Lectură de 15 minute

28 Feb 2022 - Interviuri și Analize

Povestea magazinului online românesc KooKoo din București: „Convenience o să fie the next big thing in grocery” 

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

KooKoo Grocery este un magazin online cu produse alimentare, esențiale într-o zi, o nouă opțiune în shoppingul online. Afacerea, fondată de Antonio Iftimescu, se va extinde în 2022 cu două darkstore-uri, dintre care unul este reprezentat de un hub logistic, va investi în automatizare și va introduce noi game de produse în portofoliu. 

 

 

Antonio Iftimescu este fondatorul Coftale Coffe Shop, o cafenea artizanală deschisă în București în 2012, un business de familie pe care l-a fondat împreună cu sora sa. În timpul pandemiei, fondatorul s-a gândit la un alt concept de business, un magazin online, fondat în 2019 sub numele AltMarket, un depozit în cafenea. Ulterior, magazinul online a început să facă rapid vânzări cu livrare din cafeneaua de la Coftale.

,,Am făcut așa pentru că am vrut să validăm conceptul, pentru că atunci nu erau magazine online care să facă livrarea rapidă, sub o oră în București. Am zis să facem acest magazin online, l-am deschis pe Shopify, iar în două săptămâni avea absolut tot. Încetul cu încetul am validat asumțiile noastre, plus că există dorință pentru acest tip nou de convenience. Știam asta, am citit la retaileri din străinătate care se bazau foarte mult pe convenience, cu livrarea în aceeași zi. Eram sigur că convenience o să fie the next big thing in grocery. Atunci am vrut să exploatăm și noi. Am găsit un partener care făcea livrarea în mai puțin de o oră. Conceptul de livrat rapid grocery prinde din ce în ce mai multă tracțiune'', spune fondatorul afacerii.

Retail jobs

Trei concepte de grocery

Antonio Iftimescu spune că există trei tipuri diferite în partea de grocery: conceptul Freshful sau Rohlik prin Sezamo, cu un depozit mare în afara Bucureștiului, prin care livrează în aceeași zi, dintr-un sortiment mai mare de produse, de peste 10.000. Al doilea concept este cel promovat de Glovo, tazz, Bolt Food și Groovy, care mizează pe deschiderea de dark store-uri mai mici, în interiorul Bucureștiului, din care livrarea se face în 10-15 minute, în jurul unei arii de câțiva kilometri.

Al treilea concept este cel implementat de KooKoo, prin deschiderea de darkstore-uri în interiorul Bucureștiului, cu un spațiu de 400 de metri pătrați, o sortimentație de 5.000-10.000 de SKU-uri și un timp de livrare de 30 de minute. KooKoo vrea să se poziționeze ca un omnichannel grocery store.

,,Noi de la început am vrut să fim undeva la mijloc și anume facem și noi darkstore-uri în interiorul Bucureștiului, dar nu le facem de 150-200 de metri pătrați, le facem de 400 de metri pătrați, pentru a avea o sortimentație între 5.000 și 10.000 de SKU-uri. Acum cred că o să ne oprim la 7.000 de produse pentru că spațiul este de așa natură și nu îți permite.

Ne-am dat seama că timpul de așteptare este deja setat de food agregators și anume atunci când dai o comandă la restaurant aștepți 35-40 de minute după mâncare. Noi o să vrem să ne poziționăm în următoarea perioadă ca fiind un omnichanel grossery store care livrează produse alternative și daily essentials în 30 de minute. Tot ce este înainte de 30 de minute nu produce plus valoare atât de mare clientului nostru și tot ce este peste o oră este prea mult'', a spus Antonio Iftimescu.

Citeste si:
Vânzări de 841,7 milioane lei pentru Jysk: care au fost cele mai căutate produse
Vânzări de 841,7 milioane lei pentru Jysk: care au fost cele mai căutate produse

Astfel, fondatorii magazinului online au testat conceptul odată cu deschiderea magazinului în 2020, iar media de livrare este de 45 de minute în București, iar în Ilfov este de o oră și 10 minute.

,,Vrem să avem o sortimentație, să avem un category management relevant, undeva la 8.000 de SKU-uri cu tot ce ai nevoie, plus chestii pe care nu le-ai putea avea în mod normal într-un magazin. Accentul trebuie să fie pus pe 60% produse alternative independente, iar 40% pe daily essentials mainstream brands sau chestii pe care le folosești de zi cu zi. Așa putem să acoperim o plajă mai mare și putem livra în timpul de livrare pe care îl promitem'', a spus Iftimescu.

KooKoo Grocery vrea să ajungă la patru darkstore-uri în București

KooKoo Grocery vrea să ajungă la un total de patru darkstore-uri în București, pe care să le automatizeze. În urma unei investiții de tip angel investment din partea unui CEO, în mai 2020, Antonio Iftimescu și partenerul său, Paul Ghiță, au lansat AltMarkt, care ulterior avea să devină KooKoo Grocery. Fondatorii au primit o finanțare de 500.000 de euro în luna august a anului trecut, din partea fondului de investiții Blueberry Muffin, deținut de Paul Ghiță, și a unui leasing operațional de 250.000 de euro din partea Autonom.

,,Vrem să deschidem patru dark-store-uri în Bucuresti, pe care ne dorim să le automatizăm. Noi asta am vrut sa facem de la început, dar mai durează puțin și dorim să automatizăm depozitele noastre pentru că ne-am dat seama ca ne putem dubla capacitatea de stocare, doar că un robot ajunge la patru metri cu brațul, iar un coleg de-al nostru la doi metri și ceva, iar pick-ul se poate face într-un timp mult mai scurt, undeva la 4-5 minute cu ajutorul rorboților. Acest lucru face parte din planul de viitor'', a spus Antonio Iftimescu.

KooKoo Grocery are două dark-store-uri în București

Anul trecut, în urma investițiilor obținute, fondatorii au făcut două darkstore-uri de 400 de metri pătrați, au investit în formarea echipei, dar și în partea de marketing în noiembrie și decembrie. În 2022, fondatorii au în plan să mai deschidă două darkstore-uri, unul în prima rundă de finanțare și unul care o să fie transformat în hub logistic, un centru logistic care să poată aproviziona celelalte darkstore-uri. Următoarea etapă constă în automatizarea darkstore-urilor.

KooKoo Grocery va deschide două darkstore-uri în București, iar zonele vizate sunt Vitan, Militari, iar hubul logistic ar putea fi inaugurat în Otopeni. În plus, compania vrea să se extindă atât în alte orașe, cât și pe alte piețe, dar cu procesul de automatizare integrat.

,,Avem multe comenzi din Vitan, este un loc plin de oameni tineri, familii tinere care stau acolo și avem nevoie de ceva care să acopere zona Tineretului și de Sud. Dorim să ne extindem atât în alte orașe, cât și în afara țării, dar trebuie să ne confirmăm niște ipoteze pe care le avem și anume partea de automatizare. Când zic concept integrat este pentru că vrem să fim un omnichanel grocery store, adică vindem prin site-ul nostru, prin aplicație, dar vindem și prin food agregators, adică vindem și la tazz, vrem să vindem și la Bolt Food, la Glovo, Fan delivery, Lola Market, cam toți care există în piață'', mai spune fondatorul.

Kookoo Grocery are în acest moment două darkstore-uri în București, un darkstore în Gara de Nord și unul la Vasile Lascăr, care urmează să fie deschis luna viitoare.

KooKoo introduce mâncarea de animale și produsele de bebeluși

KooKoo Grocery are un portofoliu de 3.000 de produse și își propune să ajungă la un număr de 10.000 de produse în portofoliu, într-un spațiu de 400 de metri pătrați.

,,Dacă vedem că vor avea o viteză de rotație produsele cu un volum mai mic, care au mai puțin spațiu de raft, atunci putem ajunge la 10.000 de SKU-uri, dar dacă vedem că se va vinde foarte bine pampers la bax mare sau ceva voluminos care ocupă spațiul nu poți avea. Este o marjă de eroare. În 400 de metri pătrați ar trebui să ajungă un maxim de 10.000 de SKU-uri. La cum merg lucrurile cred că undeva la 7.000-8.000 sigur vom avea'', spune Antonio Iftimescu.

Categoriile de îngrijire personală și produse pentru casă au fost deschise recent, însă, pentru moment, tot portofoliul KooKoo rămâne dominat de produse opționale independente și de foarte multe produse locale, urmând ca ulterior să fie deschise și alte categorii. În 2022, compania vrea să adauge categoriile babycare și pet food în portofoliu.

,,Vrem să aducem și pet-food în următoarea perioadă, dar tot o să apară. La jumătatea anului sperăm să ajungem la cele 7.000-8.00 de SKU-uri. Avem toate produsele de băcănie, avem personal care, home care și vrem să deschidem și baby care anul acesta, pet care și over the counter medicine, care cred că o să fie gata spre sfârșitul de an. Este puțin mai greu pentru că ai nevoie de o autorizație specifică de farmacie normală și este puțin mai dificil. Acesta este portofoliul complet pe care ni-l dorim'', a mai spus antreprenorul.

KooKoo Grocery colaborează cu producători locali

KooKoo Grocery are și opțiunea de ridicare din cadrul darkstore-ului din Gara de Nord. Cele mai multe pick-upuri sunt înregistrate în preajma sărbătorilor, după cum spune fondatorul.

,,În momentul în care era foarte aglomerat în oraș sau oamenii treceau în drumul lor spre casă sau serviciu dădeau comandă și bifau cu ridicare de la Coftel. Acum am zis să păstrăm același concept, pentru că tot de convenience este vorba, să avem pick-up point-uri în toate darkstore-urile noastre. În momentul de față 25% din vânzări sunt cu pick-up.

Mai multe ridicări erau la Coftel, cel de la Gara de Nord este un mic inconvenience pentru noi. Probabil că cel de la Vasile Lascăr va performa mai bine. Am observat foarte multe pick-up-uri în preajma sărbătorilor. Credem noi că este frica oamenilor de a nu-și primi comanda la timp și preferă în preajma sărbătorilor pick-uri'', a mai spus fondatorul KooKoo Grocery.

Fondatorii magazinului online colaborează cu peste 100 de producători locali, iar cel mai bine vândut produs este berea artizanală, dar și produsele de băcănie, sosuri și categorie de muștar intră în categoria favoritelor, precum și pastele.

,,Am văzut că producătorii locali având produse de nișă, de calitate superioară, se potrivesc foarte bine cu partea de concepte pe care noi vrem să le dezvoltăm și face parte din cumpărătura de explorare a publicului-țintă. De multe ori sunt comenzi de la producătorii locali, un produs din fiecare categorie, ceea ce înseamnă că oamenii vor să încerce acele produse. După ce le încearcă, ele devin recurență și după aceea fiecare client recurent își formează o bază de produse preferate pe care le comandă tot timpul și mai adaugă la fiecare comandă câteva produse în plus ca să le poată testa'', explică Iftimescu.

Valoarea medie a bonului de cumpărături a fost de 50 de euro, iar în acest moment a ajuns la doar 40 de euro. Compania precizează că va urma un trend descendent în perioada următoare, ca mai apoi gama să se stabilizeze.

,,Sperăm să își revină puțin după ce listăm o gamă mai largă de produse. Vom avea un trend descendent în care vom lista produsele ultra fresh care vor fi comandate de mai multe ori pe săptămână”, a mai spus fondatorul afacerii.

Creșteri de preț

Creșterea prețurilor pentru produsele furnizate de producătorii locali este între 3 și 5%, în funcție de fiecare producător. Însă, majorarea nu este direct proporțională cu inflația, specifică fondatorul KooKoo Grocery.

,,Cam toată lumea pe lanțul acesta are creșterea asta de preț și mai lasă de la ei, dau alte servicii pe lângă, tocmai ca prețul final să nu crească mult pentru client. Creșterea prețurilor nu este direct proporțională cu inflația, căci ar fi trebuit să vedem o creștere de 10%, dar este de 3-4-5%, în funcție de fiecare producător sau cum își negociază și el mai departe. Dar o creștere de prețuri se vede cu ochiul liber.

Noi încercăm să le ținem cât mai aproape de cât sunt ele acum, pentru că ele fiind produse de nișă ar descuraja trail-ul de către consumatorul nostru, dar dacă creșterea va fi foarte mare va trebui să creștem și noi. În partea de retail grocery prețurile de vânzare sunt flexibile. Toți retailerii de la o săptămână la alta cresc sau scad prețurile, în funcție de cum au ei sistemele'', mai spune Antonio Iftimescu.

KooKoo înregistrează aproximativ 500-600 de comenzi lunar, iar în luna decembrie a anului trecut au avut aproximativ 1.000 de comenzi.

,,Acum suntem undeva la 600-800 de comenzi. Este foarte ciudat momentul acesta. Noi am lansat și partea de B2B și avem și partea de B2C. Oferim cam aceleași servicii, precum livrare rapidă, și pentru cei care au cafenele mici, small offices.

Mereu mi-am dorit un astfel de serviciu: să pot da comanda direct din aplicație sau online să îmi vină în maximum o oră. Asta este cel mai important, ca atunci când este foarte aglomerat în orașe, și la tine în local este și ai resurse limitate. Pentru antreprenori care au business-ul în HoReca este frustrant să facă rost de ce au nevoie. Am lansat și pentru HoReca acest serviciu'', mai spune Iftimescu.

KooKoo Grocery vrea să lanseze un concept de autonomate store în cadrul dark store-urilor, pe care ulterior îl va implementa și în piețele în care se va extinde.

,,Vrem să lansăm un concept de autonomate store, în fața darkstore-ului, adică să fie un automated fullfillment centre, iar în spate să fie un front cu un autonamate store. Sunt conceptele în străinătate la Amazon. Cam toată lumea o să facă partea asta de autonomate center. Noi vrem să testăm acest concept ca atunci când intrăm pe alte piețe să intrăm cu conceptul deja confirmat pentru a avea credibilitate. Ne dorim mult să ne extindem în capitalele din Europa. Ne-ar plăcea foarte mult Paris, Berlin, Viena, acestea ar fi în targetul nostru, dar rămâne de văzut. Poate o să aibă sens să deschidem în Bulgaria, Sofia. O să vedem'', mai spune Antonio Iftimescu.

Cât câștigă un angajat din darkstore

KooKoo Grocery are 15 angajați în marketing, supply chain, purchasing, customer service, operations, logistic, dar și colegi în darkstore care se ocupă de partea de pick&pack. În perioada următoare, KooKoo Grocery va face angajări. Se caută persoane pentru darkstore-uri.

Un angajat din darkstore câștigă 3.000 de lei net, la care se adaugă bonurile de masă, dar și un discount la comenzile efectuate din KooKoo Grocery. În partea de office salariile încep de la 5.000 de lei și ajung până la 10.000 de lei, la care se adaugă bonuri de masă, asigurare medicală și discount.

,,Ne dorim să automatizăm pentru a putea crește salariile, pentru că o parte din costuri vor fi preluate de roboți, dar posturile pe care le avem pentru colegi vor fi de conducere și trebuie să fie foarte bine plătite'', mai spune fondatorul afacerii.

În luna decembrie, KooKoo Grocery a înregistrat vânzări de 45.000 de euro, iar pentru anul acesta compania estimează vânzări de 250.000 de euro pe lună per dark store.

,,Vrem să avem un profitable growth, tocmai pentru că nu avem parte de finanțarea de care se bucură toți ceilalți jucători din piață și am făcut businessul acesta să fie sustenabil. Noi dacă am ajuns la 150, putem să rămânem la nivelul acesta de vânzări foarte mult timp fără să avem probleme. În schimb, ceilalți competitori din piață au nevoie de investiții tocmai pentru că investesc foarte mult în user acquisitions.

Toată lumea se concentrează pe top line, doar că foarte puțini dau o importanță mare și retenției pentru că este mult mai scump să atragi un client nou decât să îl ții. Noi vrem să mergem pe ambele variante: să avem și un user aquisitions foarte mare, să investim foarte mult în marketing. Noi în acest moment suntem în sit drowned, vrem să ridicăm un milion de euro seed pentru a avea acest 250.000 de euro marjă de caring revenue, adică să ajungem foarte repede acolo pentru a automatiza toate dark store-urile'', mai spune fondatorul.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Povestea magazinului online românesc KooKoo din București: „Convenience o să fie the next big thing in grocery”