Lectură de 5 minute

15 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Studiu: experiența hibridă digital-real va deveni noul normal al „mersului la cumpărături” în următorii zece ani

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Spațiul comercial va deveni un mix între tehnologie, conectivitate și amenajări reale pentru a extinde experiența de retail, cel puțin aceasta este așteptarea publicului consumator, conform concluziilor din cea mai recentă ediție a raportului Ten Hot Consumer Trends, realizat de Ericsson. În plus, magazinul va fi un spațiu de experiențe conectate și interacțiuni sociale, totul mai aproape de casă decât acum.

A 11-a ediție a raportului analizează opiniile utilizatorilor de noi tehnologii (early adopters) și estimările acestora pentru anul 2030, precum și așteptările lor privind experiențele de cumpărături ale viitorului într-un centru comercial fictiv: "Everyspace Plaza". Concluziile studiului sunt reprezentative pentru un număr de 57 de milioane de consumatori de acest tip, la nivel global.

Mai exact, participanții au fost rugați să evalueze 15 noi experiențe descrise ca existând în cadrul unui mall, care extind procesul „fizic” al cumpărăturilor cu ajutorul tehnologiei. Aproape 4 din 5 respondenți consideră că toate cele 15 concepte testate vor deveni realitate, sub o formă sau alta, până în anul 2030.

„La nivelul centrelor comerciale, implementarea conectivității de latență mică ar putea fi controlată mai ușor, iar utilizatorii ar putea avea acces mai devreme la tehnologiile avansate. Dispozitivele XR (eXtended Reality – realitate extinsă, AR și VR) ar putea fi folosite în centrele comerciale, făcând astfel posibilă lansarea de aplicații personalizate pentru consumatori prin intermediul unor rețele dedicate spațiului”, declară Magnus Frodigh, Head of Research în cadrul companiei Ericsson.

Retail jobs

Tehnologia scumpă va deveni accesibilă

„Pe de o parte, poate fi dificil să ne imaginăm că, până în anul 2030, echipamentele tehnologice scumpe (precum ochelari AR, sau VR, costume cu feedback fizic, mănuși cu funcție tactilă și multe altele) vor fi disponibile pe scară largă unui număr mare de consumatori. Pe de altă parte, dacă astfel de echipamente ar putea fi folosite temporar, la costuri mai mici, experiența cumpărătorilor din centrele comerciale ar putea fi îmbunătățită considerabil”, a declarat Dr. Michael Björn, Head of Research Agenda în cadrul Ericsson Consumer & Industry Lab.

„De fapt, 35% dintre consumatorii care au luat parte la studiu consideră că este mai probabil să folosească inițial tehnologiile de ultimă generație în mall-uri, mai degrabă decât a le deține acasă, în timp ce doar 14% nu sunt de acord cu acest lucru. De-a lungul timpului, mall-urile au devenit centre de focalizare a noilor tehnologii – în cinematografe, săli de concerte sau săli de jocuri electronice, de exemplu, și cel mai probabil, vor continua să joace acest rol", a completat Björn.

Tendințe tehnologice în retail

Cele zece tendințe tehnologice descrise în raport sunt:

  • Sala de spectacole interactivă: aproape 8 din 10 consumatori își imaginează săli de evenimente în care artiștii pot să susțină spectacole de la distanță, prin intermediul tehnologiei, simulând prezența fizică.
  • Salonul de frumusețe digital: 7 din 10 consumatori estimează că saloanele de înfrumusețare dedicate „look-ului virtual” necesar unei vieți bazate mai mult pe teleprezență, vor fi amplasate în mall-uri, în viitorul apropiat.
  • Croitoria meta-reală: croitorii viitorului vor livra îmbrăcăminte digitală, dar și haine reale folosind noi tehnologii care pot controla impermeabilitatea sau performanțele termice ale țesăturilor.
  • Piscina antigravitație: două treimi dintre consumatori cred că vor exista piscine unde vei putea utiliza subacvatic o cască VR legată și la o sursă de oxigen, simulând zborul sau spații de gravitație diferită.
  • Sala de fitness hibridă: 7 din 10 consumatori preconizează că în viitor vor exista spaţii multi-senzoriale destinate relaxării și îmbunătățirii stării psihice, care vor utiliza elemente și / sau instrumente de AR sau VR în combinație cu aparatele de fitness ca benzile de alergare sau bicicletele staționare.
  • Fabrica de dorințe: evoluția tehnologiei de imprimare 3D va duce la mini-manufacturi automate care vor putea realiza pe loc produse proiectate sau adaptate de client (folosind tehnici de design și vizualizare AR / VR). Aceleași instalații poate vor putea fi folosite și pentru reciclarea obiectelor vechi, contribuind la circularitatea producției.
  • Restaurantul de la Intersecția Universului: aproape jumătate dintre consumatori își doresc să aibă posibilitatea de a vizita restaurante pentru a lua masa, virtual, împreună cu prieteni din alte restaurante, de oriunde din lume.
  • Magazinul fără capăt: „probatul în magazin” poate deveni un concept complet nou cu ajutorul tehnologiilor VR sau AR – de la haine până la o nouă canapea. Trei sferturi dintre consumatori își doresc să poată proba haine virtuale, sau să poată proiecta o reprezentare a locuințelor lor în interiorul magazinelor pentru a vizualiza „în context” produse noi.
  • Multiplex-ul medical: 77% dintre consumatori anticipează că, în viitor, în mall-uri vor exista și centre medicale cu sisteme de scanare bazate pe inteligență artificială, care vor oferi aproape în timp real informații despre starea de sănătate. Sistemul se poate extinde prin conectarea atât la dispozitivele de sănătate proprii (tracker, cântar inteligent), dar și prin dezvoltarea unei farmacii automate care ne poate prescrie și livra produsele de sănătate necesare.
  • Parcul Natural+: recreerea hibridă prin spații organice, experiențe tehnologice (o grădină zoo sau o pădure virtuale, de exemplu) sau hibride (parcuri automatizate a căror spațiu se reconfigurează periodic) e considerată necesară de peste 70% dintre respondenți.

Raportul se bazează pe activitățile globale de cercetare derulate de Ericsson ConsumerLab, timp de peste un sfert de secol. De asemenea, raportul are la bază datele rezultate dintr-un sondaj online realizat în lunile octombrie și noiembrie ale anului curent la nivelul utilizatorilor de noi tehnologii AR, VR și a asistenților digitali, aflaţi în 14 orașe din întreaga lume: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, Londra, Mexico City, Moscova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Sydney și Tokyo.

Citeste si:
Sportisimo deschide un nou magazin în București, în Veranda Mall
Sportisimo deschide un nou magazin în București, în Veranda Mall

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu: experiența hibridă digital-real va deveni noul normal al „mersului la cumpărături” în următorii zece ani