Lectură de 5 minute

28 Mar 2022 - Interviuri și Analize

90% dintre liderii de companii din România spun că provocările geopolitice determină ajustări în investițiile strategice

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Elaborarea și punerea în aplicare a unei strategii care să optimizeze valoarea pentru toate părțile interesate nu a fost niciodată mai dificilă. Sub presiunea pandemiei și a tensiunilor economice generate de criza din Europa, directorii generali (CEO) din România trebuie să găsească modalitățile de a-și ține în echilibru companiile, de la remodelarea portofoliilor, la redefinirea întregului ecosistem al organizației lor.

Riscurile exogene, precum tensiunile geopolitice, au fost principalele preocupări ale directorilor generali din marile companii din România (20%), încă de dinainte de războiul din Ucraina, potrivit noii ediții a EY CEO Imperative Series - EY 2022 CEO Outlook Survey. Un procent de 90% dintre liderii intervievați spun că tensiunile geopolitice îi determină să ajusteze investițiile strategice. Presiunile resimțite de executivii locali îi pun în opoziție cu tendințe globale– care au manifestat intenţia de ajustare a investițiilor lor strategice doar în proporție de 55%.

Mai mult, 59% dintre respondenţii locali spun că au amânat o investiție transfrontalieră planificată până la clarificări suplimentare, 22% că au oprit o investiție transfrontalieră planificată în ultimele 12 luni, în timp ce 19%, dimpotrivă, declară că au accelerat investițiile transfrontaliere. Investiţiile din Marea Britanie sunt cele care au fost cel mai mult afectate de provocările geopolitice, conform răspunsurilor a 29% dintre respondenţi la nivel local şi a 22% la nivel global.

Directorii generali vor trebui să privească riscul într-un mod diferit și să fie pregătiți să accepte și să gestioneze niveluri mai înalte decât ar fi fost confortabil în trecut.

”Companiile îşi resetează sistemele de identificare a riscurilor pentru a lua în calcul noile realități. Liderii organizaţiilor analizează impactul acestor probleme interconectate şi construiesc, pas cu pas, o strategie flexibilă și cu o capacitate crescută de adaptare pentru un viitor care se arată mai dinamic, în care agilitatea, rezilienţa și asumarea de riscuri sporite vor fi esențiale pentru a valorifica noi oportunități”, explică Bogdan Ion, country Managing partner, EY România și Moldova și chief operating officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare

Cum evenimentele din ultimii doi ani au demonstrat modul în care securitatea aprovizionării poate reprezenta un avantaj competitiv, liderii locali îşi reconfigurează lanțurile de aprovizionare, pentru a reduce costurile și pentru a minimiza incertitudinea.

Astfel, 46% dintre executivii locali spun că și-au ajustat lanțurile de aprovizionare pentru a gestiona riscurile geopolitice, 32% au crescut numărul de furnizori, pentru a crește reziliența, 16% și-au ajustat lanțurile de aprovizionare, pentru a reduce costurile logistice și incertitudinea, în timp ce 5% au redus numărul de furnizori, pentru a îmbunătăți relațiile critice de aprovizionare. Aceste rezultate au fost înregistrate înainte de debutul conflictului de la granița țării noastre, ceea ce implică posibilitatea unor noi ajustări planificate sau deja demarate.

Mai mult de jumătate dintre respondenți (54%) vor acorda prioritate investițiilor în afacerile existente și transformării digitale, potrivit companiilor intervievate din România. Cu toate acestea, planurile de investiții ale liderilor locali ar putea fi date peste cap din cauza riscurilor externe la adresa afacerilor lor.

Citeste si:
Franța ia din nou atitudine în problema shrinkflation: retailerii nu vor mai putea vinde produsele cu gramaj redus la prețuri mari 
Franța ia din nou atitudine în problema shrinkflation: retailerii nu vor mai putea vinde produsele cu gramaj redus la prețuri mari 

Cei mai mulți dintre executivii intervievați par îngrijorați de creșterea prețurilor și identifică tensiunile comerciale și sancțiunile (20%), impactul schimbărilor climatice (19%) și gestionarea cererilor contradictorii din partea diferitelor grupuri de părți interesate (17%) ca fiind riscurile critice pentru creșterea viitoare a afacerilor lor.

Pandemia a fost un semnal de alarmă pentru mulți dintre respondenţi, iar imperativul transformării este acum mai clar ca niciodată. Mulți dintre lideri își reconfigurează în mod activ companiile, pentru a fi reziliente, iar fuziunile și achizițiile sunt încă pe agenda consiliilor de administrație.

42% dintre liderii de companii din România au declarat că urmăresc realizarea unor fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni, faţă de 59% la nivel global. 85% dintre respondenţii locali au declarat că au luat decizia de a anula o achiziţie în ultimul an din cauza pandemiei, comparativ cu 44% din respondenţi la nivel global. În acelaşi timp, 40% dintre respondenţii din România consideră că ratingurile factorilor de mediu, sociali şi de guvernanţă (ESG) sunt importante pentru atragerea investitorilor, iar fuziunile și achizițiile reprezintă o cale esențială pentru creșterea scorurilor ESG.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 40 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. EY are epste 800 de angajați în România și Republica Moldova și are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.

Între noiembrie și decembrie 2021, Thought Leadership Consulting a chestionat, în numele organizației globale EY, un panel de peste 2.000 de directori generali din 53 de țări și din 14 sectoare. Respondenții au reprezentat următoarele sectoare: servicii financiare, telecomunicații, produse de consum și comerț cu amănuntul, tehnologie, media și divertisment, științele vieții, furnizori de servicii spitalicești și de îngrijire a sănătății, industria auto și transporturi, petrol și gaze, energie și utilități, minerit și metale, producție avansată și imobiliare, ospitalitate și construcții.

În România, au fost intervievate 30 de companii, cu venituri globale anuale după cum urmează: mai puțin de 250 milioane USD- 500 milioane de dolari (57%) și mai mult de 500 milioane de dolari (43%).

Efectivele globale ale companiilor chestionate în România au fost următoarele: mai puțin de 1.000 de angajați (3%), 1.000 - 5.000 (87%), mai mult de 5.000 (10%).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  90% dintre liderii de companii din România spun că provocările geopolitice determină ajustări în investițiile strategice