Lectură de 3 minute

19 Oct 2021 - Interviuri și Analize

Nielsen: Industria de FMCG se confruntă cu creșteri inevitabile ale prețului, pe fondul majorărilor costurilor de livrare și ale materiilor prime

Anca Olteanu

Lanțul de aprovizionare cu bunuri de larg consum este supus unor presiuni majore: cererea a crescut, dar și costurile de livrare s-au ridicat (+300% față de anul trecut), prețul materiilor prime (+33%) și al energiei (+20%) s-au majorat pe fondul reducerii livrărilor de gaze și petrol. Industria de FMCG se confruntă cu creșteri inevitabile ale prețului și trebuie să urgenteze luarea unor măsuri de reevaluare a strategiei de preț, potrivit companiei de analiză Nielsen.

„Acum, mai mult ca niciodată, retailerii și producătorii trebuie să-i ajute pe consumatori să își gestioneze cheltuiala cu coșul de cumpărături”, a declarat Agnes Szűcs-Villányi, analytics leader NielsenIQ CEE, care a punctat că comparațiile prețurilor au devenit extrem de importante.

În contextul creșterilor de prețuri din Europa, Orientul Mijlociu și Africa, consumatorii își schimbă comportamentul de cumpărare și consum, adaptându-se acestor vremuri. Experții NielsenIQ au identificat similitudini între regiuni. De exemplu, în multe dintre țările din regiune elasticitatea prețurilor se situează la valori medii spre mari.

În timp ce un mare număr de consumatori în Europa Centrala și de Est sunt foarte atenți la preț, există și o puternică loialitate față de branduri. „Prin urmare, investiția în inovații nu ar trebui să se oprească din moment ce deschiderea către produse noi nu s-a schimbat, chiar și în pandemie”, precizeaza Agnes Szűcs-Villányi.

Retail jobs

Mai specific, compania precizează că un număr mare de consumatori – 60% în Polonia și 58% în Cehia și România - care sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse de calitate sau considerate sănătoase. Produsele BIO au revenit la creșterile cu două cifre pe care le înregistrau înaintea declanșării pandemiei.

Prețul, unul dintre factorii decisivi la cumpărături

În Cehia, 68% dintre consumatori schimbă magazinul de la care fac cumpărături sau brandul datorită promoțiilor, deci comportamentul de cumpărare este puternic afectat de activitatea promoțională. Mai mult de atât, 61% dintre cumpărătorii cehi (și 67% dintre cei români), declară că știu prețurile majorității produselor pe care le cumpără în mod regulat și de asemenea, când aleg un magazin, prețul este unul dintre factorii cei mai importanți.

Variația în elasticitatea prețului produselor se aplică și prețului promoțional. Consumatorii au început să-și adapteze comportamentul împărțindu-și bugetul între online și offline. „În timp ce promoțiile rămân o metodă cheie pentru creșterea vânzărilor, nu putem aplica aceeași strategie tuturor categoriilor de produse. Este important să reținem că dinamica poate fi diferită în funcție de categorie, segmente, branduri și că totul este dependent de consumatorul țintă și de modul cum acesta a fost afectat de pandemie”, a explicat Szucs-Villanyi.

Cum prețurile cresc, mărcile private devin o soluție viabilă în special acolo unde ele activează în mai multe segmente de preț. În România de exemplu, în prima jumătate a anului 2021, mărcile private au câștigat 0,8% cotă de piață în valoare față de aceeași perioadă a anului trecut.

Citeste si:
Progresiv dă start înscrierilor la Progresiv Awards 2022, cea mai mare competiție locală dedicată proiectelor din retail & FMCG

NielsenIQ este o companie globală de măsurare și analiză de date care livrează date despre consumatori și pietele din întreaga lume.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Nielsen: Industria de FMCG se confruntă cu creșteri inevitabile ale prețului, pe fondul majorărilor costurilor de livrare și ale materiilor prime