Lectură de 12 minute

10 Jan 2022 - Interviuri și Analize

Pălăria Dădârlat, prima fabrică românească de pălării, își deschide un atelier în 2022 și crește prețurile produselor

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Povestea pălăriilor Dădârlat a început în urmă cu 120 de ani, fiind vorba de o afacere de familie, transmisă de-a lungul a patru generații, cu mii de pălării făcute și mii de clienți în România și la nivel internațional. Afacerea cu pălării unicat a fost preluată de Mădălina Dădârlat în 2017 de la tatăl ei și are în plan deschiderea unui atelier în 2022 și creșterea prețurilor produselor.

În 1896, Pălăria Dădârlat lua naștere în Mărginimea Sibiului, iar acum își desfășoară activitatea în Sebeș, județul Alba, într-o fabrică. Pălăria Dădârlat este prima fabrică românească de pălării și unul dintre cei mai importanți de pe piața din România.

Magazinul online a fost fondat în 2013, fiind necesară o investiție constantă pentru dezvoltarea lui. Odată cu preluarea afacerii cu pălării, Mădălina, actualul proprietar al businessului cu pălării românești, a început un proces de reconstrucție și de reorganizare. Din 2018, site-ul a fost rebranduit și a ajuns în stadiul în care este astăzi.

,,Cumva în 2013 când am început practic s-a întâmplat totul dintr-o joacă, pentru că eram încă studentă și am făcut-o să văd cum este. Pur și simplu am cumpărat domeniul, un prieten m-a ajutat și a făcut site-ul și ulterior el a fost updatat. Tatăl meu s-a ocupat de business până în 2017. Eu am ajuns în firmă începând cu 2015, atunci când am început să preiau din atribuții și au fost câțiva ani în care am lucrat în paralel. În prezent, viziunea asupra afacerii cumva îmi aparține'', spune Mădălina Dădârlat pentru Retail.ro.

Mădălina Dădârlat a studiat Științe Economice, dar nu s-a regăsit în acest domeniu, fiind pasionată de partea artistică. Astfel, pe când era încă studentă, Mădălina s-a implicat în afacere, pasiunea pentru pălării fiind alimentată de educația antreprenorială primită în familie și dorința de a duce afacerea mai departe.

Citeste si:
Decathlon lansează un nou portofoliu de produse și dezvăluie noul logo al brandului 
Decathlon lansează un nou portofoliu de produse și dezvăluie noul logo al brandului 

,,Am studiat Științe Economice, dar nu m-am regăsit pe partea asta, am fost mai mult pe partea de filologie și pe partea artistică, mai activă, motiv pentru când am preluat din business prima dată m-am implicat pe partea de producție. Mă simțeam cumva captivă pentru că am studiat ceva și făceam ceva pe științe economice, dar nu îmi plăcea. De-asta am și renunțat la partea pe care am studiat-o.

Nu simțeam că îmi pun nicicum amprenta, doar studiam niște cifre care în prezent mă ajută extraordinar de mult să citesc o balanță și să văd cum stă afacerea. Cumva, cel mai mult a contat în cazul meu puterea exemplului. Eu asta am văzut în casă și la părinții mei, cât și la bunicii mei. Cineva trebuia să continue ceea ce au făcut ai mei și străbunicii mei’’, explică Mădălina Dădârlat.

Primele investiții în afacere au mers în partea de cunoaștere și consolidare a brandului, în reconstruirea site-ului. Investiția s-a ridicat la aproximativ 200.000 de euro, cu tot cu achiziționarea noului spațiu pentru producția pălăriilor.

,,Acum facem și marketing și avem și o anumită notorietate. Spațiul este în județul Alba. În Săliștea Sibiului s-a născut businessul și aveam noi acolo străbunicul meu care a investit și care a deschis afacerea, acolo a lucrat. Însă, între timp pot spune că deja după 1970 s-a mutat în județul Alba'', amintește Mădălina.

Pălării noi făcute prin procedee vechi

Povestea pălăriilor familiei Dădârlat a început cu străbunicul Mădălinei care producea pălării tradiționale românești, care încă mai sunt incluse în portofoliu. Procesul de fabricare a pălăriilor a rămas neschimbat de acum 120 de ani, ceea ce s-a schimbat fiind doar publicul vizat.

,,Suntem printre ultimii producători de pălării tradiționale românești și nu aș vrea să renunțăm la asta. De acum 120 de ani se întâmplă lucrurile fix la fel, după aceleași rețete, însă noi am fost nevoiți ca fiecare generație să se orienteze către publicul din generația respectivă. Doar astea au fost câteva schimbări, trecerea de la tradițional la clasic și apoi la actual. Însă, s-a păstrat un fir de design din 1896 până în 2021'', explică Mădălina Dădârlat.

Întregul procedeu este realizat manual, fiind folosite calapoade de atâția ani, apelând la aceleași amprente pe care le aveau bunicii și străbunicii Mădălinei. Pălăria tradițională este produsul care presupune de trei ori mai mult timp de producție decât o pălărie de serie, la care procesul este, de altfel, automatizat.

Dădârlat are mai multe colecții de pălării, atât pentru damă, cât și pentru bărbați. Pe site este valabilă și opțiunea de custom, de realizare a pălăriilor de la zero, dar și secțiunea de pălării din colecția pentru mirese. Colecția de damă cuprinde aproximativ 80 de modele, în timp ce colecția pentru bărbați are 30 de modele disponibile.

,,Partea de custom mi s-a părut o idee bună dacă ai vrut să ajungi la niște clienți care voiau un produs unic, adică fiind accesorizările diferite de care dispunem, putem spune că de la noi din atelier pleacă zeci de pălării care nu au nimic de a face una cu cealaltă, au o amprentă unică în funcție de clientul care a comandat-o. Accentul s-a pus, în cea mai mare parte, pe Sedora, care este o pălărie clasică, care este din 1930, dar a fost updatată nevoilor și cerințelor din ziua de astăzi. Sunt foarte multe modele. Am investit mai mult în partea feminină'', explică Mădălina.

Pe categorii de vârstă, Pălăria Dădârlat vinde mai bine pe categoria de până în 35 de ani la dame, însă, pentru 35+ sunt mult mai vândute pălăriile pentru bărbați.

,,Noi în fiecare an venim cu câte un update pentru produse, ceva schimbăm, ceva de model, de culoare, de accesorizare, de calapod în sine, în fiecare an venim cu ceva nou. Cumva nu știu dacă o facem dintr-o necesitate sau dacă o facem din dragul meu față de ce putem face nou. În ceea ce privește versatilitatea produselor, aș putea spune că da, cele de damă sunt net superioare și mult mai multe'', mai spune Mădălina Dădârlat.

În ceea ce privește produsele de serie, Pălăria Dădârlat realizează aproximativ 100 de pălării pe zi, iar pe partea de combinație (adică și produse de serie, dar și produse în ediție limitată), afacerea are o capacitate de producție de 60 de bucăți zilnic.

,,În prezent, suntem suprasolicitați ca volum. Cumva reușim să livrăm, dar nu mai suntem atât de prompți în livrare. Avem un volum foarte mare de comenzi'', spune Mădălina.

Pălăria tradițională românească a ajuns în Londra și Barcelona

Pălăria Dădârlat colaborează cu un magazin din Londra și unul din Barcelona unde sunt trimise produsele și cu care au colaborări. Pe partea de online, din site, sunt realizate comenzi în cantități mai mici, fiind persoanele fizice care cumpără până în cinci pălării. Comanda medie este între una și cinci pălării, având în vedere că prețul unui astfel de produs începe de la 280 de lei și ajunge la 500 de lei.

,,Pe partea de export am lucrat pe niște contracte destul de mari și în prezent, din cauza suprasolicitării, am preferat să ne axăm pe piața din România. Adică dacă înainte eram dispuși să facem export, acum vrem să ne construim atelierul nou și suntem în România, undeva la 90%'', menționează Mădălina Dădârlat.

Afacerea are peste 130 de colaboratori în marile magazine ale țării. Materia primă pentru pălării, cloche, este adusă în cea mai mare parte din import. Pălăriile sunt făcute fie din lână, făcută în fabrica din Alba, dar și din păr de iepure.

,,Noi lucrăm cu colaboratori, din magazinele mari ale țării. Sunt în total undeva la 130 și ceva de colaborări, unde încercăm să menținem comisioanele, astfel încât pălăriile clientului să îi ajungă cum trebuie. Vrem să ținem raportul calitate-preț cât mai bun. Din păcate, pe plan național nu există furnizori de materii prime pe partea de pălării, astfel încât importăm o mare parte dintre materiale, clocheuri se numesc materialele cu care noi lucrăm. Însă, o mică parte din materiale producem și noi, pentru pălăriile tradiționale românești care sunt făcute din lână, sunt 100% lână și pe partea aceasta reușim noi să le facem. Pe partea de pălării pe care le realizăm din păr de iepure noi nu avem tehnologie și atunci suntem nevoiți să importăm'', mai spune fondatoarea.

Pălăria Dădârlat deschide atelier în 2022

Pălăria Dădârlat va deschide un atelier în 2022, pe 1 decembrie, în județul Alba și are în plan creșterea prețurilor pentru pălării, ca urmare a scumpirii materiilor prime.

,,În 24 decembrie vrem să fim în noul sediu cu totul. Vrem finalizarea sediului ca să putem să mutăm efectiv partea de producție; ar trebui să fie undeva la sfârșit de iulie-august 2022. Și noi trebuie să ne regândim cumva toată strategia pentru 2022, pentru că având în vedere că materialele pe care le aducem sunt achitate în euro, iar euro a crescut mult, asta este una dintre probleme, iar cea de-a doua ar fi cumva că scumpirile la orice și dacă începem de la ață până la clocheuri care sunt materialele de bază, până la cutii, absolut orice am achiziționat sau contractele pe care le-am făcut pentru anul viitor au avut scumpiri extrem de mari. Extrem de mari, în niciun an nu am avut așa majorări. Nu pot spune că a existat ceva pentru care să nu fie scumpiri, ceva care să își mențină prețul'', explică Mădălina.

Tot stocul nou din 2022 va avea scumpiri, însă fondatoarea nu a precizat cu câte procente va urma să crească prețurile pălăriilor: ,,Din păcate, pentru 2022, tot ce înseamnă stoc nou care o să intre în producție va intra cu majorări de prețuri. Cred că această creștere de prețuri o să ne impacteze, o să se vadă cumva, o să se simtă în partea de vânzări''.

În ceea ce privește afacerea în pandemie, comenzile s-au triplat în online, iar afacerea cu pălării a câștigat și mai multă notorietate. Creșterile exponențiale pe partea de vânzări au fost înregistrate în pandemie.

,,În pandemie a fost ireal de mult de lucru. Dacă eu am zis că o să am timp să lucrez la lucrurile la care am zis că lucrez, nu am avut timp să fac asta. Zilnic n-a contat că era șomaj tehnic în jurul nostru la alte firme, la noi nu a fost cazul. Ce cred eu că am câștigat a fost că pe partea de investiții în online nu am plătit niciun cost, adică nu a contat, dar bugetul care era pentru promovare în continuare a mers pentru promovare'', mai spune Mădălina.

În ceea ce privește echipa, afacerea din Sebeș funcționează cu o echipă formată din doar opt oameni, mare parte din servicii fiind externalizate, iar în total, Pălăria Dădârlat funcționează cu 14 oameni: ,,Ca să reducem câteva costuri am preferat să externalizăm și cumva nu am simțit că ne țin în spate lucrurile acestea. Doar pe producție avem o echipă de opt persoane. Avem o echipă de 14 oameni''.

Pălăria Dădârlat estimează că va ajunge la o cifră de afaceri de 350.000 de euro anul acesta, iar pentru 2022 își propune să deschidă și un spațiu dedicat cu imagini, obiecte și pălării create din 1896, care să pună în evidență povestea din spatele fiecărei pălării.

,,Vrem foarte mult ca, pe lângă atelier, să existe și un spațiu dedicat istoriei noastre, cu imagini, obiecte și produse care sunt încă din 1896 și vrem să reușim să ajungem și mai mult pe extern'', a precizat Mădălina.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Pălăria Dădârlat, prima fabrică românească de pălării, își deschide un atelier în 2022 și crește prețurile produselor