Lectură de 4 minute

08 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Studiu Mastercard: Generația Z, consumatori smart, care caută un raport bun calitate-preț și sunt dornici să cumpere online

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Tinerii sunt consumatori smart, conectați în permanență pe mediile digitale. Ei se așteaptă ca serviciile comerciale și financiare să fie rapide și convenabile, sunt dornici să cumpere online și sunt fani ai plăților mobile contactless, se arată într-un studiu realizat de Mastercard.

Mastercard anunță rezultatele unui nou studiu realizat în regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), privind atitudinile și comportamentele Generației Z („Gen Z”), cel mai tânăr grup de consumatori care decid, în prezent, tendințele viitoare ale pieței. În cele 11 țări vizate de studiu, printre care și România, persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani reprezintă 7,2% din populație (aproximativ 11,5 milioane), iar importanța lor pentru economie este în creștere.

Studiul Mastercard prezintă o radiografie a tinerei generații care, din perspectivă finananciară, se bazează în principal, pe părinții, încercând, în același timp, să-și diversifice sursele de venit. Venitul mediu al unui tânăr român din Generația Z este de 432 de euro pe lună. În România, pentru mai bine de o treime dintre tineri (39%), părinții sunt în continuare principala sursă de venit, în timp ce 31% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse școlare. Se simt dependenți de părinți și schimbarea acestui status quo este prioritatea lor în viitorul apropiat. Astfel, principalul obiectiv este să își finalizeze studiile și să înceapă să acumuleze experiență profesională.

Consumatori smart, ancorați în digital

Gen Z este prima generație născută într-o perioadă în care internetul este disponibil la scară largă și sunt nedespărțiți de lumea digitală. Sunt consumatori avizi de social media, unde sunt prezenți pentru a fi la curent cu tot ce e nou, pentru a rămâne conectați cu prietenii și pentru a-și dezvolta pasiunile.

Gen Z sunt cei mai activi pe YouTube (90%), WhatsApp (88%), Instagram (85%), Facebook (82%) și Tik Tok (67%). 57% dintre ei folosesc rețelele sociale ca principală sursă de informații și inspirație, iar 79% țin legătura zilnic cu prietenii lor prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. De asemenea, Gen Z se bucură de divertisment digital zilnic, folosind platformele de music streaming (70%), jucându-se jocuri video (36%) sau vizionând filme acasă (24%).

Pentru această generație digitală, comerțul electronic este un mediu natural - 74% cumpără online cel puțin o dată pe lună, în principal, îmbrăcăminte (55%) și alimente (35%) sau pentru comenzi în și de la restaurante sau baruri (32%), precum și pentru plata utilităților (31%). În același timp, aceștia sunt cumpărători care alocă atenție prețurilor și iubitori de promoții. 66% caută întotdeauna mai multe informații despre un produs, accesând mai multe surse, înainte de a cumpăra, iar 69% verifică dacă produsul dorit este disponibil oriunde altundeva la promoție.

Calitatea experienței de achiziție în online

Atunci când cumpără online, Gen Z preferă plățile digitale. Însă, deși vorbim despre o generație digital-first, 52% dintre aceștia aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).

„Gen Z se bucură de comoditatea venită odată cu avansul tehnologic. Brandurile care doresc să se afirme în lumea lor digitală trebuie să le ofere servicii ușor de accesat și disponibile online, rapiditate și o experiență fără probleme, de preferință toate acestea fiind accesibile și pe smartphone. Iar aici ne referim la tot – cumpărături, gestionarea finanțelor proprii, plăți și toate celelalte tipuri de servicii. Merită să fim la curent cu preferințele Gen Z, deoarece acestea sunt trendurile care vor modela lumea de mâine”, a declarat Cosmin Vladimirescu, country manager Mastercard România.

Citeste si:
Rocadă în retail: românii au devenit vânători de promoții și au renunțat la anumite produse alimentare în ultimul an
Rocadă în retail: românii au devenit vânători de promoții și au renunțat la anumite produse alimentare în ultimul an

Pentru Gen Z, contactless înseamnă plata cu telefonul mobil

În ceea ce privește cumpărăturile în magazine fizice, Gen Z preferă plățile fără numerar, datorită ușurinței și vitezei cu care pot fi realizate. 26% dintre respondenții studiului Mastercard plătesc cu un card aproape zilnic și 38% îl folosesc mai des decât numerarul.

Unul dintre principalele obstacole în calea plății cu cardul este lipsa terminalelor POS din magazine. În acest context, 29% dintre tinerii din România consideră că încă sunt prea puține locuri care acceptă plata cu cardul.

În același timp, plățile contactless cresc rapid în popularitate, 55% dintre consumatorii Gen Z din România utilizând deja această metodă, iar 29% afirmând că intenționează să o facă în viitor.

Mai mult, Gen Z reprezintă un grup de consumatori înclinați către plățile realizate cu telefonul mobil.

Mastercard este o companie de tehnologie în industria globală de plăți.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu Mastercard: Generația Z, consumatori smart, care caută un raport bun calitate-preț și sunt dornici să cumpere online