Lectură de 5 minute

22 Dec 2020 - Interviuri și Analize

STUDIU Crăciunul în pandemie: de 6 ori mai multe cumpărături online în 2020, comparativ cu 2016

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Anul 2020 a fost o provocare pentru întreaga lume, iar modificările se văd inclusiv în felul în care românii petrec și cheltuiesc de Crăciun. Potrivit unui studiu derulat de Reveal Marketing Research, românii alocă un buget mediu de 1059 lei, dintre care cea mai mare pondere este alocată mâncării Interesant este că în 2020 pandemic cumpărăturile online pentru Crăciun au crescut de 6 ori mai mult față de 2016. Iată alte concluzii ale studiului. 

Pe baza afirmațiilor respondenților, bugetul mediu al românilor de sărbători în 2020 ar arăta astfel:<>

  • Total: 1059 lei
  • Mâncare: 539 lei
  • Cadouri: 395 lei
  • Decorațiuni: 125 lei

Segmentele cele mai cheltuitoare au fost familiile moderne, care au alocat până la 1284 lei și tinerii profesioniști, cu un buget de 1116 lei. Segmentele cele mai cumpătate au fost seniorii pensionari cu 765 lei și milenialii fără partener cu 987 lei.

Citește și: Cum să faci cumpărături de Crăciun în siguranță pe timp de pandemie

Goana după cadouri în 2020

69% din totalul respondenților continuă chiar și în prezent să cumpere cadouri de Crăciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hipermarket, piață), potrivit Reveal Marketing Research. Cu toate acestea, se observă o scădere a numărului românilor care fac cumpărături din magazine fizice, comparativ cu 2016 când preferau această metodă în proporție de 88%.

În 2020, dintre cei care preferă mersul la magazine, tinerii profesioniști sunt cei care au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă – 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul că, la nivel general, tinerii au un risc mai scăzut în ceea ce privește dezvoltarea unei forme grave de COVID-19. Așadar, este posibil că ei să fie mai puțin îngrijorați de intrarea în colectivitate în interiorul magazinelor.

Vezi și: De unde cumperi decorațiuni de Crăciun și brazi

La polul opus din punct vedere al generațiilor, seniorii pensionari se împart 50-50 când vine vorba de unde cumpără cadourile pentru cei dragi. 50% dintre aceștia declară că preferă să se deplaseze fizic, iar cealaltă jumătate afirmă că în 2020 comandă online cadouri. Acest procent este încurajator și observăm o tendință a seniorilor către digitalizare și utilizarea mai mare a device-urilor electronice. Deschiderea lor spre mediul online se poate datora și încadrării lor în categoria de risc, astfel încât, sunt nevoiți să găsească alternative mai sigure pentru sănătate și plasează comenzi online.

Citeste si:
C&A vrea să se extindă cu magazine mai mici în centrele orașelor europene
C&A vrea să se extindă cu magazine mai mici în centrele orașelor europene

Comparativ cu un studiu similar derulat acum 4 ani, datele din prezent ne arată o creștere semnificativă a celor care utilizează Internetul pentru a cumpăra cadouri. Dacă în 2016, doar 5% dintre români au declarat că își fac cumpărăturile online și doar 7% - cumpără și fizic, dar și online, în 2020, 31% dintre respondenți optează pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri.

În 2019, același studiu ne arăta că 40% din totalul eșantionului comandă online cadouri. Față de anul trecut, este o ușoară scădere a procentului, însă trendul se menține constant, iar românii se arată tot mai deschiși spre varianta online.

Poate te interesează și: Produse tradiționale românești pentru masa de Crăciun: de unde poți comanda online

Bugetul alocat de români pentru cadouri

Din totalul mediu de 1059 lei pe care românii declară că îl alocă pentru cumpărăturile de sărbători, 395 lei sunt destinați cadourilor, potrivit răspunsurilor acestora. Față de anul trecut, când bugetul mediu pentru cadouri era de 403 lei, nu se remarcă o scădere semnificativă. Cele mai cheltuitoare la acest capitol sunt familiile moderne cu 562 lei alocați, având un procent de 44%, urmate de tinerii profesioniști care consumă 423 de lei în medie pentru cadouri de Crăciun.

Cei cu venituri medii și superioare au tendința de a aloca un buget mai mare pentru a-i face fericiți pe cei dragi. Seniorii pensionari și milenialii fară partener sunt segmentele care declară că alocă doar 282 lei, respectiv 272 lei pentru cadouri, fapt determinat și de veniturile mai reduse.

Interesant este că bărbații alocă mai mult pe cadouri decât femeile. În cazul bărbaților cheltuielile pentru cadouri ocupă un buget de 433 lei, comparativ cu femeile ce alocă 364 lei.

Vezi și: Cadouri de Crăciun de la producători locali: cum să surprinzi cu produse handmade sau sustenabile

Mâncarea, cea mai costitoare pentru buzunarul românilor

Românii declară că peste jumătate din bugetul acestora de sărbători este ocupat de cheltuielile pe mâncare (51%), respodenții afirmând că alocă 539 lei pe mâncare. Dintre aceștia, familiile tradiționale urmate de maturii fără partener cheltuie cel mai mult aici, alocând 588 lei, respectiv 586 lei. Familiile tradiționale alocă, așadar, semnificativ mai mult decât restul eșantionului pentru cumpărarea de alimente - 56%.

Doar 12% din bugetul de sărbători este destinat decorațiunilor, așa cum afirmă respondenții. În 2019, această categorie ocupă 137 lei din bugetul românilor, iar în prezent, respondenții sunt dispuși să aloce mai puțin: 125 lei. Cheltuielile reduse pe decorațiuni se pot datora faptului că mulți dintre români au deja în casă ornanemente din anii trecuți și preferă să le păstreze pe cele vechi.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  STUDIU Crăciunul în pandemie: de 6 ori mai multe cumpărături online în 2020, comparativ cu 2016