Lectură de 4 minute

29 Jun 2021 - Interviuri și Analize

Studiu: 90% dintre investitorii instituționali iau în considerare riscurile legate de schimbările climatice înainte de a decide să investească într-o companie

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Riscurile aduse de schimbările climatice reprezintă un element tot mai important în decizia de a investi într-o companie, fiind menționate de aproximativ 90% dintre investitorii instituționali drept cel mai important factor de tip ESG (environmental, social, governance - mediu, social, guvernanță), care le influențează decizia de a plasa capital, potrivit raportului Deloitte „Building credible climate commitments – a roadmap to earning stakeholder trust”.

 

 

Investitorii solicită ca organizațiile să le pună la dispoziție informații credibile cu privire la obiectivele lor de mediu înainte de a lua decizii și analizează dacă aceste obiective sunt bazate pe argumente științifice.

Pe de altă parte, modul în care o companie își asumă responsabilitatea pentru gestionarea riscurilor generate de schimbările climatice, precum și planurile și procesele pregătite pentru a-și atinge obiectivele declarate de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, în conformitate cu Acordul de la Paris din 2015, sunt la fel de importante.

De asemenea, investitorii solicită transparență și raportări specifice incluse în situațiile financiare ale societăților, precum și în rapoartele non-financiare.

Numărul companiilor care vor să reducă nivelul de zero emisii de carbon s-a triplat în 2020

În contextul în care tema schimbărilor climatice capătă amploare, tot mai multe companii își anunță obiectivele de a-și reduce amprenta de carbon, numărul celor care s-au angajat public să atingă nivelul de zero emisii nete triplându-se în 2020 față de 2019.

Această tendință este determinată nu numai de presiunea exercitată de investitori, ci și de cerințele tot mai mari ale tuturor părților interesate (stakeholders), de la clienți și angajați, la factori de decizie politică, ONG-uri și activiști.

De asemenea,clienții iau decizii astfel încât obiceiurile lor de consum să nu afecteze mediul în mod negativ, deoarece se tem de impactul global al schimbărilor climatice. Acest aspect este valabil nu numai în cazul companiilor orientate către clienți persoane fizice, ci și în cazul relațiilor cu alte companii (business-to-business), în care se pune tot mai mult accentul pe sustenabilitate de-a lungul întregului lanț de aprovizionare.

Angajații cer companiilor să susțină mediul înconjurător

Angajații sunt o altă categorie de stakeholderi care așteaptă angajamente și acțiuni specifice din partea companiilor. Ei vor să lucreze pentru o organizație ale cărei acțiuni sprijină sau cel puțin nu afectează negativ mediul și ai cărei lideri coordonează eforturile de atingere a acestui scop, precum și să se implice în stabilirea obiectivelor de mediu ale companiei.

Citeste si:
Britanicii de la DS Smith, care dețin două fabrici în România, preluați de o firmă americană pentru 6,79 miliarde de dolari în acțiuni
Britanicii de la DS Smith, care dețin două fabrici în România, preluați de o firmă americană pentru 6,79 miliarde de dolari în acțiuni

Aproape 40% dintre reprezentanții generației Millennials menționează sustenabilitatea ca un factor important în decizia de a alege un angajator, subliniază raportul.

Tranziția către o economie globală cu emisii scăzute de carbon va necesita investiții anuale de aproximativ 1 trilion de dolari americani, potrivit unei evaluări făcute de Comitetul de Lucru pentru Raportare Financiară legată de Schimbările Climatice, însă studiile în domeniu sugerează că acele companii care fac deja pași în alinierea la principiile ESG au rezultate mai bune decât competitorii lor”, a declarat Sorin Elisei, Director, Deloitte România, lider al practicilor de sustenabilitate și energie.

Raportul sugerează, de asemenea, unele măsuri pe care companiile le pot lua pentru a-și stabili angajamente de mediu credibile, pentru a respecta reglementările tot mai numeroase și pentru a câștiga încrederea stakeholderilor.

O primă fază este o evaluare a impactului actual al organizației asupra mediului, incluzând emisiile directe și indirecte, dar și alte aspecte, cum ar fi serviciile furnizate, precum și a așteptărilor stakeholderilor și ale autorităților de reglementare, urmate de stabilirea unor obiective legate de mediu.

Un alt pas este legat de guvernanță, deoarece organizația trebuie să-și asume răspunderea pentru atingerea angajamentelor legate de mediu, precum și să stimuleze progresul în această direcție prin integrarea acestor obiective în politicile de evaluare a performanței și de remunerare.

Strategia este un alt pas de luat în considerare, iar aceasta trebuie să includă obiective pe termen lung și pe termen scurt (un an, cinci ani) legate de reducerea emisiilor și modalitățile de atingere a acestora, inclusiv transformările necesare în departamentele de creare de produse și servicii, operațiuni, resurse umane, IT, în lanțul de aprovizionare etc.

În ceea ce privește managementul riscului, organizațiile trebuie să aibă o viziune cuprinzătoare asupra riscurilor fizice, a celor de tranziție și a celor legate de reputație.

În prezent, este în derulare un proces de înființare a unei entități care să funcționeze ca o autoritate și să stabilească standardele de raportare în domeniu sub umbrela Fundației IFRS (International Financial Reporting Standards), mai adaugă raportul.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Compani activează în peste 150 de țări și teritorii și are peste 330.000 de angajați.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu: 90% dintre investitorii instituționali iau în considerare riscurile legate de schimbările climatice înainte de a decide să investească într-o companie