Lectură de 16 minute

13 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Răzvan Rusu, fondatorul afacerii cu dulcețuri și zacuscă, extinde producția de la Idicel, își mărește echipa în 2022 și crește prețul produselor

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Răzvan Rusu, antreprenorul care în urmă cu nouă ani lansa Dulceața lu' Răzvan la Idicel-Pădure, un sat în comuna Brâncovenești din județul Mureș, Transilvania, vrea să investească anul viitor 800.000 de euro, bani obținuți printr-un credit de investiții, în extinderea capacităților de producție și mărirea echipei. În 2021, Răzvan și-a extins gama de produse, iar pentru 2022 își propune să aducă trei sortimente de muștar pe piață și să consolideze produsele existente. În plus, fondatorul anunță creșteri de 15-20% pentru toate categoriile de produse din portofoliu. 

Răzvan Rusu a început afacerea cu dulcețuri la 23 de ani, în 2012, după ce a terminat Facultatea Babeș-Bolyai din Cluj, specializarea Economie Agroalimentară, când era în căutarea unui job.

,,Eram foarte tânăr atunci, aveam 23 de ani, era criza economică din 2010-2011, iar în România se simțea foarte puternic și îmi era foarte greu să îmi găsesc un job după ce am terminat facultatea. Toată lumea ne cerea experiență și pe timpul facultății nu am lucrat nicăieri. Era ideea că fac un proiect de dezvoltare rurală, nu știam exact cu ce se mănâncă un proiect de genul acesta, dar am găsit o altă oportunitate și anume să îmi fac eu o mică afacere. Dorința mea era să întreprind ceva și am găsit satul Idicel-Pădure care era plin de fructe și este în continuare. Și mi-am zis ce frumos ar fi să fac ceva din fructele acestea, să fac o dulceață și să văd cum se mișcă lucrurile, ce se întâmplă'', își amintește Răzvan Rusu.

Ulterior, Răzvan a început producția de dulcețuri din fructe locale, alături de o gospodină din satul transilvănean, Veronica a lui Gavrilaș, în curtea căreia au început să fiarbă primele ceaune. În prezent, la Idicel, Răzvan are o mică bucătărie cu cinci ceaune, unde lucrează șapte femei din sat și unde pregătesc acum, pe lângă dulceață, și zacuscă, care a devenit și unul dintre cele mai bine vândute produse.

,,Cred că este important să te folosești de resursele locale și ce ai efectiv și cu aia să începi. Acum ne-am extins și cu partea aceasta cu fermieri care cultivă vinete și ardei capia, tot din satele din zonă, și cumva, proiectul meu de dezvoltare rurală chiar există cumva acolo la Idicel-Pădure, adică faptul că mai mulți oameni beneficiază și sunt activ implicați în activitatea noastră de a produce mâncare. Chiar este un proiect de dezvoltare rurală'', spune Răzvan Rusu.

Investiție de 25.000 de euro în fabrica de la Idicel

Răzvan a început prin a-și construi fabrica, care era mai mult o mică casă, din câte își amintește, în care a investit împreună cu tatăl său aproximativ 25.000 de euro și mult timp. După nouă ani, antreprenorul are și un mic depozit, lucru care a presupus mai multe investiții.

,,Un aspect foarte important este răbdarea pe care am avut-o în primii cinci ani. Noi neavând buget pentru marketing, ne-am concentrat pe produs și ca să prindă un produs la public trebuie să ai răbdare. În orice plan îți faci trebuie să îți asiguri dinainte și promovare, pentru că te ajută mult și câștigi mult timp dacă te ajuți de marketing'', mai spune Răzvan Rusu.

Citeste si:
Răzvan Rusu organizează un târg de Paște la Idicel Pădure. Ce surprize a pregătit producătorul 
Răzvan Rusu organizează un târg de Paște la Idicel Pădure. Ce surprize a pregătit producătorul 

Antreprenorul are în curs un proiect local prin care vrea să ajute comunitatea. Astfel, vrea să refacă sala de sport de la școala din sat, iar banii pentru acest proiect îi va obține din noua linie de business - gifting și cadourile corporate pentru Crăciun. În plus, cu banii obținuți își propune să modernizeze și să doteze și laboratorul de informatică al școlii.

,,Acestea sunt proiectele noastre care vor începe anul viitor cât mai devreme, urmând ca ulterior să amenajăm o clasă în aer liber la care să participe copiii din sat și din satele vecine la ore de meșteșuguri locale și limba engleză. Astea sunt dorințele noastre pentru anul viitor și vrem să fie mândri de resursele de acolo din sat'', explică Răzvan.

După cinci ani, brandul Răzvan Idicel a început să se consolideze, iar produsele să fie din ce în ce mai cunoscute. În prezent, sortimentele fluctuează între 17 și 20 de produse.

,,Am început acum 4-5 ani să fac mai multe legat de partea aceasta de dezvoltare, să învăț despre ciocolată, pentru că simțeam că pe segmentul de dulcețuri există o plafonare. Nu vedeam o dinamică în piață foarte mare. Singurul boom a fost în lockdown când a fost o creștere vizibilă, dar, în general, pe piața dulcețurilor din România este o stagnare, nu există prea multă inovație, este o categorie mai clasică și nu mai este atât de mare interes pentru cumpărător. În schimb, pe partea de ciocolată și de cremă de alune este cu totul și cu totul altceva. Adică există în sortimentul de creme de alune un cunoscut brand, dar tocmai de aceea, fiind doar el acolo, am zis să vedem ce putem face să ajungem și noi acolo. De-asta fiind deja la borcan, lumea ne știe de pe borcan'', explică fondatorul.

Noul produs cu 45% cremă de alune a avut rezultate bune odată cu lansarea. În bucătăria din Idicel gospodinele folosesc ingrediente cunoscute, iar pentru noul sortiment folosesc doar alune, zahăr și cacao, adusă din Venezuela, din America de Sud, în încercarea de a îmbina mâncarea ca la mama acasă cu gusturile exotice.

,,Noi la bucătăria de la Idicel folosim ingrediente pe care le cunoaștem, noi nu avem un departament de researching development unde sunt oameni îmbrăcați în halate albe, care fac acolo cu pipeta. Și alea au rostul lor în lume, nu este de condamnat asta, dar noi dăm gust mâncării cum ne pricepem noi. La ciocolată ne străduim să dăm gust cum știm noi, chiar dacă sacii de cacao vin din Venezuela, dar am venit cu prune și pălincă, cu cireșe și vișinată, cu nucă prăjită și atunci încercăm să ne legăm de rădăcinile de la Idicel și de satul nostru din Transilvania și să combinăm cu o materie primă mai exotică'', mai spune Răzvan.

800.000 de euro în dezvoltarea producției

Având în vedere parcursul antreprenorului, lista de proiecte pentru 2022 este una promițătoare. Astfel, afacerea de familie de la Idicel își propune dezvoltarea producției pe mai multe direcții. Planul de dezvoltare este împărțit pe trei ani.

Primul lucru pentru obiectivul din 2022 a fost cumpărarea terenului tot în Idicel Pădure, delimitat pe de o parte de pârâul din sat și de pădure, iar pe cealaltă parte de biserica din centrul satului.

,,Primul lucru pentru noi a fost să cumpărăm terenul, asta a fost un an de zile încât să ajungem la un teren care să corespundă nevoilor noastre de accesibilitate'', povestește antreprenorul.

Prima etapă a dezvoltării constă în construcția unui depozit, un centru logistic unde va fi depozitată marfa și de unde va pleca, depozitul actual fiind localizat în Reghin. Din a doua jumătate a anului 2022 sau din 2023, afacerea de familie va începe și construcția unei bucătării mai mari, lucru care presupune și dublarea ceaunelor. Astfel, dacă în acest moment la Idicel gospodinele folosesc cinci ceaune pentru dulcețuri și zacuscă, anul viitor vor exista 10 astfel de ceaune.

În plus, Răzvan își propune să fie gata și spațiul de producție pentru ciocolată, iar din cei 800.000 de euro vor fi achiziționate și utilajele pentru ciocolată. Răzvan colaborează cu o companie din Italia care le furnizează echipamentele de prelucrare a ciocolatei.

,,Vrem să avem 10 ceaune și un spațiu mult mai prietenos cu oamenii care muncesc acolo, să le fie mult mai ușor în procesul de muncă, distanțele să fie mai scurte, lumina să fie naturală, avem în minte un proiect arhitectural foarte frumos pentru sat. Nu o să fie o hală de tip box pusă în mijlocul satului. Chiar ne dorim să fie un lucru frumos, unde să vină oamenii în weekend să aibă acces pe aleile interioare, să vadă oamenii cât se produce și unde se produce. Este partea tradițională cu ceaunul și focul de lemne și partea hi-tech, pe partea de producție de ciocolată, unde ai nevoie de o susținere foarte mare din partea tehnologiei. Investiția a ajuns la 800.00 de euro pentru că este foarte scump să construiește în ziua de astăzi'', spune fondatorul.

Antreprenorul colaborează pe partea de dezvoltare cu un consultant olandez pentru stabilirea fluxurilor și operațiunilor din noua locație. Investiția de 800.000 de euro este mult mai mare decât suma la care s-ar fi gândit Răzvan, bugetul inițial alocat proiectului fiind de 400.000-500.00 de euro, deși unele utilaje sunt deja cumpărate, iar o parte din dotări le au deja.

Răzvan Rusu își propune ca afacerea să ajungă la un milion de borcane vândute anual, în acest moment afacerea ajungând la aproximativ 300.000 de borcane distribuite pe an. Însă, cantitatea lunară variază în funcție de sezon. În timp ce în perioada de post zacusca este cel mai bine vândut produs, în perioada Sărbătorilor ciocolata ajunge vedeta sezonului.

,,Sunt multe categorii în care se pot face lucruri bune în piața de retail, iar produsul pe care noi vrem să îl lansăm anul viitor este un muștar, ne dorim să avem un muștar în trei sortimente și la care muncim deja să îi găsim o rețetă bună și mai sunt și alte lucruri unde am putea să ieșim în evidență, dar vrem să le consolidăm prima dată pe cele pe care deja le avem'', explică Răzvan.

Răzvan Idicel crește prețul produselor cu 15-20%

Răzvan Idicel a început din luna noiembrie să crească prețurile produselor cu 15-20%, având în vedere scumpirile materiilor prime din utima perioadă. Afacerea de familie se confruntă cu o altă problemă majoră: achiziționarea borcanelor de la furnizori din România.

,,Parcă de nicăieri au venit toate acestea. Un exemplu, la ulei dacă luam cu 4 sau 4,5 lei anul trecut, acum luăm cu 8 lei. La energie noi folosim lemne, deci creșterile nu au fost așa exagerate, dar tot ce înseamnă materii prime, precum borcane, plus că nu găsim borcane, asta e o mare problemă pentru noi. Nu există fabrică de borcane din România, dar luăm de la distribuitori din România, nu luăm direct de la fabrici, pentru că luăm cantități mai mici, dar ne confruntăm cu o reală criză a borcanelor, adică nu găsim borcanul pe care noi îl folosim. Dacă înainte cumpăram de două ori pe an borcane, asta era regula noastră, anul acesta când am vrut să facem a doua achiziție n-am mai găsit și ne chinuim din august și tot nu găsim'', explică Răzvan.

Răzvan Rusu este de părere că majorările din piață la materii prime sunt foarte mari și ajung la 50%.

,,Vom crește prețurile. Majorarea în funcție de produs este undeva între 15 și 20%. Cam asta este majorarea noastră la produse la final de an acum'', completează fondatorul.

Produsele de la Idicel se vor găsi în rețeaua de retail Profi

Afacerea de familie a început colaborarea cu Mega Image în urmă cu nouă ani, fiind primul client. Ulterior, producătorul a început un contract cu francezii de la Carrefour, iar în acest moment Răzvan Idicel își extinde aria de acoperire în retail prin semnarea unui contract cu rețeaua Profi.

,,Pentru noi, retailul modern este undeva la 80%, restul de 20% este susținut de magazinele de specialitate și de platforma noastră de comenzi. Am înregistrat o creștere destul de bună, ne-am și diversificat, deja ne cunoaște lumea și brandul a fost cunoscut și rapid luat și încercat de consumator. Nu a mai fost nevoie să aștept ani de zile să mă descopere oamenii la raft și am reușit prin diversificare să ne creștem și cifra de afaceri să ne putem dezvolta și chiar am simțit o reală susținere din partea retailului în ultima perioadă. Am semnat de curând un contract cu Profi și pentru alte rețele mai mari cum ar fi Kaufland sau Cora și Lidl, credem că mai trebuie să avem finalizată partea de producție, să ne mărim puțin capacitatea de producție'', susține Răzvan.

În HoReCa, producătorul de dulcețuri și zacuscă și-a expus produsele în câteva locații: în București la Pâine și Vin, la Energiea și într-un hotel din Târgu Mureș. Producătorul este prezent și în magazinele de specialitate: Ototo din Piața Amzei și în aeroportul Otopeni unde sunt prezenți cu o gamă completă de produse și de unde vine o mare parte din vânzări. Răzvan Idicel este prezent și pe aplicațiile de livrare, pe Freshful, dar și pe Coco Grocery.

,,În principiu, am fost destul de afectați cu restricțiile în perioada asta de final de an. Am văzut o scădere a vânzărilor destul de mare, adică chiar ne-a lovit închiderea mall-urilor, restricții pe magazine, ceva s-a întâmplat în piață și am văzut o scădere foarte, foarte mare. Pentru noi finalul de an trebuia să fie plin cu producție, cu muncit mult, doar că retailul pe final de an cumva și-a încetinit ritmul'', susține Răzvan.

Antreprenorul are în plan dezvoltarea pe noile platforme de livrare la domiciliu. Comerțul online deține o pondere de circa 10-15% din cifra de afaceri.

Zacuscă și dulcețuri pentru angajații din companii

Avantajul producătorului este reprezentat de gifting și de cadourile corporate din perioada Sărbătorilor, pentru care s-a pregătit încă din luna martie a acestui an. Răzvan Idicel realizează pachete cu produsele din portofoliu, dar colaborează și cu alți producători locali, precum Crama Liliac, ale căror vinuri sunt incluse în pachet, la Oradea colaborează cu Piața Nouă, al căror cozonac este inclus în coș, dar și cu cei de la Bun Berry care fac vin de mure, o specialitate locală de succes.

,,Am început undeva prin martie cu design-ul, conceptul de cutie, iar în august am avut-o finalizată, pentru că în perioada asta nu se mai pot comanda cutii. Termenele de livrare sunt foarte mari și am fost predictibili și am luat cutii, iar pe partea de produse noi am selectat producători locali cu care noi am mai lucrat. Am mers pe o selecție cât mai restrânsă, cu parteneri locali, cu care aveam deja o relație mai veche și care cumva în comuna lor aduc un plus de valoare, toți au angajați oameni din comunitățile lor'', mai spune Răzvan.

Răzvan se așteaptă la o creștere a vânzărilor în perioada Crăciunului, 85% din vânzările de ciocolată provenind din cadourile și pachetele din această perioadă.

,,Crăciunul face diferența între un an bun și un an mediocru, este decisiv''

Răzvan Rusu a fost prezent și fizic în București, având un pop-up-shop, un spațiu de explorare a pieței și de cunoaștere a produselor de către consumatori, dar la care a fost nevoit să renunțe ulterior.

,,Pentru un producător cred că retailul este difici și atunci nu văd mai mult de un pop-up-shop, un spațiu de expunere, nu văd să mă dezvolt în zona de retail offline. Avem shop-ul nostru online care funcționează destul de bine și toată concentrarea noastră stă pe partea de a dezvolta zona de online, noi fiind acum la Idicel-Pădure, locuind aici, toată activitatea este aici și dezvoltându-se comerțul online este mult mai ușor pentru noi să gestionăm un magazin online cu comenzi de la Idicel decât un magazin în București, Cluj și orașele mari. După experimentul de la București, cred că pentru noi este important să ne concentrăm pe rețelele retail și pe experiența pe care o putem face noi la Idicel'', a explicat producătorul.

Răzvan Idicel angajează persoane în producție

Răzvan Idicel funcționează cu o echipă formată din 13 angajați, astfel: șapte persoane pe partea de producție la Idicel-Pădure, trei persoane pe partea administrativă, două persoane la laboratorul de ciocolată și o persoană la depozitul din Reghin. Însă, Răzvan își propune să angajeze cel puțin două persoane anul viitor, pe partea de producție de la Idicel și la laboratorul de ciocolată.

În plus, fondatorul se gândește la o soluție prentru reciclarea borcanelor, dar finanțarea și fondarea unei stații de spălare nu fac parte din planurile pe termen mediu-lung.

,,Avem consumatori care vor să ne trimită borcanele înapoi și trebuie să găsim o soluție să reciclăm borcanele noastre, dar pentru noi este destul de dificil să facem lucrul acesta. Este un model foarte bun pe care cei de la Lăptăria cu Caimac îl pun în piață. Singurul dezavantaj în cazul conservelor este perioada de consum. Dacă lapte consumi zilnic, la zacuscă și dulceață este destul de lungă perioada în care consumi un borcan și atunci pentru noi este foarte complicat să ne gândim momentan la o astfel de soluție, dar poate găsim sprijinul altei companii în piață cu care să colaborăm'', mai spune Răzvan.

Idicel se aștepta să ajungă la o cifră de un milion de euro, însă schimbările de pe final de an au complicat planurile. Astfel, Răzvan Rusu se așteaptă la o cifră de 900.000 de euro până la finalul anului, cu o creștere de cel puțin 60% față de anul trecut. Răzvan Idicel are în plan și o campanie de marketing inedită, pentru prima parte a anului viitor.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Răzvan Rusu, fondatorul afacerii cu dulcețuri și zacuscă, extinde producția de la Idicel, își mărește echipa în 2022 și crește prețul produselor