Lectură de 13 minute

31 Mar 2022 - Interviuri și Analize

SomProduct vrea să deschidă un hub în Ungaria și un magazin în București. Sergiu Cadar, CEO: Transportul a avut cel mai mare impact în costuri

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

SomProduct vrea să investească în tehnologie și în zona de marketing în 2022 și ia în calcul deschiderea unui centru logistic în Ungaria și extinderea pe alte piețe precum Bulgaria sau Franța. Retailerul de mobilier și decorațiuni resimte scumpiri ale materiei prime și creșteri ale costurilor de transport cu 30-40% ca urmare a conflictului dintre Rusia și Ucraina, a spus Sergiu Cadar, CEO-ul companiei, în cadrul unei conferințe.

SomProduct mizează pe expansiune în următoarea perioadă, atât prin magazine fizice, cât și prin platforme online, a explicat Cadar, care a precizat că dezvoltarea continuă în Ungaria și poate permite companiei expansiunea regională. Compania ia în calcul deschiderea unui hub în Ungaria, dacă nivelul comenzilor rămâne la fel în perioada următoare. În plus, compania susține că sunt solicitări și de showroom în Ungaria.

,,La Budapesta nu este pentru prima dată când ne dorim să intrăm în acea zonă, de data aceasta pe partea operațională. Înainte am avut și un magazin care nu a performat așa cum ne-am dorit. Practic, pe partea operațională este foarte probabil să luăm în calcul să deschidem un hub în acea zonă, dacă comenzile se păstrează în următoarea perioadă. De obicei hub-urile pe partea de curierat nu necesită așa mult spațiu pentru că marfa intră dimineața și iese în câteva ore, fiind distribuită pe mașini. Nu este nevoie de o stocare, avem nevoie de mult spațiu la nivelul solului, dar el se eliberează rapid, este doar spațiu temporar folosit. Curieratul specific produselor noastre este foarte important. Contează livrarea către client, unde este experiența pe care orice business de nivelul nostru ar trebui să se concentreze'', mai spune fondatorul.

SomProduct vrea să deschidă un magazin în București

În ceea ce privește deschiderea unui magazin în București, Sergiu Cadar a vorbit despre comportamentul de consum care este schimbat în rândul consumatorilor. Astfel, în zona București-Ilfov, retailerul înregistrează comenzi mai mari cu 20-30%. Retailerul are în plan ca după deschiderea magazinului de 25.000 de metri pătrați din Florești, la 12 kilometri de Cluj-Napoca, să continue expansiunea cu un nou magazin de aproximativ 10.000 de metri pătrați în București.

Retail jobs

,,Trebuie ca toate lucrurile să se alinieze din mai multe puncte de vedere financiar, al brandului și din punct de veder a ceea ce se poate afce cu partenerii. Cu siguranță se poate face, cu siguranță ne dorim (n.red. să avem un magazin în București), dar nu trebuie să riscăm totul pentru a construi acest nou spațiu, pentru a-l amenaja. Bucureştiul are cu 20-30% peste zona de Cluj din punct de vedere al comenzilor online. Comenzile din zona asta sunt peste Cluj. Am deschis prima dată la Cluj pentru că în București este altfel comportamentul, adică nu își doresc la fel de mult să vadă produsele fizic înainte de achiziție, sunt mai deschiși față de comanda online'', a mai precizat Sergiu Cadar.

90% din vânzări vin din online

Circa 90% din vânzările companiei sunt aduse din online. Producătorul român de mobilier și decorațiuni SomProduct dorește să investească în partea de marketing pentru dezvoltarea business-ului, iar magazinul online este finalizat.

,,Credem în mixul online-offline, deoarece un singur canal astăzi nu este suficient pentru a face față cererii și nevoilor. 90% reprezintă online-ul, dar contribuția offline-ului este exact faptul că oamenii caută produsele în online, apoi merg în offline să vadă și să testeze produsele și se întorc în online și fac comandă la momentul la care consideră că este oportun pentru ei.

Citeste si:
Rețeaua PENNY a deschis încă cinci magazine la final de noiembrie
Rețeaua PENNY a deschis încă cinci magazine la final de noiembrie

În noul magazin, noi ne dorim să păstrăm raportul odată cu scalarea business-ului, vrem să putem să investim mai mult în marketing pe aceste zone, să putem să aducem mai mult trafic în online ca mai mulți oameni să ne viziteze în magazine. Anul acesta dorim să consolidăm businessul din punct de vedere al tehnologiei, să facă față nivelului nou de comerț pe care îl așteptăm, să investim în soluțiile pe care le-am implementat în 2008. Clienții nu își dau seama, dar pentru noi contează destul de mult. Vrem să mergem cu soluții mai noi, adaptate în piață, magazinul online este finalizat, doar că durează acest proces de tranziție de la vechi la nou'', a precizat Sergiu Cadar în cadrul evenimentului de lansare.

SomProduct adaugă zilnic între 50 și 100 de produse pe site, iar ca număr de furnizori, retailerul român colaborează cu importanți furnizori din România, însă cel mai mare număr de furnizori vine din afara țării. Produsele sunt selectate printr-un proces intern, un ghid prin care se decide ce produse sunt puse pe site și ce produse nu sunt inserate în oferta online.

,,Echipa de inserare a produselor a crescut în ultimele luni, dar noi în principiu adăugăm zilnic între 50 și 100 de produse pe site. Sunt momente în prima parte a anului în care furnizorii noștri își actualizează oferta, urmând ca noi să continuăm completarea catalogului pe parcursul anului. Înainte de deschidere, timp de șase luni am făcut un mic research și am văzut că peste 80% din respondenți erau dispuși să facă această vizită pentru a vedea produsele. Am început discuțiile în primăvară-vară pentru construcție (n.red. anul 2021), lucrurile s-au mișcat repede, deschiderea a fost una extraordinară față de nevoia noastră, iar provocările pe care le-am avut au fost cele cu echipele pentru construirea proiectului.

Trebuie să fie produse care respectă procesul intern. Avem descris ce trebuie să aibă un furnizor, un fel de ghid, pentru că avem mai multe persoane la achiziție și așa decidem ce se pune și ce nu se pune pe site. Stilul este dat de noi, simțim nevoia clienților, participăm la târgurile de profil, este felul în care alegem produsele, iar astăzi ne orientăm în piață în funcție de ce se întâmplă din punct de vedere al bugetului disponibil pentru un client sau un produs de la sine'', a mai spus Sergiu Cadar.

Primul magazin într-un parc industrial

Noul magazin inaugurat are un spațiu de peste 25.000 metri pătrați, iar investiția se ridică la aproximativ un milion de euro și face parte din planul de extindere a businessului pentru următorii 10 ani.

,,Am avut foarte puțin de investit din punct de vedere al structurilor în zona aceasta. Aici este un spațiul actual, este un spațiu ideal în care poți să construiești fără să trebuiască să dărâmi. Noi ne-am dorit un spațiu în oraș, am găsit ceva dar la o suprafață mult mai mică. Nevoia clienților este de a vedea cât mai mult din catalog. În ultimele experiențe avute în ultima săptămână clienții au spus că nici acest spațiu nu este suficient pentru ei. Luăm în considerare spații și mai generoase, dar nu ne putem extinde la nesfârșit'', a mai subliniat Cadar.

Cum a afectat conflictul ruso-ucrainean SomProduct

Conflictul ruso-ucrainean a provocat o panică în piață și în industrie, asemănătoare cu situația de la începutul pandemiei de COVID-19, iar frica se simte cel mai rapid în online, spune Sergiu Cadar.

,,Oricum oamenii nu sunt foarte încrezători, mai ales că ei nu cred, segmentul 45+ nu prea crede în online, dar când apare ceva la televizor nu mai cred absolut deloc, se opresc în a achiziționa. Situația cu privire la dezvoltare și planurile noastre vine în contextul în care într-un fel sau altul lumea va merge mai departe și va avea nevoie de produse în casă. Vrem cât putem să ne facem treaba cât putem mai bine'', mai spune fondatorul.

Transportul a avut cel mai mare impact în costuri

O creștere masivă a prețurilor de transport s-a resimțit în partea de Asia anul trecut, a spus fondatorul. Transportul a avut cel mai mare impact în costuri, iar o creștere semnificativă s-a resimțit în ceea ce privește materia primă, a mai spus fondatorul SomProduct. Multe companii care foloseau servicii de curierat și șoferi din Ucraina pe partea de logistică au renunțat, au fost nevoiți să îi înlocuiască și au notificat creșteri de prețuri la transport cu 30-40% și nu costul de producție.

,,Ce a fost foarte bine a fost că nu am avut o foarte mare expunere pe Asia, cum spuneam, furnizorii noștri principali sunt de aici din România. Un alt lucru, transportul a contribuit cel mai mult, dar și creșterea prețului materiei prime, precum spumele din saltele sau produsele chimice care stau la baza materiilor prime care au avut o creștere necontrolată. Nu am auzit lucruri bune în piață despre ceea ce se va întâmpla, fiind vorba în primul rând despre creșterea prețului cu privire la transport. Încercăm să împărțim efectul dintre noi și client. Până la urmă, fiind un business, nu poți să ții la nesfârșit costurile. Orice creștere de prețuri în piață se resimte în prețul produsului'', a mai spus fondatorul companiei producătoare de mobilier și decorațiuni.

Schimbările de prețuri au dus și la modificări ale disponibilității produselor, precum și la schimbări în preferințele consumatorilor, mai spun reprezentanții companiei. Astfel, SomProduct ia în considerare să aducă doar produsele care generează vânzări.

,,Eu cred că atât clientul, cât și produsul trebuie să poată să susțină un anumit cost. Am observat că din cauza costurilor suferite pe partea de Asia, unele produse nu au mai rezistat. Ține și de produs, nu numai de persoană. Se schimbă bestsellerele, se schimbă produsele care sunt de interes în funcție de creșterea prețurilor. Ne gândim să aducem doar produsele care fac sales și care generează suficiente volume de tranzacționare. După perioada COVID s-au schimbat clar produsele de interes. Spre exemplu, dacă am avut un model de produs care funcționa foarte bine din acelea 10 acum modelul acela poate a căzut, au scăzut vânzările cu 90% și a intrat alt model bestseller de la același furnizor'', a mai spus Sergiu Cadar.

Fondatorul a specificat că nu mizează pe stocuri mai mari în 2022 și așteaptă să vadă modificările care apar în piață, iar ca public țintă se adresează tinerilor care au studii superioare și venituri medii spre mari.

,,În momentul de față așteptăm să vedem cum se comportă piața, noi avem niște costuri consistente în multe dintre achizițiile făcute în urmă cu doi ani de zile și nelivrate de partenerii noștri decât în urmă cu câteva luni. Au fost niște întârzieri foarte mari în intrarea comenzilor, iar în acest moment stăm foarte bine pe partea de stocuri și nu vedem nevoie de a suplimenta nevoile actuale'', a mai spus Sergiu Cadar.

SomProduct vrea ca 95% din produse să fie livrate în 24 de ore

În 2019, SomProduct și-a dezvoltat propria flotă de curierat, SMP Courier, care a ajuns la 15 mașini, specializate pe transportul cu două persoane, direct la client în casă. SMP Courier a venit ca un răspuns la nevoile din piață, rezolvând atât o necesitate internă, cât și o problemă la nivel național pe care majoritatea retailerilor din piața de profil o întâmpină: livrarea articolelor de mobilier voluminoase (canapele, colțare, paturi, mese, scaune, seturi de mobilier) care necesită o manipulare cu cel puțin două persoane. În plus, compania își propune pe termen mediu și lung să reușească livrarea în 24 de ore a 95% din produsele aflate în stoc.

,,Am avut întârzieri mari pe partea de livrări de mașini, nu este ușor să scalezi, folosim și parteneri. Nu este ușor să scalezi business-ul în funcție de cererea companiei de e-commerce. Dacă mâine trebuie să livrăm 100 de expediții și noi avem doar două mașini, este foarte greu să le faci față. SomProduct este clientul principal al companiei de curierat. Avem parteneri și suntem și în discuții cu parteneri pe alte zone, care prestează servicii logistice și la alte companii. Acest SMP Courier este un rezultat al încercărilor repetate de a găsi un partener adecvat în piață care să rezolve toate problemele noastre'', mai spune Sergiu Cadar.

În plus, rata de retur a scăzut considerabil, fiind un serviciu personalizat, mai spune Sergiu Cadar.

SomProduct ia în calcul extinderea pe alte piețe

SomProduct are un total de 100 de angajați, iar numărul mediu ajungea la 49 la finalul anului trecut. Diferența este completată de angajații din logistică. Compania vizează și alte piețe pentru extindere, precum Bulgaria, Franța, în planul de expansiune din următorii 10 ani.

,,Ne gândim mult să mergem în Bulgaria și pe piețele ca Franța. Alte zone sunt foarte interesante atâta timp cât fac sens operațional și noi putem să ajungem cu produsele acolo într-un timp rezonabil pentru client. Depinde de catergoriile de produse, de produsele mici și medii, de decorațiuni până la scaune și așa, ele se livrează în termen de 24 de ore pentru produsele în stoc. Folosim companiile locale de curierat, iar cele heavy în care folosim procesarea cu două persoane poate să dureze între 3-5 zile, motivul pentru care facem lucrul acesta este că fiecare comandă în parte este prograamtă'', a mai spus Sergiu Cadar.

SomProduct a început în 2018 cu un depozit de aproximativ 2.200 de metri pătrați la Baia Mare, iar un an mai târziu s-a relocat la Cluj într-un spațiu de 5.500 de metri pătrați, în timp ce în prezent activează în peste 10.000 de metri pătrați. SomProduct își propune să devină cel mai mare brand Home&Deco din România în următorii 3-5 ani, cu peste 500.000 clienți tratați anual.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  SomProduct vrea să deschidă un hub în Ungaria și un magazin în București. Sergiu Cadar, CEO: Transportul a avut cel mai mare impact în costuri