Lectură de 3 minute

17 Mar 2022 - Interviuri și Analize

Studiu: România a înregistrat de 7 ori mai mulți cumpărători online decât Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, în ultimul deceniu

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

O creștere de 70% a vânzărilor online în 2020 comparativ cu anul precedent și o creștere cu 733% a numărului de cumpărători prin e-commerce în ultima decadă. Acestea sunt datele care definesc comerțul online din România, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de consultanță în management, Horváth. 

Vânzările prin e-commerce din România au înregistrat o creștere de peste 70% în 2020 comparativ cu anul precedent, ca urmare a pandemiei. Această rată de creștere nu a putut fi susținută și în 2021, parțial din cauza costurilor ridicate de acces în marketplace-urile de tip e-commerce.

Relaxarea restricțiilor și posibilitatea de a cumpăra în persoană au jucat un rol important în această diminuare a ratei de creștere, precum a avut-o și faptul că în marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt văzute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vânzările restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezintă un cost foarte mare pentru patroni).

IMM-urile românești au avut de asemenea foarte mult de câștigat de pe urma vânzărilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare în 2021 față de anul precedent în țările analizate - Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria.

Retail jobs

Creșterea numărului de cumpărători prin e-commerce din mediul urban din România a crescut cu 733% comparativ cu 2010, aproximativ de șapte ori mai mult decât media înregistrată de țările analizate în studiu: Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria.

„Comerțul online este unul dintre domeniile care a cunoscut un ritm de creștere extrem de accelerat în ultimii ani, în mare parte datorită schimbării așteptărilor și comportamentului de achiziție al clientului. În același timp, perturbările produse de multiplele restricții și de nevoia de adaptare la noua normalitate au avut efecte și asupra companiilor și intermediarilor lor, pentru care factori precum existența unei infrastructuri digitale, fiabilitatea serviciilor de curierat și optimizarea experienței clienților în timpul procesului de cumpărare au fost decisivi în evoluția rezultatelor e-commerce. Așadar, aflate în continuă creștere, nevoile clienților au impulsionat organizațiile să își îmbunătățească aceste procese de business și să pună accent pe inovații de tip digital-first", explică Vlad Gheorghe, reprezentant Horváth.

Românii din mediul urban comandă mai mult din online

În ce privește creșterea numărului de cumpărători, se observă o evoluție mult mai accelerată în România comparativ cu media din țările analizate: din 2010 și până în 2021, România a înregistrat o creștere de 733% a cumpărăturilor online, în timp ce în peer group, în aceeași perioadă, creșterea a fost de doar 113%. Cu toate acestea, este important de menționat că sectorul e-commerce românesc este în mare măsură concentrat în mediul urban.

Discrepanța dintre urban și rural este foarte mare, cifrele arătând cu 23% mai puțini cumpărători prin e-commerce în mediul rural față de cel urban, iar creșterea se accentuează de la an la an. Diferența dintre cele două segmente de cumpărători este cea mai mare din Uniunea Europeană (aproape triplă față de media UE) și cu mult peste media țărilor analizate în studiu.

Citeste si:
România așteaptă încă o jumătate de milion de metri pătrați de spații de retail, în următorii 3 ani
România așteaptă încă o jumătate de milion de metri pătrați de spații de retail, în următorii 3 ani

În acest context economic incert, marcat de efectele pandemiei, soluția este o accelerare a digitalizării proceselor de business în numeroase industrii și sectoare de activitate, cu scopul de a oferi alternative viabile, arată studiul.

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005.

Sursa foto: Pexels

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu: România a înregistrat de 7 ori mai mulți cumpărători online decât Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, în ultimul deceniu