Lectură de 12 minute

19 Jun 2022 - Interviuri și Analize

Marius Văcălău, CEO Lagardère Travel: Inmedio vizează 14 noi deschideri în 2022

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Marius Văcălău, CEO-ul Lagardère Travel, prezent în România prin intermediul brandurilor Inmedio, So! Coffee, Relay, 1 Minute şi Hub Convenience, vizează deschiderea a cel puțin 35 de locații noi până la finalul acestui an. Totodată, de la finalul anului, sau de la începutul lui 2023, Văcălău vrea să extindă rețeaua Inmedio și în orașele medii și mici.

Operați pe plan local mai multe branduri: Inmedio, So! Coffee, Relay, 1 Minute şi Hub Convenience. La câte unități ați ajuns, în prezent?

Lagardère Travel Retail este un grup care activează în 42 de țări, pe toate continentele și singurul jucător global care acoperă un mix complet de linii de business din domeniul retailului de călătorie – Travel Essentials, Duty Free & Fashion și Dining/Foodservice – cu spații de retail în 260 de aeroporturi și 710 gări și cu venituri de 5,5 miliarde de euro în 2019, operând sub o varietate de branduri proprii și partenere.

Pe piața din România, grupul Lagardère Travel Retail operează în prezent cinci branduri – Inmedio, So! Coffee, Relay, 1 Minute şi Hub Convenience, având în total circa 300 de unităţi.

Din total, câte sunt reprezentate de Inmedio?

Rețeaua Inmedio integrează 213 magazine, cu soluții rapide pentru nevoi imediate din rutina urbană zilnică. Inmedio s-a transformat în “stația urbană de încărcare”, oferind o diversitate de produse și servicii, într-o singură oprire – ziare și reviste locale și internaționale, carte, snack-uri, băuturi și cafea on the go, accesorii, cadouri, precum și o categorie importantă de servicii (reîncărcare cartele, plăți facturi, loterie, etc.). Scopul nostru este să dezvoltăm și să ne adaptăm în permanență sortimentația pentru a rămâne relevantă pentru clienții noștri, ajutându-i să își rezolve problemele din mers și oferindu-le produse și servicii în linie cu tendințele și comportamentele consumatorilor urbani.

Câte unități veți mai deschide până la finalul acestui an?

În ciuda contextului volatil, ne-am menţinut strategia de expansiune, iar pandemia ne-a impulsionat să experimentăm mai mult, să testăm diverse medii, concepte şi formate noi. Avem în vedere inaugurarea a peste 35 de locații noi până la finalul anului, însă rămânem deschiși să accelerăm ritmul de expansiune dacă există oportunități relevante. Vorbim de brandurile noastre deja existente pe piața din România, dar și de noi concepte, dezvoltate de Grup sau de echipa noastră locală pentru a răspunde cât mai bine nevoilor clienților noștri și tendințelor pieței.

Retail jobs

În prima parte a anului ne-am concentrat pe dezvoltarea rețelei SO!COFFEE cu încă cinci cafenele. Lanțul cuprinde în prezent 12 cafenele, situate în aeroporturi, gări, centre și galerii comerciale din zona București-Ilfov, Cluj, Timișoara, Sibiu. Dintre acestea, cele cinci deschise în prima parte a acestui an în spațiile clasice din rețelele de retail modern, în mall-uri și galerii comerciale, fac parte dintr-un efort de testare a acestui nou mediu de business.

Continuăm, de asemenea, să ne concentrăm pe oferirea celor mai bune servicii călătorilor, astfel încât urmărim cu atenție lansarea de proiecte strategice pentru noi din zona de travel retail – în aeroporturi, metrou, gări.

Începutul acestui an a adus deja inaugurarea unor unități de tip Business Lounge în aeroporturile Sibiu și Timișoara, expresie a promisiunii noastre de a contribui la îmbunătățirea experienței călătorilor români și la ridicarea standardelor în acest mediu cu totul special, în linie cu tendințele internaționale.

Citeste si:
Lagardère Travel Retail a investit 100.000 de euro într-o nouă cafenea pe Aeroportul Internațional din Cluj
 Lagardère Travel Retail a investit 100.000 de euro într-o nouă cafenea pe Aeroportul Internațional din Cluj

Din acestea, câte vor fi în format Inmedio?

Inmedio vizează 14 noi deschideri în cursul anului 2022, însă rămânem deschiși la oportunități. Având în vedere că rețeaua noastră rămâne un reper în retailul modern local, ne dorim să ne folosim de experiența noastră pentru a contribui la creșterea comunității antreprenoriale din România, într-un mod care să ne permită să fim aproape de clienții noștri, însoțindu-i în rutina lor zilnică. De aceea investigăm noi metode de a oferi modelul nostru de business și know how-ul nostru pe piața locală antreprenorilor români și urmează să revenim cu informații în toamna acestui an.

Ce orașe vizați pentru acest an? Deschideți spații în noi orașe?

În prezent brandurile Lagardère Travel Retail sunt prezente în 53 de orașe din România, pentru 2022 atenția noastră fiind îndreptată mai ales către dezvoltarea în mediile de călătorie, în care suntem prezenți deja.

Cum menționam anterior, prima jumătate a anului a fost dedicată extinderii formatului SO!COFFEE, care a presupus o investiție aliniată cu profilul specific al consumatorului în mediile de retail modern și a creat aproximativ 50 de noi locuri de muncă la nivelul rețelei de antreprenori. Anul acesta este unul de testare și adaptare a conceptului pentru acest mediu, urmând să evaluăm potențialul de extindere în funcție de rezultatele pe care le obținem în toate aceste locații, ținând cont de obiceiurile de consum, dar și de sortimentație, care este ajustată permanent, în funcție de preferintele clienților noștri.

Dincolo de asta, Inmedio are un potențial de dezvoltare în orașele medii și mici, de unde și preocuparea noastră de a aduce conceptul pe această piață spre finalul anului sau începutul lui 2023.

Vreți să includeți în portofoliul Inmedio și alte game de produse pe lângă cele existente?

În ceea ce privește categoriile liniei de business, am implementat o schimbare pe partea de look & feel a categoriei de presă, astfel încât să oferim clienților o mai bună vizibilitate asupra sortimentației. În aceeași linie, am promovat mai intens categoria de băuturi răcoritoare, și, totodată, am repoziționat si extins categoria de cafea și ne concentrăm eforturile pentru a dezvolta categoriile de băuturi și snacks pentru a oferi alternative sănătoase clienților noștri. Spațiile din categoria de cadouri au fost regândite ca soluții alternative rapide pentru această zonă. Inmedio include posibilitatea de plată a facturilor, biletelor pentru evenimente, biletelor de loterie, dar și posibilitatea de încărcare electronică, o zonă importantă de convenience pentru clienții noștri.

Ce buget de investiții aveți pentru acest an?

Pe măsură ce strategia noastră de extindere va prinde contur execuțional, vom reveni cu date concrete. De la începutul anului am investit aproximativ 300.000 de euro în dezvoltarea rețelei SO!COFFEE și vom continua să creștem afacerea din România în toate segmentele de activitate. Global, în 2022, bugetul nostru de investiții depășește 20 milioane de lei, dar suntem dispuși să mobilizăm resurse suplimentare pentru proiecte strategice din zona de călătorii și tranzit.

Ce cifră de afaceri a înregistrat Lagardère Travel Retail în 2021 și la ce rezultate financiare vă așteptați anul acesta?

Contextul actual a influențat diferit fiecare linie de business, prin urmare în 2020 cifra de afaceri a fost cu 17% mai mică decât în anul anterior. Anul 2021 s-a dovedit unul de redresare, cifra de afaceri înregistrată local, de 829 milioane de lei, depășind reperul lui 2019. Anumite canale de business rămân încă afectate de schimbările pe care pandemia le-a adus asupra modelului de lucru ori traficului de călători, însă ultimele evoluții indică o revenire, îndeosebi pe canalul aeroportuar.

Cum s-a poziționat piața din România, în 2021, comparativ cu celelalte piețe pe care sunteți prezenți?

An de an, activitatea din România a avut un trend crescător și a livrat întotdeauna rezultate importante pentru grup atât din punct de vedere al performanței și profitabilității, a cifrei de afaceri, a numărului de magazine și considerăm că avem în continuare toate premisele unei frumoase dezvoltări pe plan local. Avem de asemenea un mare grad de adaptabilitate, brandurile noastre sunt versatile și avem capacitatea de a introduce noi concepte în linie cu tendințele internaționale sau cu trendurile locale, ceea ce face din Lagardère Travel Retail o veritabilă house of brands.

Dincolo de cifre, echipa din România s-a implicat constant în proiectele internaționale și transversale ale grupului. Contribuim permanent la dialogul cu grupul și cu celelalte țări, împărtășind cu colegii noștri bune practici extrase din procese locale mature și un grad mare de complexitate.

Vedem loc de creștere și ne vom continua investițiile, întrucât potențialul este mare. În mod concret, așteptările consumatorului român sunt deja la nivel european dar infrastructura locală din mediile de călătorie mai are de crescut până să atingă acest nivel, în întreaga țară.

Avem în față o oportunitate pentru alinierea nivelului serviciilor de retail din mediile de călătorie la standardele de calitate din vest, dar este nevoie de concursul autorităților pentru această modernizare. Noi ne-am asumat misiunea de a fi un agent al schimbării și ne dorim ca autoritățile și marii jucători din domeniul călătoriilor (aeroporturi, gări și alte medii de tranzit) să înțeleagă că retailul nu este numai o sursă secundară de venit, ci este, înainte de toate, un serviciu oferit călătorului, care are capacitatea de a-i transforma percepția și experiența, o carte de vizită a locului prin care acesta trece.

Privim la experiența colegilor noștri la nivel de Grup, la bunele practici internaționale, și remarcăm faptul că aeroporturile din România au încă o abordare fragmentată, lipsită de coerență, unde practica de a închiria spațiu cu spațiu duce la canibalizare, la o execuție de arhitectură sub-medie și la oferte neoptimizate către clienți. Retailul de călătorie este un caz aparte, care reclamă o experiență de ansamblu și funcționează mult mai bine într-o logică agregată, de business-line sau de platformă. Din păcate în România mecanismele de concesiune de servicii sunt practic neutilizate, iar autoritățile se tem în permanență să își asume rolul de deschizător de drumuri, chiar atunci când e vorba de un model contractual și comercial confirmat la nivel internațional și în linie cu legislația și practica europeană.

E o discuție care trebuie purtată deschis și onest între profesioniști, privind la interesele călătorilor.

Noi ne dorim să ne folosim cunoștințele pentru a aduce la zi experiența călătorilor și a ridica standardele de retail în Aeroportul Otopeni, unde vedem oportunitatea de a dezvolta oferta completă a Grupului, cu cele trei linii de afaceri (Travel Essentials, Duty Free & Fashion și Dining/Foodservice), la metrou și în alte medii unde avem, la nivel local și internațional, un portofoliu extins de concepte, produse și servicii.

Ce impact a avut până acum războiul din Ucraina asupra businessului?

Este prematur să ne pronunțăm acum asupra impactului asupra business-ului, dar avem încredere că avem o echipă suficient de puternică și o afacere solidă care poată să asigure un plan sustenabil de continuitate și pe piața locală.

Concret, echipele noastre din aeroporturile Iași și Suceava, dar și din Gara de Nord, au fost martori ai creșterii temporare de trafic cauzate de fluxul de refugiați. Ne-am mobilizat și ne-am coordonat cu autoritățile și cu managementul aeroporturilor și CFR pentru a ajuta în această situație excepțională.

Cum ați administrat creșterile de prețuri la materiile prime și carburanți încă de anul trecut? Ați crescut prețurile produselor oferite? Veți crește prețurile produsele vândute în rețeaua Inmedio?

Cum suntem prezenți de 25 de ani pe piața din România, am mai trecut prin cicluri inflaționiste, ele nu sunt o surpriză pentru noi, comparativ cu țări vestice care se confruntă cu aceste provocări acum după o pauză îndelungată. Pandemia a creat reflexul de a controla baza de costuri, deci ne aflăm în permanent dialog cu partenerii noștri de afaceri pentru a păstra un echilibru. Pe de altă parte, multe din produsele comercializate în rețeaua sunt produse cu preț fix sau produse de larg consum, accesibile consumatorilor în toate canalele de retail. Evoluția prețului de vânzare depinde în mare parte de costurile de achiziție, dar rămânem atenți la impactul lor asupra clienților și ne propunem să menținem o politică de prețuri echilibrată raportat la evoluția pieței.

Cum vă așteptați să evolueze businessul anul acesta, având în vedere contextul socio-economic global, cu războiul din Ucraina și presiunile inflaționiste?

Anul 2022 va fi unul de expansiune pentru noi și în ciuda contextului dificil ne așteptăm la o creștere de 12-15%, iar potențialul e în continuare foarte mare. Rămân centrați pe proiectele noastre strategice de expansiune, pe actualizarea conceptelor și pe noi teste și formate pe care le construim pentru clienți, dar și pe proiecte care vizează infrastructura companiei și upgradarea proceselor care susțin activitatea rețelei de magazine și un serviciu de calitate pentru clienți.

În contextul relansării industriei de travel, considerăm că este momentul oportun pentru o dezbatere largă privind calitatea serviciilor și actualizarea experienței călătorilor români. Este un salt necesar care nu se poate realiza decât printr-un dialog sănătos și deschis între toți jucătorii din industrie - aeroporturi, autorități, operatori economici – și prin asumarea unui mediu transparent și concurențial. Noi ne-am asumat acest dialog și așteptăm cu interes lansarea de licitații publice, care să ne permită să punem know-how-ul Grupului și experiența echipelor noastre locale în serviciul pasagerilor din medii precum Aeroportul Otopeni, rețelele de metrou, aeroporturile regionale sau marile noduri feroviare.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Marius Văcălău, CEO Lagardère Travel: Inmedio vizează 14 noi deschideri în 2022