Lectură de 6 minute

07 Oct 2020 - Interviuri și Analize

Serviciile de delivery și drive-thru, salvarea KFC în pandemie. Marian Gogu: Ultimele luni au forțat practic dezvoltarea livrării

Andra Imbrea

Promovarea serviciilor de livrare și colaborarea cu platformele de food delivery au fost salvarea lanțului de fast-food KFC în perioada pandemiei, când vânzările ajunseseră la un sfert din businessul anterior pandemiei. Totuși, prima parte a anului a adus pentru KFC vânzări de peste 218 milioane lei și extinderea serviciilor de livrare, strategie pe care compania continuă să mizeze. 

Unul dintre cele mai afectate domenii în pandemia de Covid-19 a fost zona de food service, care a trebuit să-și închidă restaurantele și să găsească noi modalități de a ajunge la consumator. KFC a extins serviciul de livrare la nivel național și a lansat propria aplicație, iar dacă în ianuarie doar 27 de restaurante asigurau delivery, acum 79 de locații oferă acest serviciu. Despre impactul pandemiei și planurile KFC ne-a povestit Marian Gogu, director general KFC România.

Impact business food service

“Este clar că primele luni ale anului fac parte dintr-o normalitate și realitate diferite, în care operam cu restaurantele 100% funcționale, prin urmare vom aborda impactul asupra businessului KFC începând cu luna martie când am înregistrat 51% vânzări. A urmat apoi o scădere și mai puternică în aprilie, de 25%, iar în mai, am început să recuperăm și am ajuns la 49%", spune Marian Gogu.

La nivel de vânzări, KFC România a înregistrat 218,8 milioane lei în prima jumătate a anului. Comparativ, în 2019 a avut vânzări totale de 674,3 milioane lei. 

În iunie, vânzările Sphera, grupul care deține franciza KFC, Pizza Hut și Taco Bell pe plan local, atinseseră 65% din nivelul anterior pandemiei. "Vânzările prin livrări, facilitate fie prin colaborarea cu platformele de livrare, fie prin capacitățile proprii (de livrare) ale KFC, au ajutat la recuperarea unei părți din vânzările pierdute ca urmare a închiderii restaurantelor. Parteneriatele cu agregatorii, activitățile de marketing relevante și redeschiderea restaurantelor din zonele de food court ale centrelor comerciale, precum și „dezghețarea” generală a economiei au contribuit la o îmbunătățire semnificativă a performanței KFC în luna iunie, când am ajuns la 68% vânzări, fiind brandul care a înregistrat cele mai bune performanțe la nivel de Grup”.

Citeste si:
Danone concediază până la 2.000 de angajați și vizează reduceri de costuri de peste 1 miliard de euro

KFC Delivery și platformă proprie de livrare 

KFC a recuperat o parte din vânzările pierdute prin promovarea opțiunii de livrare și colaborarea cu platformele de livrare. Dacă în primul trimestru al anului, doar 6% din vânzări erau pe zona de delivery, în T2 44% din vânzări se făceau prin livrare și 56% în restaurante.

“Având deja implementat serviciul KFC Delivery încă din 2017, am reușit să activăm foarte puternic în această zonă și să investim atât intern, cât și prin platformele de livrare partenere pentru a răspunde cererii ridicate din partea consumatorilor. Vorbim de consumatori deja fideli serviciului de livrare, dar și de consumatori care au făcut trecerea la acest obicei de consum, în noul context”, explică Marian Gogu.

Tot al doilea trimestru al anului 2020 a adus creșteri semnificative în ceea ce privește valoarea medie a bonului, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Această evoluție pozitivă a fost efectul direct al modelului de muncă de acasă, deoarece comenzile au fost mai mari pentru a deservi mai multe persoane. În plus, mulți clienți au crescut valoarea comenzilor pentru a beneficia de livrare gratuită sau cu reducere, oferită fie de KFC, fie de platformele de livrare.

La finalul lunii ianuarie 2020 înregistram 27 de restaurante care asigurau serviciul KFC Delivery în 10 orașe din țară. Chiar dacă pilonul de livrare era unul important și înainte, la nivel de strategie, ultimele luni au forțat practic dezvoltarea lui, având în vedere contextul și astfel am ajuns, în prezent, la 79 de restaurante ce acoperă 32 de orașe”.

Citeste si:
Mișcarea îndrăzneață a Nike pentru a-și îmbunătăți experiența din eCommerce

Dincolo de expansiunea la nivel de acoperire a KFC Delivery și a parteneriatelor cu platforme de comenzi online, în luna septembrie KFC a lansat o platformă proprie de comenzi online, delivery.kfc.ro, oferind astfel 3 variante pentru comenzi de mâncare. 

“Având în vedere extinderea semnificativă a serviciului KFC Delivery, în acest moment acoperă 90% din București, iar pentru celelalte orașe din țară vorbim de 80% - 100%, în funcție de caz - luăm în calcul prezența KFC prin numărul de restaurante, poziționarea acestora și mărimea orașelor în care activăm, precum și parteneriatele cu platformele de livrare”, explică Marian Gogu.

Anul acesta, am mizat pe delivery ca fiind un diferențiator de business.

Redeschiderea și deschiderea de (noi) restaurante

Redeschiderea restaurantelor s-a observat încă din prima săptămână. “Este un trend de creștere pe vânzările din restaurante și o mică scădere pe zona de comenzi la pachet. Per total însă, vorbim despre o creștere a vânzărilor pe restaurante, ceea ce ne bucură, pentru că începem să recuperăm treptat din pierderile înregistrate în ultimele luni”, spune Marian Gogu.

De altfel, KFC nu a oprit expansiunea în zona offline. Trei restaurante au fost deschise în ultimele luni - KFC Baia Mare Value Center, KFC Drive Thru Vulcan în București și KFC Dâmbovița Mall, în Târgoviște, iar până la finalul lui 2020 alte 2 locații vor fi inaugurate: una de tip food court și o unitate de tip Drive Thru.

Planurile de dezvoltare ale lanțului fast food necesită forță de muncă suplimentară și KFC caută să angajeze până la 400 de prsoane. “Dincolo de planurile de dezvoltare prin deschiderea de noi locații, serviciul de livrare KFC este în continuă expansiune și de aceea avem o serie de poziții deschise și pentru posturile de curier livrator, în București. În plus, industria HoReCa este o una dinamică, având o rată de retenție variabilă, prin urmare avem în vedere completarea și întregirea echipelor din resturantele din toată țara. De asemenea, pe timp de vară avem foarte mulți studenți care își iau un job temporar pentru perioada vacanței. Odată cu începerea facultăților, aceștia pleacă să-și continue studiile, iar noi trebuie să găsim personalul care să ocupe posturile rămase vacante”, explică directorul KFC. 

Estimări 2020

Cât despre cum va termina KFC anul pandemic, Marian Gogu spune că acest lucru depinde de foarte mulți factori pe care nu îi pot controla. "2020 este un an imprevizibil, așa că rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile. De obicei, trimestrul 4 era cel mai bun din an, însă depinde foarte mult de factori pe care nu îi putem controla", spune Marian Gogu.

"Trecem printr-o perioadă plină de provocări. Pentru foarte multe business-uri, ceea ce s-a întâmplat a fost o premieră și diferența a fost făcută de viteza de reacție și de adaptare la noul context care este foarte dinamic.  Pentru o viziune strategică cât mai clară și relevantă, cred că este util să începem să ne raportăm la o nouă normalitate, fără a mai compara cu situația precedentă și să începem să construim de aici înainte", încheie directorul KFC.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Serviciile de delivery și drive-thru, salvarea KFC în pandemie. Marian Gogu: Ultimele luni au forțat practic dezvoltarea livrării