Lectură de 6 minute

18 Feb 2022 - Interviuri și Analize

Povestea tinerilor întorși din Italia, care au construit afacerea cu lactate Pui de Drag: „Simțeam că ce fac ei puteam face și noi în țară noastră”

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Ionuț și Iuliana Popa au început povestea Pui de Drag la sfârșitul anului 2012 când, după o perioadă în care au fost plecați în Italia, s-au întors în România și au început activitatea în agricultură. Cei doi tineri s-au ocupat inițial de cultura vegetală, urmând ca cinci ani mai târziu, în 2017, să ia primele capre și să înceapă activitatea zootehnică.

Fondatorii Pui de Drag au pornit la drum cu 30.000 de euro, iar acum dețin una dintre cele mai prospere afaceri cu produse lactate de capră în localitatea Bălțați din județul Iași.

,,Când ne-am întors îmi amintesc că toți banii i-am investit într-un tractor și câteva hectare de teren, aproximativ 30.000 de euro. Până în prezent am investit în jur de 100.000 euro în zootehnie și centrul de prelucrare lapte, iar în teren, utilaje, hală depozitare, tot ce ține de cultura vegetală, cam 280.000 de euro. Am ales să ne întoarcem deoarece chiar dacă ne descurcam foarte bine acolo și eram respectați, în realitate noi ne simțeam străini și simțeam în fiecare zi că ce fac ei putem si noi face în țara noastră. Era și o frustrare pentru că ne dădusem seama că în România sunt o mulțime de oportunități în domeniul agricol de care putem profita'', spune Ionuț Popa, într-un interviu pentru Retail.ro.

Retail jobs

,,Suntem o familie de tineri antreprenori locali – Ionuț și Iuliana Popa, cu o fermă de capre albe, care produce și livrează la domiciliu o varietate de lactate și brânzeturi naturale. În vara lui 2021 ne-am schimbat numele, din Azolact în Pui de Drag, fiindcă sună mai simpatic și mai vioi, și tot așa ne-am plănuit să fim și noi. Livrăm la domiciliu și vrem să intrăm și în magazinele cu produse locale din Iași și zonele limitrofe'', este prezentarea pe care cei doi tineri o au pe pagina de Facebook.

Pui de Drag vrea să intre în marile rețele de retail

Fondatorii au schimbat numele din Azolact în Pui de Drag în 2021, atunci când au primit autorizația pentru a putea intra în magazine.

,,Atunci am decis că e nevoie și de un nume mai simpatic care să transmită faptul că suntem un business care iubește să se poarte frumos cu plantele, animalele, cu oricine interacționează. Acest rebranding a stârnit curiozitatea tot mai multor clienți de a ne descoperi și de a ne încerca produsele, având un impact pozitiv'', mai spune Ionuț Popa.

Pui de Drag colaborează cu mai multe magazine din Iași și din zonele limitrofe, dar produsele din lapte de capră sunt expuse și în Constanța și București. Producătorul de lactate spune că este condiționat în ceea ce privește extinderea în alte zone având o capacitate de producție și de transport limitată. Fondatorii vor să intre cu produsele în marile rețele de retail, astfel încât produsele să ajungă la cât mai mulți consumatori și își propun să colaboreze cu mai multe magazine din București, odată cu extinderea.

Citeste si:
Walmart vrea să angajeze 40.000 de oameni pentru perioada sărbătorilor
Walmart vrea să angajeze 40.000 de oameni pentru perioada sărbătorilor

,,Suntem în stadiul de a pune la punct toate detaliile pentru a crea o echipă cu care să creștem acest business. De aceea mai este nevoie de timp și investiții pentru a produce cantități mai mari la aceiași calitate. Pe viitor ne-am gândit că va trebui să intrăm și în marile rețele de retail ca să putem duce acest business la un nivel cât mai mare. Nu ne-am gândit exact cu cine am vrea să colaborăm. Momentan suntem încă la început și nu ne dorim o creștere forțată și să scăpăm lucrurile de sub control. Dorim să acumulăm experiența necesară să putem oferi produse deosebite cu care vom intra oriunde ne dorim'', explică Ionuț Popa.

Gama de produse Pui de Drag

Printre produsele pe care Pui de Drag le produce la ferma din Iași se numără iaurt, sana, chefir, telemea, caș, urdă, cașcaval, brânză de burduf și cremă din brânză din lapte de la caprele pe care le cresc. Pui de Drag vrea să își extindă gama de produse și să adauge brânza maturată în portofoliu, însă își propune pentru anul acesta să își perfecționeze produsele deja existente în portofoliu.

Pui de Drag are în prezent la ferma din Iași 140 de capre și 80 de hectare de teren și au în plan ca în anul 2022 să se extindă și să crească efectivul de capre.

Pui de Drag crește prețurile produselor

Pui de Drag vrea să crească prețurile produselor în 2022, având în vedere că au crescut cheltuielile cu energia folosită, dar și prețurile materiilor prime. Producătorul român de lactate de capră ia materia primă, borcanele și sticlele pentru iaurturi de la compania românească Perpetuum, producător de ceramică, tapet, uși, textile, produse de salubritate, dar și borcane, sticle și accesorii. Pui de Drag colaborează cu Konschaft (Printorini), compania care face etichetele, dar și cu Plastic&Paper Distribution, companie de la care cumpără pungile de vid.

Producătorul român de lactate de capră are patru angajați permanenți, la care se adaugă și cei doi fondatori, dar angajează și forță de muncă suplimentară în anumite perioade din an. Doi angajați se ocupă de îngrijirea animalelor, o persoană lucrează în câmp cu utilajele agricole, în timp ce a patra persoană lucrează la fabricarea produselor lactate. Pui de Drag vrea să angajeze și o persoană care să se ocupe de livrarea produselor de la fermă.

,,Întâmpinăm și dificultăți în găsirea persoanelor potrivite care să poată respecta anumite reguli. Momentan nu avem probleme. Încercăm să fim un bun angajator ca să putem atrage persoane cu care să putem crește această afacere'', mai spune Ionuț Popa.

În plus, producătorul va investi în 2022 în eficientizarea activităților prin achizița unor echipamente necesare în fabricarea lactatelor și reamenajarea spațiului de lucru.

Pui de Drag face livrări la domiciliu

Producătorul român de lactate de capră nu colaborează cu firme de curierat pentru transportarea produselor, ci face livrări la domiciliu momentan doar în Iași și anumite localități de lângă, cu o mașină frigorifică pe care o deține.

,,Practic așa am început să vindem, prin livrări la domiciliu. Ne place foarte mult să livrăm direct la consumatorul final, așa suntem siguri că produsele ajung foarte proaspete la ei. Noi având și produse care nu conțin adaosuri, au un termen mai scurt de valabilitate. În acest fel clienții apreciază că pot găsi la noi produse așa de proaspete'', precizează unul dintre fondatori.

Pui de Drag a terminat anul 2021 cu o cifră de afaceri de 547.000 de lei, iar pentru primul trimestru din 2022 estimează o valoare mai mică a încasărilor având în vedere că activitatea de la fermă are sezonalitate, iar producția începe în luna martie. În viitor, producătorul român își propune să eficientizeze sistemul și să obțină producție pe durata întregului an, spune Ionuț Popa.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Povestea tinerilor întorși din Italia, care au construit afacerea cu lactate Pui de Drag: „Simțeam că ce fac ei puteam face și noi în țară noastră”