Lectură de 8 minute

23 Mar 2021 - Interviuri și Analize

Sustenabilitate în România: ce măsuri au luat retailerii și producătorii

Angela Alexandru

Abonează-te pe  

Cu o criză globală de mediu în desfășurare, companiile au înțeles că schimbările în bine, pentru un viitor mai sigur, încep din interior, chiar de la ele. Tot mai multe afaceri adoptă diverse practici pentru sustenabilitate, iar acest curent a ajuns și în România, unde diverse business-uri implementează idei mai sigure în producție, pentru viitoarele generații.

Scenariile privind schimbările climatice sunt tot mai pesimiste, motiv pentru care țările s-au angajat în acțiuni privind reducerea emisiilor de carbon. Industriile din întreaga lume au făcut din asta o prioritate, iar companiile din retail și FMCG nu fac excepție. Ba chiar gândesc individual metode ce le permit să contribuie la un mediu mai sănătos și mai bine protejat - fie că este vorba despre lanțul de producție, despre metodele de ambalare, despre modul de livrare sau despre eficiența energetică.

Vrei să știi mai multe despre mișcările de sustenabilitate din România? Participă la retailTalks - Green choice & sustainability in retail și FMCG miercuri, 24 martie, de la ora 11:00 unde discutăm cum s-a schimbat comportamentul de consum în ultimul an și cât de importantă devine sustenabilitatea. Te poți înscrie AICI.

Și în România se remarcă anumite mișcări #greenchoice, moderne și practice, mișcări adoptate, într-o forma sau alta din ce în ce mai des. Pe lângă imaginea și reputația formate de companii în fața clienților, care de altfel cer și așteaptă astfel de inițiative, aderarea la programe similare au impact ușor de măsurat: creștere financiară, atragerea de angajați, încheierea de noi parteneriate și alte beneficii.

Sustenabilitatea devine tot mai importantă și pentru românii care și-au schimbat comportamentul în timpul izolării din pandemie, iar achizițiile sunt mai degrabă orientate spre producătorii care pun preț pe strategiile de acest fel. Ca răspuns la nevoile și cererile clienților, retailerii și producătorii locali au ales să lanseze anumite produse și servicii responsabile cu mediul. Alegerea comercianților este pusă și pe seama creșterii în popularitate, dat fiind că autenticitatea, transparența și responsabilitatea sunt factori apreciați de consumatori.

Fără plastic

Printre primele decizii luate de marile lanțuri de magazine a fost eliminarea plasticului de unică folosință. Astfel, încă din 2018 Carrefour a introdus pungile biodegradabile de cumpărături, renunțând la clasicele pungi de plastic și a ales un material cu resurse regenerabile. La raioanele de fructe, legume, produse vrac și de panificație, Kaufland a introdus, de asemenea, pungi biodegradabile Și cora a eliminat din toate unitățile pungile de plastic și le-a înlocuit cu ambalaje biodegradabile. Auchan a eliminat de la vânzare vesela din plastic și ambalajele de unică folosință, planul fiind ca până în 2025, toate ambalajele produselor marcă proprie să fie 100% ecologice.

Pe de altă parte, companiile au optat să colecteze PET-uri și să activeze variate campanii prin care încurajează clienții să le recicleze. Spre exemplu, Penny s-a alăturat inițiativei printr-un parteneriat cu compania Coca-Cola HBC România. Prin intermediul proiectului ECO-BON, consumatorii care colectează separat ambalaje PET sunt recompensați cu vouchere de cumpărături.

CITEȘTE unde poți recicla electrocasnice sau unde poți returna ambalajele cosmeticelor.

Citeste si:
Brandul românesc MIZAR deschide un nou magazin
Brandul românesc MIZAR deschide un nou magazin

Un alt front comun al retailerilor a fost colectarea de ulei uzat, despre care poți citi detaliat aici

Marii retaileri pun focus pe moda sustenabilă

Conform unui studiu glami.ro, primul motor de căutare online de modă din România, pandemia a dus la creșterea interesului românilor pentru sustenabilitate și 53% dintre magazinele online și omnichannel sunt de părere că sustenabilitatea este trendul cel mai de impact, care va remodela industria modei în următorii ani.

La capitolul modă sustenabilă, Carrefour a lansat o colecție cu piese vestimentare și articole de casă, create cu respect și grijă pentru natură, sub brandul TEX, respectiv gama TEX Responsabil. Procesul de producție este conturat de trei direcții - bio, materiale reciclate și economisirea apei.

Un alt retailer care pariază pe sustenabilitate la capitolul fashion este Auchan. Acesta a anunțat că va vinde haine second-hand, în urma unui parteneriat cu lanțul clujean de magazine de modă LaMajole. Sunt puse la vânzare haine purtate, dar în stare perfectă de comercializare și astfel implementează un proiect de responsabilitate socială axată pe economia circulară a îmbrăcămintei. Mai mult, retailerul a reușit să strângă 13 tone de obiecte vestimentare și încălțăminte donate, în urma unui program de donații implementat în în 8 orașe din zona de vest a țării.

Un alt retailer care colectează haine este Fashion Days, care derulează o campanie de colectare a hainelor aduse de cei ce nu le mai poartă. Practic, doritorii pot să depună textile ca să fie preluate de Banca de Haine, principalul partener și beneficiar al campaniei, iar mai apoi acestea sunt distribuite familiilor nevoiașe.

Citește despre unde poți dona îmbrăcămintea pe care nu o mai porți.

Un trend popular: capsulele de cafea compostabile

Cum cafeaua este una dintre cele mai consumate băuturi de către români, producătorii să se implice pe partea de sustenabilitate. Anul trecut Julius Meinl a lansat prima sa gamă de capsule 100% biodegradabile cu corpul capsulei biopolimer compostabil, adică un material fără aluminiu, PDVC, OGM și BPA. Peste 90% din capsulă (recipient, capac, cafea, adeziv și cerneală) se descompune în 12 săptămâni, ceea ce înseamnă un impact mai mic asupra mediului.

Exemplul a fost urmat de magazinul online Kafferoma, care comercializează capsule de cafea compostabile. Și acestea sunt confecționate dintr-un material organic care facilitează descompunerea elementelor într-o perioadă de cel mult 3 luni, transformându-se și într-un îngrășământ natural organic ce poate fi utilizat chiar și în agricultură.

Etichete, bonuri și ambalaje eco friendly

Retailerul electro-IT Altex implementează la nivel național etichete electronice în toate magazinele Altex și Media Galaxy. Prețurile produselor sunt semnalizate pe display-uri digitale, ceea ce înseamnă că etichetele de hârtie sunt eliminate și se adoptă un comportament cu grijă față de mediu. Noua tehnologie sincronizează prețurile de la raft cu cele de la casa de marcat.

Lidl și Kaufland au introdus bonurile de cumpărături ecologice, unele fabricate dintr-o hârtie termică certificată FSC care provine din silvicultură sustenabilă. Este fără coloranți chimici și rezistentă la lumina solară, la apă și grăsimi. Prin alegerea acestei metode se renunță la folosirea plasticului în gruparea rolelor.

Retailerul home&deco JYSK a decis la începutul anului să schimbe ambalajele lenjeriilor de pat și cearșafurilor, din pungi de plastic în benzi realizate din hârtie certificată FSC; eticheta FSC atestă faptul că silvicultura se face cu responsabilitate față de mediu.

Brandul Lăptăria cu Caimac, ce deține propria fabrică de producție, a anunțat că investește peste 12 milioane de euro într-un sistem de colectare și reciclare a ambalajelor din sticlă, planul fiind ca acestea să se recupereze și să se refolosească. Până la finalul lui 2022 ideile ar trebui să fie deja implementate.

Produse sustenabile lansate de retaileri

La acest capitol retailerii și-au diversificat constant gama de produse în ultimii ani pentru a răspunde acestui trend de consum. Câteva exemple recente includ lansarea unui sortiment nou de ciocolată de la Lidl - Way To Go, una certificată Fairtrade. Tabletele de ciocolată de la acest brand contribuie la protecția mediului, la rețetă fiind folosită cacaua - în prezent clasificată drept o materie primă critică - provenită 100% din culturi sustenabile din Ghana.

Primul și singurul producător român care oferă o alternativă sustenabilă la produsele din carne, Verdino Green Foods, a lansat de curând o gamă nouă de cârnați și chifteluțe vegetale. Compania are în portofoliu un total de 52 de produse vegane pe bază de proteine din mazăre.

Rawckers, producător local de brânză și iaurturi vegetariene certificat ECO și-a lărgit gama de produse vegane, care le înlocuiește pe cele pe bază de lapte de origine animală și a demarat construcția primei fabrici locale de brawnzeturi vegane pe bază de migdale și caju. Aici sunt fabricate 20 de tipuri de produse din 5 categorii: brawnză maturată, creme de brawnză, unt, brawnză proaspătă (ricotta) și iaurt de caju.

Alte inițiative promițătoare de sustenabilitate

Start-up-ul românesc R-CREATE și-a propus să dezvolte prima platforma digitală pentru ambalaje returnabile, oferind alternative returnabil şi refolosibile de ambalare, în securitatea coletelor din fluxurile logistice. Echipa din spatele afacerii este una romano-austriaca, aceștia oferind soluții eco friendly pentru împachetare eco friendly. O altă inovație lansată de aceiași oameni este serviciul de livrare pe bicicletă, astfel că transportul coletelor se face fără poluare.

Brandul românesc de accesorii Katerini a lansat o colecție capsulă realizată integral din PET și mase plastice reciclate. Piesele - cercei, brățări, accesorii de par, broșe - încapsulează ideea de sustenabilitate și sunt realizate integral din materiale plastice reciclate.

CITEȘTE și studiul despre comportamentul românilor când vine vorba despre reciclare și colectare selectivă.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Sustenabilitate în România: ce măsuri au luat retailerii și producătorii