret, 100% din produsele de panificație, peste 90% din categoriile de ouă și peste 60% din produsele pe bază de miere vin de la producătorii români. De asemenea, pe zona de lactate, colaborăm în prezent cu peste 50 de producători din România.

Toată carnea de pui proaspăt de la raft este de origine locală, iar până în 2024, ne propunem ca și carnea de porc comercializată de Kaufland România să fie produsă local în proporție de 100%. La momentul actual, în cadrul programului „Porc născut și crescut în România” în toate magazinele noastre, este livrată săptămânal carne proaspătă de porc de la peste 5.000 de porci născuți și crescuți în România. Pe segmentul de mezeluri, ne-am axat pe producătorii locali și colaborăm astăzi cu aproximativ 40 de furnizori.

Lucrăm îndeaproape cu cooperativele agricole, cu mici întreprinzători din România, pentru categoriile de legume-fructe, carne, brânzeturi și mult alte specialități tradiționale, pe care le-am reunit în marca proprie K-Vreau din România, prima marcă făcută exclusiv cu producători locali. La începutul acestui an, am avut și o campanie de rebranding pentru această gamă, inspirată din tradiția și folclorul românilor. Sortimentul s-a bucurat de succes în rândul clienților, astfel încât, în cei patru ani de la lansare, numărul produselor disponibile s-a dublat. Printre cele 150 de alimente care se regăsesc la raft sub eticheta „K-Vreau din România”, se numără peste 90 de tipuri de carne proaspătă și mezeluri, lactate, alimente de bază, produse de panificație și răcoritoare.

  • Cât la sută din legumele și fructele comercializate de Kaufland provin din România?

Bazându-ne pe sprijinul producătorilor locali, în plin sezon, reușim să satisfacem peste 90% cererea de fructe și legume disponibile în România cu produse românești.

  • Ce relație aveti cu producătorii români?

Kaufland funcționează ca un important canal de vânzare pentru furnizori și un sprijin pentru economia locală. Am susținut întotdeauna producătorii locali, vom investi şi vom promova mereu produsele autohtone. Vom opta mereu pentru colaborările cu fermieri români, de fiecare dată când va fi posibil. Este parte din politica noastră de achiziții, din filosofia de business Kaufland. Acesta este una dintre căile prin care reușim să respectăm promisiunile față de clienții noștri: prospețime absolută prin lanțul scurt de aprovizionare, calitate și preț avantajos.

În prezent, colaborăm cu 3.000 de furnizori, dintre care peste 2.500 de furnizori sunt din România. Altfel spus, peste 80% din furnizorii Kaufland sunt din România, iar procentul crește de la an la an.

În 2021, am achiziționat direct de la aceștia bunuri și servicii în valoare de 2,2 miliarde EUR, pentru a furniza produse consumatorilor români, ceea ce înseamnă aproximativ 80% din cheltuielile totale cu furnizorii. Practic, pentru fiecare leu cheltuit, 68% bani merg la furnizori români.

Începând de anul trecut, am implementat un proiect de promovare regională a producătorilor locali, în revista săptămânală Kaufland, cu scopul de a aduce în atenția clienților noștri produsele autentice românești. În luna august a acestui an, am extins campania de promovare și prin intermediul unui spot TV dedicat și promovări pe canalale noastre de Social media dar nu numai.

  • Știu că sunteți foarte implicați în campaniile de CSR. Ce campanii derulați în 2022? Cît de importantă este sustenabilitatea pentru Kaufland?

La Kaufland, întregul model de business este construit pe principii de sustenabilitate. Luăm decizii cântărind cu atenție impactul asupra mediului înconjurător, asupra comunităților în care ne desfășurăm activitatea, asupra lanțului de furnizori, a clienților și a angajaților noștri.

Un pilon important este strategia noastră de reducere a plasticului, care se numește REset Plastic și se bazează pe principiile economiei circulare. Ne-am angajat ca în următorii cinci ani să reducem cu 20% cantitatea de plastic din toate magazinele Kaufland, din toate țările în care suntem prezenți, iar 100% din ambalajele produselor marcă proprie să fie realizate din materiale care permit un nivel maxim de reciclabilitate.

Anul trecut, am devenit primul retailer cu o infrastructură națională de reciclare. Automatele de reciclare folosesc tehnologie de ultimă generație și au fost create astfel încât magazinul să nu fie doar locul de unde cumperi, dar și unde reciclezi responsabil. În acest moment, alături de partenerii noștri, avem dezvoltată cea mai complexă rețea de colectare selectivă automatizată din România și Republica Moldova. Astfel, PET-urile, sticla și dozele de aluminiu sunt colectate de la clienți, care sunt ulterior răsplătiți cu un voucher de reducere, ce poate fi folosit în magazin. La fiecare cinci ambalaje depuse, indiferent de tipul lor, aparatul va elibera automat un cupon de discount la achiziționarea unor produse din categoria selectată.

Apoi, ne-am ocupat de acele ambalaje din plastic de tip HDPE și LDPE, în care sunt comercializate produsele de îngrijire personală și orice soluție pentru curățenie. Aceste ambalaje nu pot fi reciclate la un loc cu celelalte recipiente din plastic, și atunci ne-am gândit să găsim o formulă de colectare separată a acestora. Așa au apărut broscuțele de la intrarea în magazinele Kaufland, în care consumatorii pot pune ambalajele din această categorie, iar dacă vin cu minim 3 recipiente, primesc un voucher de reducere pentru cumpărarea altui produs. În 2022, am extins și această infrastructură la nivelul întregului lanț de magazine din România și Republica Moldova. Toate aceste ambalaje sunt apoi transportate la o stație de sortare și intră într-un proces de termoformare, pentru a reintra în circuit.

Pe lângă inițiativele dedicate clienților, avem și proiecte prin care îi motivăm pe colegii și partenerii noștri să recicleze. Recisacul și Zero Waste sunt două exemple, ambele implementate anul acesta. În etapa pilot a campaniei Recisacul, colegii mei din magazine au colectat peste 5.000 de saci cu deșeuri reciclabile, iar asta nu face decât să mă bucure.

O parte importantă a sustenabilității este și investiția în comunitate, pe care noi o cântărim prin proiectele de CSR. În strategia noastră de CSR, urmăm 5 piloni: educație, mediu, proiecte sociale, sport și sănătate sau cultură. În anul financiar 2021, am investit mai mult de 8,3 milioane de euro în proiecte comunitare, ce au venit în sprijinul a milioane de beneficiari. Totodată, am derulat 3 programe de finanțare pentru organizațiile non-guvernamentale. Misiunea noastră este să fim alături de comunitate. La Kaufland, ne ghidăm după sloganul nostru: „Implicarea face diferența”. Iar aceasta e o promisiune de la care nu ne abatem.

În acest an, prin programele de finanțare În Stare de Bine și Start ONG am organizat apeluri dedicate pentru proiecte dezvoltate de asociații, fundații și instutuții de învățământ, care să sprijine comunitățile locale din toată țara.

În total, peste 90 ONG-uri au avut șansa unei finanțări pentru derularea de proiecte de resposnabilitate socială cu impact pozitiv în comunitățile din care fac parte.

Doar, pe perioda verii, iunie-august 2022, compania a alocat un buget de aproape 3 milioane de euro inițiativelor sociale, de care au beneficiat sute de mii de români.

  • Ce planuri noi aveți în România? La câte magazine intenționați să ajungeți în următorii trei ani?

Așa cum spuneam, suntem în plin proces de expansiune. Potențial este în toată țara. Avem o hartă strategică și știm exact unde vom deschide în următorii ani. Considerăm că în momentul de față, în România, este loc pentru 200 de magazine Kaufland, cel puțin până în anul 2025.

Vom rămâne un partener de încredere al producătorilor români și un sprijin pentru comunitate. Vom continua să investim și să inovăm în sustenabilitate – de la sistemele de reciclare, la energie verde și stații de încărcare pentru mașinile electrice.

  • Câți angajați are Kaufland? Care este salariul mediu la Kaufland?

Suntem unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu aproximativ 16.000 de angajați, iar responsabilitatea noastră față de ei e pe primul loc.

Punem mare accent pe recunoașterea meritelor, iar una dintre prioritățile noastre de top este să creăm un mediu de lucru echitabil și să oferim pachete salariale competitive și oportunități de dezvoltare. Anul acesta, am mărit salariul mediu până la 7.600 lei brut pentru colegii din departamentele de Vânzări și Logistică, valoare care include sporurile și tichetele de masă.

Ne străduim să actualizăm permanent pachetul de beneficii, pentru a cuprinde, spre exemplu, zile de concediu de odihnă în plus, în funcție de vechimea în companie, acces la programul 7card sau opțiuni de dezvoltare personală – cum ar fi acces la cărți gratuite și materiale de training oferite de Bookster sau cursuri online. Susținem și încurajăm constant angajații să se dezvolte atât din punct de vedere profesional, cât și personal. În 2022, valoarea financiară a beneficiilor oferite angajaților Kaufland se ridică la un total de 78 milioane lei.

Suntem mândri să ne numărăm printre companiile care prioritizează bunăstarea angajaților și mediul de lucru, iar titlul de Top Employer obținută pentru al șaptelea an consecutiv în România și pentru a patra oară la nivel european confirmă pe deplin acest lucru.

  • La câți angajați intenționați să ajungeți în următorii trei ani?

Obiectivul nostru este să menținem un ritm de creștere constant, cu zece deschideri de magazine anual. Cu fiecare magazin deschis, Kaufland generează în medie 80-100 de locuri de muncă, adică un total de aproximativ 1.000 de angajați noi într-un an.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Valer Hancaș: Peste 80% din furnizorii Kaufland sunt din România