Lectură de 3 minute

09 Jun 2022 - Interviuri și Analize

Românii au cheltuit mai mulți bani la cumpărături în 2021. Discounterii, prima opțiune pentru achizițiile de stoc 

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 7% în România în primele trei luni din 2022 comparativ cu perioada similară a anului trecut, pe fondul accelerării creșterii prețurilor la alimente, arată datele GfK Consumer Panels & Services. Spre comparație, avansul valoric al pieței FMCG a fost de 1,2% în 2021 față de anul anterior.

Este al doilea trimestru consecutiv în care se observă migrarea shopperilor către produse din segmente inferioare de preț (fenomenul de down-trade), în special în categoriile nealimentare, ca răspuns la presiunile inflaționiste în creștere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete și lactatele) și de produse pentru îngrijirea locuinței, precum și jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomentul de down-trade. În segmentele de alimente proaspete și lactate, ponderile categoriilor care au înregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%.

Românii au cumpărat făină și cafea mai ieftine

Începând cu acest an, în primul trimestru din 2022, inflația a fost prezența în 8 din 10 categorii FMCG, potrivit analizei Inflation Tracker derulată de GfK România. Cu toate acestea, jumătate din categoriile impactate de creșteri de prețuri au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similară din 2021, declinul fiind înregistrat în doar 38% din aceste categorii. În categorii precum făină, pastele făinoase, mixurile de bere, capsulele de cafea, dulciurile sau vopseaua de par, shopperii au migrat către produse mai accesibile că preț, pentru a nu elimina aceste categorii din coșul de cumpărături.

De asemenea, analizând categoriile cu scăderi de volume pe fondul inflației, în primul trimestru din an față de Q1 2021, 28% din acestea s-au confruntat cu fenomentul de down-trade.

Discounterii, prima opțiune pentru cumpărăturile de stoc

Studiul evidenţiaza faptul că, în intervalul ianuarie - martie 2022, doar discounterii au reușit să se mențină pe un trend ascendent în volum față de Q1 din anul trecut. Aceștia au înregistrat o creștere valorică de 18% în intervalul de referință, peste ritmul hypermarketurilor și al comerțului tradițional și în opoziție cu trendul descendent al supermarketurilor.

„Mai mult, discounterii au devenit prima opțiune a shopperilor pentru misiunile de stocare (achizițiile FMCG de volum mare pentru acasă), devansând hypermarketurile. În retailul brick-and-mortar (magazinele fizice), doar discounterii și magazinele moderne de proximitate au reușit să atragă o valoare mai mare din bugetele shopperilor români, în detrimentul celorlalte canale offline de vânzare”, comentează Diana Scaunasu, consumer panel director în cadrul GfK România.

Pe de altă parte, magazinele online și-au temperat creșterea în primul trimestru al anului și au rămas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodăriilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzând delivery apps, segmentul e-grocery deține mai puțîn de 3% din această valoare.

Pe fondul expansiunii și creșterii discounterilor, mărcile private au ajuns la o cota valorică de 26% în sectorul FMCG în Q1, față de 23% în perioada similară a anului trecut.În același timp, promoțiile și-au diminuat importantă în categoriile FMCG, din punct de vedere valoric.

Citeste si:
Al cincilea raport State of Snacking al Mondelēz: cum aleg consumatorii gustările în vreme de inflație
Al cincilea raport State of Snacking al Mondelēz: cum aleg consumatorii gustările în vreme de inflație

GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6.000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie.

Sursa foto: Unsplash

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Românii au cheltuit mai mulți bani la cumpărături în 2021. Discounterii, prima opțiune pentru achizițiile de stoc