Lectură de 4 minute

09 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Retailerii loviți de „taxa de solidaritate”: Kaufland, Lidl, Dedeman, eMAG, Catena și Farmacia Tei. Primele 40 de firme ar genera la buget 1,4 miliarde de lei

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

„Taxa de solidaritate”, prin care Guvernul vrea să ia 1% din cifra de afaceri a firmelor cu un rulaj mai mare de 100 de milioane de euro, ar urma să lovească în 40 de retaileri, majoritatea cu capital străin, dar și companii românești, precum Dedeman, Altex sau Farmacia Tei.

Guvernul coaliției PNL-PSD-UDMR dorește introducerea unei „taxe de solidaritate” de 1% din cifra de afaceri pentru companiile care depășesc cifra de afaceri de 100 de milioane de euro (circa 500 de milioane de lei). Propunerea a fost făcută de UDMR și este susținută de PSD, iar PNL se opune.

Singura reacție publică până la publicarea acestui articol a premierului Nicolae Ciucă a venit miercuri, 8 decembrie, când a declarat că anul acesta nu se vor introduce noi taxe. Însă anul 2021 mai are doar 23 de zile, iar anul viitor poate aduce surprize pentru marii contributori la buget.

Divizia de retail a OMV ar da la buget, în plus, 145 milioane lei

Dacă „taxa de solidaritate” ar deveni realitate, divizia de retail a benzinăriilor OMV Petrom și Rompetrol Downstream, marii retaileri alimentari Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi, Mega Image, Auchan, Penny, dar și companiile românești Dedeman, Altex și Farmacia Tei ar urma să vireze în conturile statului 1% din cifra lor de afaceri.

Retail jobs

OMV Petrom Marketing, cu o cifră de afaceri de 14,5 miliarde de lei înregistrată în 2020, ar urma să dea către bugetul statului 145 de milioane de lei, iar Rompetrol Downstream, compania de distribuție a carburanților din cadrul grupului kazah KMG International (Rompetrol), ar vira 92,7 milioane de lei.

Dintre retailerii alimentari, cele mai mari cotizații din „taxa de solidaritate” le va avea Lidl România, care va aloca 128,6 milioane de lei, în timp ce sora Kaufland, parte din grupul german Schwarz, va aloca 128,3 milioane de lei, suma fiind raportată la rezultatele financiare din 2020. Francezii de la Carrefour ar urma să dea către stat 90 de milioane de lei.

Cotizații mari de la retailerii alimentari

Lanțul de magazine Profi va pune deoparte 88 de milioane de lei, Mega Image va cotiza cu 72 de milioane de lei, francezii de la Auchan vor contribui cu 55 de milioane de lei, în timp ce nemților de la Penny le va reveni suma de 47 de milioane de lei. Dintre marii retaileri alimentari, cora ar urma să contribuie cu cel mai puțin, 16 milioane de lei.

Sumele ar putea, însă, crește, întrucât în ultimii ani cifrele de afaceri ale retailerilor alimentari au fost pe un trend ascendent, iar în anul 2021 majoritatea se așteaptă la majorări de vânzări.

Citeste si:
Lidl a început un parteneriat cu Electrica Furnizare și Reciclad’OR cu scopul de a-și pregăti angajații în legătură cu consumul eficient de resurse
Lidl a început un parteneriat cu Electrica Furnizare și Reciclad’OR cu scopul de a-și pregăti angajații în legătură cu consumul eficient de resurse

Companiile românești vizate de posibila taxă de solidaritate sunt Dedeman, care va oferi din cifra sa de afaceri 90 de milioane de lei, în timp ce eMAG și Fashion Days ar putea da 72 de milioane de lei, iar Altex, 50 de milioane de lei.

Farmaciile românești nu sunt nici ele scutite: Farmacia Tei ar urma să vireze la bugetul de stat 7,5 milioane de lei, iar Catena ar putea contribui cu 7 milioane de lei. Ele se alătură marilor lanțuri Sensiblu, preluat de Dr.Max (19,8 milioane lei) și Help Nep (9,7 milioane de lei).

Marile rețele de fashion sunt și ele incluse în acest calcul. Pepco ar putea fi taxat cu 13,8 milioane de lei, Decathlon cu 9,4 milioane de lei, iar H&M (6,7 milioane lei) și Inditex, care deține brandurile Zara și Bershka (6,4 milioane de lei) sunt și ele pe listă.

În total, primii 40 de retaileri care activează pe piața comerțului cu amănuntul, cu excepția autovehiculelor și a motocicletelor, ar genera la buget peste 1,4 miliarde de lei.

Companiile care au realizat venituri de peste 1 milion de euro trebuie să plătească, conform legii, un impozit pe profit de 16%. Astfel, „taxa de solidaritate” s-ar adăuga la cotizațiile obligatorii.

Ce spun marii retaileri

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), din care fac parte Dedeman, Altex, Carrefour și alții, solicită Guvernului să renunțe la „taxa de solidaritate”. Retailerii susțin că sunt mari contribuabili la bugetul de stat și se achită de obligațiile fiscale conform legii din România.

Consiliul Investitorilor Străini și-a exprimat îngrijorarea față de posibila introducere a unor noi taxe, precum cea de solidaritate, „fiind o axiomă că în perioade de criză nu trebuie aplicate taxe mai mari pentru că ar frâna creșterea economiei care se află într-o perioadă de recuperare a pierderilor cauzate de pandemie”, se arată în mesajul transmis.

De asemenea, Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham) a cerut public renunțarea la introducerea taxei de solidaritate.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Retailerii loviți de „taxa de solidaritate”: Kaufland, Lidl, Dedeman, eMAG, Catena și Farmacia Tei. Primele 40 de firme ar genera la buget 1,4 miliarde de lei