Lectură de 6 minute

21 Mar 2024 - Interviuri și Analize

Mai e loc de încă un mall în București? Interviu cu CBRE România

Cristina Marin

Abonează-te pe  

Mai e loc de încă un mall de mari dimensiuni în București? Consultanții CBRE România răspund afirmativ, însă incertitudinea economică din ultima perioadă a îndreptat investițiile dezvoltatorilor către alte direcții, cum ar fi parcurile de retail. De asemenea, CBRE transmite și că este o tendință majoră în piață pentru extinderea centrelor deja existente. 

 

Sursa foto: CBRE Romania

”Vom susține încă mult timp de acum înainte că România este departe de a fi o piață săturată. Capitala mai poate susține cel puțin încă un centru comercial de mari dimensiuni, din păcate nu sunt planuri concrete în acest sens, ci doar de extindere și renovare a unor proiecte existente care însă nu pot satura nevoia existentă. Galați spre exemplu este un oraș aflat în plină dezvoltare care de asemenea poate susține un nou mall. În afară de proiectele comerciale sau cu funcționalitate mixtă anunțate deja în orașe precum Cluj, Iași sau Bacău, observăm că formatul de retail park rămâne în continuare preferat de dezvoltatori, fiind mult mai avantajos din punct de vedere investițional și beneficiind încă de trendul generat de perioada pandemică. Acest tip de proiecte se orientează cu precădere către orașele terțiare, cu peste 30-40.000 de locuitori”, a declarat Mădălina Sava, Retail Occupiers Consultant, CBRE România, pentru retail.ro.

În același timp, România își păstrează atractivitatea pentru retailerii internaționali care au continuat să investească datorită atuurilor pieței locale:

  • o putere de cumpărare în creștere și un apetit de consum al populației constant ridicat, cu precădere pentru categoria de fashion, sport, food and beverage și leisure/ entertainment.

”Dacă adăugăm costurile mai reduse de operare și chiar și cele de construcție, prin comparație cu țările vestice sau alte țări din regiune, precum Polonia ori Cehia, obținem un mixt care cântărește decisiv în planurile de expansiune ale jucătorilor internaționali. Cele mai notabile mișcări sunt securizarea primului restaurant Happy Bar & Grill în AFI Palace Cotroceni precum și inaugurarea primului magazin Lefties din România, în Promenada Mall din Craiova. Lângă ele se adaugă, Jimmy Key sau TwistCafe. Să ne uitam la Primark, de exemplu, care a deschis deja 2 magazine în București, și-a securizat încă unul în Timișoara și nu se va opri aici”, a explicat Sava.

Inflația schimbă comportamentul de consum, toate speranțele puse în sărbătorile de iarnă

Inflația a atras scumpiri care au generat precauție și teama în rândul românilor în ceea ce privește cumpărăturile de zi cu zi.

”Observăm un comportament de consum ușor mai precaut începând cu a doua jumătate a anului 2023, absolut firesc în contextul creșterii de prețuri, inflației și sentimentului general cauzat de contextul geo-politic global care influențează firesc deciziile de cumpărare, mai ales cele spontane. O serie însă de categorii se mențin în topul celor preferate de consumatori români și chiar vor înregistra un an record, cum ar fi segmentul de food & beverages sau conceptele de leisure & entertainment. În 2023, românii au apreciat la fel de mult și conceptele generatoare de experiențe, precum cinematografele sau entertainmentul pentru copii și adolescenți (categorie unde putem aminti de Kiddo sau HYPE). Suntem mai atenți și poate mai puțin spontani, însă continuăm să apreciem experiențele plăcute de shopping, mall-urile și-au revenit la efervescența prepandemică și ne place în continuare să ne răsfățam”, a mai spus consultantul CBRE.

În acest an, mulți retaileri își pun speranțele în cumpărăturile de Crăciun pentru recuperarea veniturilor.

”Mereu sfârșitul de an este perioada cea mai bună pentru retail, cu luna decembrie care înregistrează vânzări record și adesea chiar compensează unele dintre lunile precedente care au avut performanțe mai slabe. O serie semnificativă dintre retaileri se concentrează pe sfârșitul de an pentru maximizarea veniturilor și atingerea sau depășirea obiectivelor de vânzări. Vedem nu doar din studii, dar chiar și cu ochii noștri că mall-urile sunt pline, iar așteptarea noastră este că decembrie va fi o lună excelentă pentru retail”, a adăugat Sava.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

De asemenea, este important de subliniat că vânzările și traficul înregistrate în prima jumătate a anului 2023 sunt mai mari decât în perioada similară din 2019, considerat cel mai bun an pentru retail în România, potrivit studiului „Turnover Retail 2023” realizat de CBRE.

Retaileri noi în România, în 2024?

Cu siguranță anul 2024 va fi unul dinamic, iar noi retaileri vor intra pe piața românească, însă consultantul CBRE nu a putut transmite cine anume va deschide unități în România.

”Din informațiile noastre, cât și din proiectele la care lucrăm putem dezvălui că este așteptată o serie de noi intrări din categoriile de fashion, sport, produse de îngrijire și înfrumusețare, accesorii, și chiar și branduri de lux”, a adăugat Sava.

În continuare cei mai activi retaileri din piață rămân cei din categoria fashion, sports, cât și majoritatea discounterilor (articole la preț redus). În același timp, supermarketurile și hypermarketurile abordează un ritm mai lent de dezvoltare și lucrează la optimizarea suprafețelor, urmărind de altfel o tendință normala a pieței care este deja evidentă și în piețele vest europene.

Totodată, componenta de online este în continuă creștere însă destul de departe de media Uniunii Europene. Suplimentar, deși pandemia a fost elementul care a încurajat retailerii să își construiască o strategie omnichannel, această tendință nu și-a menținut ritmul crescător după ridicarea restricțiilor și redeschiderea magazinelor fizice.

”Studiile noastre relevă că ritmul de creștere a e-commerce-ului s-a întors la cel de dinainte de pandemie, în țări precum România sau Cehia chiar fiind sub proiecțiile făcute înainte de acest eveniment excepțional. Retailul clasic s-a dovedit a fi foarte rezilient și capabil să se susțină și fară o prezență activă în mediul online și chiar dacă anticipăm faptul că acest trend se va schimba în viitor, având în vedere noile generații care preferă să comande online, stimulii emoționali ai experienței fizice de shopping rămân unii foarte puternici pentru consumatorul român care generează cifre de trafic impresionante”, a conchis Sava.

CBRE Group, o companie listată în Fortune 500 și S&P 500 cu sediul în Dallas, este o firmă de servicii și investiții imobiliare comerciale din lume (pe baza veniturilor din 2022). Compania are peste 115.000 de angajați care deservesc clienți din mai mult de 100 de țări. În România, CBRE deservește o gamă diversă de clienți cu o suită integrată de servicii, inclusiv facilități, tranzacții și management de proiect; gestionarea proprietății; gestionarea investițiilor; estimare și evaluare de proprietăți; leasing imobiliar; consultanță strategică; vânzări de proprietăți; servicii ipotecare și servicii de dezvoltare.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Mai e loc de încă un mall în București? Interviu cu CBRE România