Lectură de 5 minute

25 Jul 2023 - Interviuri și Analize

Marek Andryszak, CEO 8a: Românii nu plătesc cu cardul, dar cumpără branduri 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Marek Andryszak, CEO-ul 8a, a relatat că România este una dintre puținele țări în care plata ramburs predomină în proporție de peste 50%. În mod paradoxal, tot românii sunt și cei care investesc cel mai mult în brandurile de renume, în special cele din SUA. 

Sursa foto: 8a

Românii nu plătesc cu cardul, dar cumpără branduri

Platforma 8a a fost lansată în România la sfârșitul anului 2022, devenind în scurt timp un marketplace cunoscut de românii care iubesc sporturile de iarnă, drumețiile și orice alt tip de sport în aer liber. Într-un interviu acordat retail.ro, Marek Andryszak, care conduce și activitățile din Romania ale platformei marketplace 8a, a explicat importantanța pieței locale pentru businessul său.

„Clienții români preferă brandurile mari, în special cele americane. De pildă, North Face, Columbia sunt mărci pe care aceștia le iubesc. Printre cele mai vândute articole, iarna, jachetele de puf devin foarte populare. Iar vara, bineînțeles, nu este o surpriză, sandalele de la Tefa sunt foarte vândute în România”, a declarat Marek Andryszak.

Discutând despre diferențele dintre clienții europeni și prin ce se deosebesc aceștia, am aflat că românii investesc cel mai mult în haine specifice alergătorilor, fie că este vorba de jogging, alergare pe trasee sau cross country.

„Avem clienți care cumpără încălțăminte sport specifică, echipamente de alergat și ceasuri care îți măsoară pulsul. Și, pe de altă parte, tot clienții noștri români cumpără multă îmbrăcăminte de stradă, așa cum am mai spus, branduri de renume, care mai degrabă sunt potrivte pentru oraș sau pentru mers la serviciu. În schimb, clienții noștri cehi sunt mai degrabă tehnici, ei se concentrează pe o gamă de produse pe care o folosesc cu precădere pentru drumeții. Așadar, ei sunt la cealaltă extremă față de români, iar polonezii sunt, probabil, la mijloc. Cei din urmă sunt parțial tehnici, dar nu la fel de tehnici ca cehii”, a mai spus acesta.

Românii preferă plata la livrare

Marek Andryszak spune că piața românească este cunoscută pentru obiceiul de a plăti ramburs. În Polonia, spune el, clienții plătesc la livrare în proporții 3-4%, urmați de cehi, care nu depășesc procentul de 10%. El a afirmat că între 50 și 60% dintre românii care comandă de pe platforma 8a evită să plătească prin intermediul internetului, cu cardul de credit, de debit sau cu alte sisteme de plată.

„Le place să plătească atunci când primesc produsul la ușă. Așa că plătesc curierului, ceea ce este, nu neapărat o mare provocare, dar este diferit față de multe alte țări unde clienții plătesc ceea ce comandă cu cardul de credit, cu PayPal, cu Google Pay sau Apple Pay”, a mai spus acesta.

Citeste si:
Românii de la GRID au inaugurat încă un magazin și se pregătesc pentru lansarea CODE7, un magazin premium sport
Românii de la GRID au inaugurat încă un magazin și se pregătesc pentru lansarea CODE7, un magazin premium sport

Când va deschide 8a un magazin în România

Deși nu au împlinit încă un an pe piața din România, Marek spune că, în prezent, și-au depășit obiectivul de 10% în ceea ce privește cota de piață, îndreptându-se cu pași repezi spre 15%. În ceea ce privește deschiderea unui flagship, CEO-ul polonez a asigurat că, în mod cert, va fi deschis în Capitală, însă nu poate spune cu certitudine când.

„Suntem doar de nouă luni pe piață, dar voi spune același lucru pe care l-am mai spus și cu alte ocazii: deschiderea unui magazin în România este ceva ce luăm în considerare. Totuși, pentru a face asta trebuie să împlinim un minimum de 18 - 24 de luni pe această piață pentru a fi 100% siguri. E firesc să fii precaut, pentru că există piețe care sunt deja atât de mult orientate spre online, încât un magazin fizic nu mai este necesar. Și există piețe, și poate că România este una dintre ele, unde un flagship store îți oferă mai multă credibilitate în fața clienților”, a explicat Marek.

8a este o platormă de tip marketplace lansată în urmă cu mai bine de 20 de ani de soții Piotr și Elżbieta Czmoch. Și-au început activitatea cu un mic magazin situat într-un subsol, iar la scurt timp au decis să investească în internet, devenind, astfel, un retailer online specializat în echipamente pentru turism activ și sporturi montane.

„Ei au au crezut cu tărie, încă de la început, că internetul le va aduce vânzări și profit. Și a dat roade. Astfel, au devenit unii dintre primii retaileri pe segmentul outdoor din Polonia care au intrat puternic pe partea de e-commerce. Așadar, pe parcursul a 20 de ani, între 2002 și 2022, au reușit să-i depășească pe toți cei care erau prezenți până atunci pe piața din Polonia, devenind lider de piață în segmentul outdoor”, a explicat directorul general al 8a.

În 2021, cuplul a considerat că a venit vremea să se retragă, vânzând majoritatea acțiunilor către Enterprise Investors (EI), o companie de private equity. Totuși, au păstrat o mică parte din acțiuni, devenind investitori pasivi și, împreună cu ceilalți acționari, au venit cu propunerea de a deschide noi piețe și de a se extinde în Europa Centrală și de Est.

Enterprise Investors este una dintre cele mai mari firme de private equity din Europa Centrală și de Est. Activă din 1990, firma a strâns nouă fonduri. Fondurile EI au investit și alocat 2,2 miliarde de euro în 154 de companii și au vândut 137 de companii. În România, EI a investit aproximativ 200 de milioane de euro, inclusiv în retail, unde a înregistrat cea mai mare tranzacție realizată de un fond de private equity din România prin vânzarea Profi în 2016 către un alt fond de investiții. Alte investiții notabile ale EI în România: Orange România, Artima, Macon Deva, Noriel.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Marek Andryszak, CEO 8a: Românii nu plătesc cu cardul, dar cumpără branduri