Lectură de 6 minute

07 Feb 2022 - Interviuri și Analize

Libris vrea o creștere de cel puțin 10% a afacerilor în 2022 și bugetează 300.000 de euro pentru dezvoltarea tehnologiilor

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Libris se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri de 10% anul acesta, după ce anul trecut a rămas la pragul de 65 de milioane de lei. Compania a amânat construcția depozitului de carte, anunțată anul trecut, din cauza creșterilor de preț la materialele de construcții și va decide anul acesta dacă reia proiectul, continuând în acest timp investițiile în tehnologie, pentru care a stabilit un buget de 300.000 de euro.

Libris raportează pentru 2021 o cifră de afaceri similară anului anterior, de 65 de milioane de lei, perioadă în care a depus eforturi pentru a menține vânzările la același nivel și a livrat un număr de comenzi similare, de circa 70.000, coșul mediu fiind de 110 lei, în creștere cu 5% față de anul anterior. În medie, din totalul vânzărilor, 95% sunt reprezentate de cărți. Pentru anul acesta, compania se așteaptă la o creștere de 10% a cifrei de afaceri.

„Anul 2021 vine după un an 2020 care a fost total atipic pentru toată lumea, în special pentru piața de e-coomerce. În 2020, foarte mulți clienți s-au îndreptat către online, multe magazine fiind închise. A fost un an foarte bun pentru e-commerce și pentru firmele de curierat, însă anul 2021 pot spune că a fost o provocare, pentru că ne-am străduit să menținem această tendință ridicată. 2021 a venit spre sfârșit și cu provocările legate de criza materialelor, inflația și criza energetică. Abia au început, urmările serioase le așteptăm anul acesta”, a declara Laura Țeposu, CEO-ul Libris.ro, într-un interviu pentru Retail.ro.

După creșterea costurilor materialelor de construcții de anul trecut, Libris a decis amânarea construcției depozitului de carte pe care o avea planificată. În funcție de evoluția economică din prima parte a acestui an și de inflație, Libris va decide dacă începe anul acesta proiectul imobiliar.

Retail jobs

„Este, în continuare, un obiectiv foarte important pentru noi, pentru că avem nevoie de dezvoltare pe partea logistică, dar am prefera să facem niște optimizări, să așteptăm să se stabilizeze piața și să vedem pe ce ne putem baza. Aceasta este investiția imobiliară pe care mizăm anul acesta și de care avem nevoie pentru dezvoltarea logistică. Planurile noastre sunt de a deveni un centru logistic de carte, care să aibă o ofertă completă și să poată deservi și alte magazine online, din stocurile noastre”, explică Țeposu.

Libris.ro investește în tehnologie și panouri fotovoltaice

În 2021, Libris a trecut printr-un proces de rebranding, iar anul acesta planifică investiții de 300.000 de euro în dezvoltarea tehnologiilor și intenționează să implementeze panouri fotovoltaice, pentru a reduce cheltuielile de energie și a fi mai sustenabili.

Anul 2022 va aduce și prețuri mai mari la cărți, după ce editurile își vor epuiza stocurile, în contextul în care prețul la hârtie a crescut cu circa 70%.

„Da, vedem și noi creșterea prețului hârtiei, în primul rând direct la ambalaje. Într-adevăr, s-au mărit foarte mult prețurile la hârtie, iar piața de carte din România funcționează foarte mult pe stocuri, iar foarte multe titluri au tiraje mari și au stocuri la cărți. La cărțile respective încă nu au crescut prețurile, dar la fiecare reeditare de carte trebuie să crești prețul. Creșterea prețului la materia primă crește automat prețul cărții”, explică Țeposu.

Citeste si:
Cushman & Wakefield Echinox: Afacerile cumulate ale celor peste 6.000 de magazine ale marilor retaileri au crescut cu 20%
Cushman & Wakefield Echinox: Afacerile cumulate ale celor peste 6.000 de magazine ale marilor retaileri au crescut cu 20%

Librăria concept-store

Libris are în prezent o singură librărie fizică, în Brașov și nu are în plan să deschidă una nouă prea curând, alegând să mizeze pe online. În librăria fizică, circa 95% din ofertă este reprezentată de cărți, portofoliul fiind completat de jocuri pentru copii și jocuri de societate. Procentul pare a fi diferit de cel observat în restul librăriilor precum Cărturești sau Humanitas, care au foarte multe produse complementare cărților, precum agende, pixuri, căni sau traiste.

„Motivul pentru care într-o librărie găsești nu doar cărți, ci și alte articole, este pentru că este foarte greu să susții o librărie doar cu cărți. Atunci este acel concept-store, unde aduci și alte produse care pot fi vândute, acestea fiind mai mult sau mai puțin din zona cărților. Tirajele sunt foarte mici în România, numărul cititorilor este foarte redus, iar costurile cu o librărie fizică sunt destul de mari, cu personalul și restul cheltuielilor. Dacă lucrurile se vor schimba, probabil ar deveni fezabilă o librărie doar cu cărți. Spre exemplu, librăria noastră din Brașov are în proporție de 95% doar cărți, dar Libris înseamnă 95% online și 5% librăria fizică”, explică CEO-ul companiei.

Ce înseamnă „lucrurile să se schimbe”?

Schimbarea lucrurilor înseamnă implicarea autorităților în procesul de educație, în primul rând prin dotarea bibliotecilor școlare cu cărți noi, care să atragă copii spre lectură, apoi prin oferirea de vouchere pentru cadrele didactice, cu care să își cumpere cărți recente, utile pentru formarea profesională.

„În primul rând, implicare, (n.r. autoritățile) să considere piața de carte o prioritate, dar noi avem foarte multă instabilitate politică, iar investiția în educație și investiția în piața de carte este o investiție al cărei rod se va vedea peste mulți ani: cinci-zece ani. Aici avem o lipsă de continuitate, de stabilitate politică și de asumare. Statul are pârghii legislative și financiare foarte puternice pentru a susține piața de carte și educația.

Deprinderile de citit se formează în copilărie. Copiii, ca să citească și să deprindă dragul de lectură, au nevoie de cărți și sunt foarte multe familii care nu își permit să cumpere o carte frumoasă pentru un copil. Atunci, extrem de mulți copiii nu au acces la cărțile noi și atractive. Bibliotecile sunt slab dotate sau deloc, sunt școli unde nu există biblioteci sau fondul de carte din respectivele biblioteci este perimat. Foarte multe biblioteci au cărți vechi de 30 de ani, cărți urât mirositoare, literatura depășită. Aici s-ar putea acționa eficient, prin a da acces copiilor la cărți frumoase, de actualitate, pentru că sunt foarte multe cadre didactice care vor să se implice, dar nu au resurse. Acesta ar fi un prim lucru care s-ar putea face: dotarea bibliotecilor și automat statul ar trebui să cumpere de la edituri, librării și s-ar impulsiona lucrurile.

Apoi, un proiect care a avut loc, chiar înainte de criza din 2008-2009, s-au dat vouchere pentru profesori de circa 100 de euro. Au fost foarte mulți bani care au intrat în piață, prin achiziția de cărți. Este important ca un dascăl să aibă acces la cărți, să aibă un fond dedicat, o librărie bogată”, explică Țeposu.

Afacere 100% românească, Libris a intrat pe piața de carte în 1991, cu librăria Șt. O. Iosif din Brașov. În 2009, apare Libris.ro care, în 12 ani de existență în online, a livrat comenzi către 1,6 milioane de clienți din întreaga lume.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Libris vrea o creștere de cel puțin 10% a afacerilor în 2022 și bugetează 300.000 de euro pentru dezvoltarea tehnologiilor