Lectură de 7 minute

26 Aug 2020 - Interviuri și Analize

Lidl se pregătește să devină lider de piață în România și plănuiește investiții de 200 de milioane de euro, în 2020

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Discounterul german Lidl, prezent în România cu peste 260 de magazine, continuă creșterea și în anul financiar 2019-2020, pentru care raportează o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei și anunță că va deveni cel mai mare retailer de pe piață, depășindu-i pe francezii de la Carrefour, dar și pe „sora” Kaufland, compania care face parte tot din grupul Schwarz. În cadrul unui interviu, Frank Wagner, CEO-ul Lidl, vorbește despre deschiderile de noi magazine din perioada următoare, dar și de procesul de recrutare și obiceiuri de consum.

Cum ați încheiat anul financiar 2019-2020 în materie de cifră de afaceri, profit, angajați și magazine deschise?

Frank Wagner: Dacă vorbim de anul financiar care s-a încheiat în februarie 2020, am avut un an fenomenal, am depăsit o cifră de afaceri de 10 miliarde de lei, cu o creștere de 28%. La nivel calendaristic, până la finalul lunii decembrie, am înregistrat o creștere de 24%, adică o cifră de afaceri de 9,7 sau 9,8 miliarde de lei.

Din punctul de vedere al numărului de magazine, dacă ne raportăm la anul financiar, am deschis 21 de magazine noi și încă șapte magazine pe care le-am reconstruit sau mutat. Am mutat cinci magazine și am demolat două magazine și le-am construit de la zero, pentru a avea o experință mai bună pentru clienți și a asigura o eficiență mai bună energetică și termică. Dacă vorbim despre anul calendaristic, am avut 24 de magazine deschise, șase magazine mutate și două magazine demolate și construite. În prezent avem peste 8.500 de angajați.

Ce previziuni aveți în materie de cifră de afaceri, magazine deschise și angajați în acest an?

Frank Wagner: Dacă reușim ceea ce am făcut în ultimii trei – patru ani, când am crescut de trei—patru ori mai puternic decât media de piață și dacă analizăm primele luni de zile, perioada martie – iulie a acestui an, vedem un trend asemănător pentru noi. Din acest punct de vedere, suntem încrezători că putem să urcăm anul acesta pe primul loc (în clasamentul marilor retaileri după cifra de afaceri – n.r.), însă acesta nu este un scop în sine. Pentru anul acesta am prevăzut minimum 15 magazine, însă sunt foarte încrezător că vom depăși 20 de deschideri, dar depindem de autorizațiile de construcție.

Câte magazine ați deschis din martie până în prezent?

Frank Wanger: 16 magazine noi.

Citeste si:
Studiu Reveal Marketing Research: Ce alimente consumă cel mai des românii în post
Studiu Reveal Marketing Research: Ce alimente consumă cel mai des românii în post

Dacă sunteți încrezător că deschideți peste 20 de magazine noi, câte persoane veți angaja până în februarie 2021?

Frank Wanger: În 2019 am putut să adăugăm aproape 2.000 de membri noi la familia Lidl. Anul acesta vom crește cu 1.500-2.000 de angajați.

Cum merge procesul de recrutare în prezent?

Frank Wanger: Rata de șomaj a crescut comparativ cu anul trecut. Asta înseamnă că lupta cu competitorii nu mai este atât de acerbă ca anul trecut. Pentru noi, însă, nu s-a schimbat cu nimic procesul de recrutare, dar pentru competitori poate va fi mai ușor.

Provocările din pandemia de Covid-19

Cum au mers vânzările de la debutul pandemiei?

Frank Wanger: În perioada de pandemie, situația a fost asemănătoare pentru toată lumea. Clienții au fost îngrijorați și au luat comerțul cu asalt. A fost o perioadă dificilă, pentru că toți clienții au încercat să facă stoc. Din punctul de vedere al volumului de muncă, și pentru echipa noastră a fost o perioadă grea. În perioada martie – aprilie am avut o cifră de afaceri ridicată, dar a fost o provocare pentru noi, pentru furnizori și pentru transportatori.

Care au fost cele mai cerute produse de clienți în perioada martie – aprilie și ce solicitări au acum clienții?

Frank Wagner: Articolele care au o valabilitatea mai mare au fost cerute, precum conservele, pastele, orezul și mălaiul, dar și zahăr, ulei, sare, drojdie și hârtie igienică. Între timp, lucrurile s-au schimbat, oamenii au revenit la lucruri normale pe partea de consum: fructe și legume, articole din frigider cu valabilitate mai mică. Asta înseamnă un consum normal.

Ați avut creșteri de preț la raft de la debutul pandemiei?

Frank Wagner: Nu a existat o creștere de preț din cauza pandemiei de COVID-19. Prețurile au fluctuat din cauza cererii și a costurilor adiționale care au fost și la furnizor pe partea de logistică. Nu putem însă să vorbim de un trend ascendent.

Ați rămas singurul mare retailer care nu livrează online în această pandemie. Veți dezvolta o platformă online a magazinului sau veți colabora cu un livrator?

Frank Wagner: Ne uităm atent la ce face competiția în România, dar și la alte țări care implementează mai devreme multe lucruri. Însă, nu am găsit până acum un business sustenabil pe partea de online. Pentru noi este extrem de important să asigurăm calitatea până la clientul final. Cifrele de afaceri în online sunt în creștere, dar sunt mici, comparativ cu partea de offline. Ne concentrăm foarte mult pe partea de offline, mai avem mult loc de dezvoltare aici, dar nu neglijăm online-ul. Online-ul nu este, însă, prioritar pentru noi.

Pe fondul scăderii prețurilor în piața imobiliară, luați în calcul o extindere mai dinamică decât vă gândeați la început de an?

Frank Wagner: Anul acesta vom investi peste 200 de milioane de euro. Deschiderile de magazine nu sunt legate de prețul terenurilor, ci de durata proceselor de autorizare, execuție și construcție. Dacă sunt sincer, nu am văzut până acum o scădere a prețurilor terenurilor în piață, dar acesta nu este un factor decizional. Anul acesta vom depăși 20 de magazine deschise. În plus, vom demola și reconstrui două magazine și vom muta alte cinci sau șase.

Trendul „One stop shop”

Cum a evoluat în această perioada frecvența cumpărăturilor realizate de oameni și costul mediu al unui coș de cumpărături?

Frank Wagner: Pandemia a fost un accelerator al factorului timp. Dacă acum zece ani a fost o plăcere să faci cumpărături în magazin, în ultimii trei – patru ani, focusul a fost să ai o experiență frumoasă, dar cât mai scurtă și mai eficientă posibil. Odată cu pandemia, focusul a fost ca clienții să își reducă timpul petrecut în magazin, să nu fie exupuși unui risc și să cumpere mai mult, dar mult mai rar. Dacă în trecut oamenii veneau de trei ori pe săptămână, acum au încercat să reducă vizitele și să ajungă doar o dată pe săptămână în magazin. Astfel, valoarea coșului mediu a crescut semnificativ, iar frecvența a scăzut.

Care credeți că vor fi principalele schimbări ale obiceiurile de consum ale clienților? Ați remarcat faptul că ei cumpără mai mult și vin mai rar în magazin.

Frank Wagner: Pandemia a accelerat trendul pe partea de eficientizare de cumpărături, iar magazinele devin un „one stop shop”, având toate produsele necesare clienților, un sortiment larg. Acesta este un trend care va rămâne și pe viitor. În plus, pentru clienți, partea de BIO este un pilon pe care îl extindem, fiind foarte căutat. De asemenea, se observă focusul pe produse din România, dar și achiziția de produse de bună calitate la preț accesibil. Oamenii sunt mult mai atenți la cum cheltuiesc banii.

La începutul anului aveați 400 de furnizori români de produse. Va crește numărul acestora în 2020?

Frank Wagner: Noi schimbăm sortimentele foarte repede, după trendurile și dorințele clienților. Ne concentrăm foarte mult pe produsele românești. Dacă în trecut am introdus concepte pentru produsele locale, precum „Săptămâna sibiană” în magazinele din țară, vom miza pe acest proiect și în viitor, vom aduce produse locale în România.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Lidl se pregătește să devină lider de piață în România și plănuiește investiții de 200 de milioane de euro, în 2020