Lectură de 6 minute

30 Mar 2021 - Interviuri și Analize

retailTalks: Cum a schimbat pandemia comportamentul de consum și cât de importantă a devenit sustenabilitatea pentru români

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Pandemia a accelerat anumite modificări în comportamentul de consum al românilor, printre care preferința pentru cumpărături online, importanța acordată prețurilor, sănătății și sustenabilității. Cu toate acestea, la nivel de piață prețul va rămâne principalul criteriu de achiziție, deși trendul cu cel mai mare potențial de creștere și care ar putea deveni un factor diferențiator între branduri este sustenabilitatea. Cum s-a schimbat comportamentul de consum în ultimul an și cât de importantă a devenit sustenabilitatea pentru consumatori? 

Retail.ro a organizat retailTalks - Green Choice and sustainability in retail & FMCG, webinar online unde am discutat despre măsurile de sustenabilitate luate de jucători, produse și concepte inovative, precum și modificările și noi trenduri din comportamentul de consum și de cumpărare. Vă prezentăm declarațiile speakerilor webinarului retailTalks și vă invităm să urmăriți întreaga discuție mai jos.

Cum s-a schimbat consumul în ultimul an

Accesibilitatea produselor - prețul - rămâne în continuare pe primul loc în rândul criteriilor de achiziție pentru consumatori, spune Cristian Cârstoiu, Partener, Consulting Digital Enablement and Chief Innovation Officer EY România. “Probabil și dintr-o perspectivă economică având în vedere că pandemia a avut un impact major asupra veniturilor. Vedem și alte criterii, precum sustenabilitatea, impactul brandului sau GDPR și tot ceea ce înseamnă date personale”.

Alexandra Rîștariu, Director General Mondelez România, spune că pandemia de Covid-19 a accentuat trendul sustenabilității și l-a dus la nivelul următor. Mai mult, alte tendințe pe piața locală și-au găsit reprezentare și au fost accelerate în ultimul an, iar românii au mers atât pe premiumizare, cât și pe zona de value, unii consumatori au preferat pachetele mai mici, în timp ce alții au optat pentru porții mai mici. “Sunt foarte multe trenduri în pandemie (..) care au impact asupra activității de producător și retailer. Trebuie să fim atenți la orice, ai nevoie de inovație, dar și de un produs foarte bun, nu neapărat la cel mai mic preț dacă calitatea nu răspunde nevoilor consumatorilor - de sustenabilitate, pe lanțul de producție, de conexiune cu brandul și de wellbeing”.

La rândul său, Alice Nichita, Public Affairs & Communication Manager Coca Cola HBC România, spune că românii și-au rărit drumurile la magazin, iar acum cele mai importante astfel de locații sunt cele de proximitate, din jurul casei. “De acord că trebuie să avem produse de calitate pe piață, am văzut aceste îngrijorări legate de calitatea produsului. (..) Acest nou normal legat de instabilitatea financiară face consumatorul atent la preț, verifică promoțiile, este dispus să schimbe nu neapărat mărcile produselor, ci mai degrabă magazine de unde face cumpărături pentru a avea acces la cele mai bune oferte. Și momentele de consum s-au modificat, acum avem microocazii de consum acasă”.

Florian Mateiță, cofondator Obor21, consideră că pe zona alimentară “se mărește prăpastia dintre importuri și exporturi, ceea ce probabil va pune presiune pe hărnicia producătorilor". Mai mult, Mateiță consideră că totul se petrece în jurul consumului de acasă, care a favorizat vânzarea online a acelor produse ușor standardizabile ce pot fi vândute online “fără multe bătăi de cap”, iar acest comportament trebuie urmărit în continuare. “Nu trebuie să cădem în capcana că se termină lumea, pur și simplu este o resetare și trebuie să dăm ce-i mai bun din noi că să producem bunuri și servicii cât mai aproape de nevoile consumatorilor”.

Sustenabilitatea, nice to have sau must have?

Potrivit unui studiu global EY, 49% dintre respondenți vor acorda prioritate mediului și schimbărilor climatice prin modul în care trăiesc și prin produsele pe care le achiziționează. Pentru 26%, sustenabilitatea va fi cel mai important criteriu de achiziție în următorii trei ani.

Citeste si:
Kaufland lansează E-Mobility, un serviciu dedicat încărcării mașinilor electrice. Cum funcționează acesta
Kaufland lansează E-Mobility, un serviciu dedicat încărcării mașinilor electrice. Cum funcționează acesta

“Eu cred foarte mult și în responsabilitatea unei companii de a educa consumatorul. (...) Pe lângă aceasta și posibilitatea de a-i oferi consumatorului opțiuni în linie cu ceea își dorește la nivel personal, este important de mers cu inițiative de awarness și commitment din partea organizației, ce înseamnă produsul tău în piață: atât sustenabilitatea produsului, a lanțului de producției, de unde îți iei ingredientele, cum le ambalezi, cum ajung la raft, cât și sustenabilitatea ca wellbeing pentru tine și familie, în momentul în care ronțăi ciocolată toată ziua s-ar putea să nu te simți bine”, explică Alexandra Rîștariu despre inițiativele de sustenabilitate precum Mindful Snacking ale Mondelez.

“Noi avem foarte multe programe în spate cu anumite condiții etice de unde procurăm ingredientele primare, mai ales ciocolata și grâul (...) pe partea de packaging care are un impact de mediu foarte puternic, în industria alimentară nu s-a inventat un ambalaj care să fie 100% reciclabil și fără niciun impact în mediu - atunci fiecare corporație are o responsabilitate de a inova și de a schimba, de a reduce cât de mult plasticul. Chiar și un improvement cât de mic la ambalajul unui pachet de biscuiți deja are un impact foarte mare și tu poți să-i comunici consumatorului că în acest fel ajuți”.

Alice Nichita spune că dacă până acum discuția despre sustenabilitate era dusă în spațiul public mai degrabă prin măsurile unor companii, Coca-Cola HBC România urmărește reacția consumatorului și loialitatea pentru brandurile sustenabilte și pentru companiile care sunt cu adevărat interesate de această componentă, nu doar de proiecte punctuale.

“Unul dintre pilonii noștri în privința sustenabilității este grija față de mediu, aici investim în inovații la nivel de ambalaj, managementul deșeurilor, resurselor de apă și amprenta de cardbon. Una dintre cele mai recente inovații Coca-Cola HBC, ce se lansează zilele următorare, este faptul că înlocuim folia de plastic pentru ambalajele colective de doze cu una de carton. Reducem cantitatea de plastic pusă pe piață cu până la 100 de tone anual”.

De altfel, compania îmbuteliază întreg portofoliu de ape minerale pe care le produce în pet 100% reciclat, iar astfel 20% din întregul portofoliu de băuturi este îmbuteliat rPet.

  • Ce alte inițiative și măsuri de sustenabilitate iau producătorii și retailerii locali?
  • Cum a lansat Florian Mateiță un business online axact pe conceptul de meatbooking, ce ajută la rezervarea produselor și diminuarea risipei alimentare?
  • Care de importantă devine tendința de consum local și cum se adaptează jucătorii în această privință?
  • Cum pot producătorii să ofere produse cât mai inovative și adaptate noilor nevoi de consum, rămând în acelați timp fideli rețetelor care i-au consacrat?

Urmărește integral webinarul retailTalks pentru a afla răspunsul la întrebările de mai sus și multe alte insighturi utile de la invitații Green Choice and sustainability in retail & FCMG.

retailTalks - “Green choice and sustainability in retail & FMCG” a fost un eveniment retail.ro organizat cu sprijinul partenerilor Mondelez România și Coca-Cola HBC România.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  retailTalks: Cum a schimbat pandemia comportamentul de consum și cât de importantă a devenit sustenabilitatea pentru români