Lectură de 3 minute

15 Feb 2022 - Interviuri și Analize

Rezultate dulci-amărui pentru piața românească de ciocolată în pandemie: consum în creștere, producție în scădere

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Cifra de afaceri a comercianților de ciocolată din România a avansat cu 11%, atingând un maximum istoric de 4,1 miliarde de lei în 2020. Chiar dacă pofta de dulce a românilor este în creștere, producția locală a scăzut în anul pandemiei cu aproape 1 miliard, ajungând la 640 de milioane de lei. Per ansamblu, piața de ciocolată (producție și comerț) s-a diminuat cu 10,7% față de maximul istoric din 2019, ajungând la 4,8 miliarde de lei în 2020, potrivit unei analize Keysfin.

„Piața de ciocolată a avut de suferit în 2020, iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producție) se adaugă și decizia strategică a Nestle de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timișoara. Reprezentanții companiei invocau atunci noile tipare de consum și deficitul de forță de muncă, într-un mediu competitiv. Prin urmare, în 2020, Nestle și-a modificat și domeniul principal de activitate și a trecut de la codul CAEN 1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase la 4639 - Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun. În cadrul acestei analize, am decis să includem compania în sub-segmentul comerț al pieței de ciocolată pentru a putea asigura continuitatea și consecvența datelor”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.

Topul producătorilor de ciocolată din România

Pe segmentul de producție, în 2020, Kandia Dulce a devenit principalul jucător din piață, cu o cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producție), urmat de Heidi Chocolat (88,8 milioane lei), Rap Confectionery (66 milioane de lei), Mueller &Prietenii (32,5 milioane lei) și Marco Polo Ve (aproape 20 de milioane lei).

Pe sub-segmentul comerț, în 2020, Nestle România conduce clasamentul cu afaceri de 933 milioane lei (22,6% din comerț), urmată de Ferrero România (880 milioane lei), Almira Trade (166,6 milioane lei), Pfeifer & Langen România (166 milioane lei) și Rochen One (123 milioane lei).

Mai puțini angajați și mai puține companii

Numărul de angajați a scăzut cu 18% față de 2019, la 6,3.000 de salariați, ceea ce a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20%, la 338 milioane de lei în 2020.

Retail jobs

Numărul de companii s-a redus cu 1% față de 2019, la 774 în 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul încheind anul 2020 cu un rezultat net nul.

Per ansamblu, rezultatul net al pieței de ciocolată a scăzut cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane de lei în 2020.

Record al plăților restante către stat și furnizori

Plățile restante (incluzând restanțele către furnizori și către stat) ale companiilor din piața de ciocolată au atins cel mai ridicat nivel din istorie în 2020, înregistrând o creștere cu 54% până la 625 milioane de lei. Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane de lei.

Citeste si:
Lidl România inaugurează un magazin în Pucioasa, unde vor lucra 25 de persoane
Lidl România inaugurează un magazin în Pucioasa, unde vor lucra 25 de persoane

Perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.

Potrivit datelor oferite de Registrul Comerțului în Buletinul Procedurilor de Insolvențe, pe piața de ciocolată au apărut noi insolvențe, doi jucători în 2020 și încă o companie în 2021.

Apetitul pentru dulce, în creștere

În 2020, un român a consumat în medie 206 g de ciocolată bomboane, rahat și alte produse zaharoase per lună, cu 3% mai mult decât în 2019, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.

La sfârșitul primului semestru din 2021, consumul mediu lunar a fost de 208 g de persoană, după ce în primul trimestru ajunsese la 224 g. În 2016 un român consuma lunar în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, față de 206 grame în 2020.

KeysFin este un furnizor de soluții de business information din România.

Sursa foto: Tetiana Bykovets, Unsplash

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Rezultate dulci-amărui pentru piața românească de ciocolată în pandemie: consum în creștere, producție în scădere