Lectură de 5 minute

24 Apr 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: Magazinele de proximitate câștigă teren in fața magazinelor mari

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Magazinele de proximitate câștigă teren in fața magazinelor mari, cu un avans al vânzărilor de +8% în ultima săptămâna din martie și prima din aprilie, față de aceeași perioadă a anului anterior. Se confirmă astfel respectarea restricțiilor și dorința de a se realiza cumpăraturi rapide, pentru bunuri proaspete, pe lângă realizarea de stocuri, reiese dintr-un studiu RetaiZoom care analizează evoluția cumpărăturilor pe timp de pandemie. 

Raportul Retail Zoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în săptămânile 13-14 (23.03-5.04 2020) versus săptămâna aceeași periodă a anului trecut (25.03 - 07.04). Studiu ia în calcul produsele din 184 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul canalelor de proximitate - Carrefour Market, DM, Inmedia, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress - dar și din cadrul magazinelor de format mare - Cora, Carrefour hyper, Metro.

Ultima săptămână din martie și prima din aprilie aduc o revenire la consum normal pentru aceasta perioadă din an. Săptămânile 13 și 14 înregistrează un declin în vânzări, consumul reintră acum pe un făgaș normal, cu rate modeste de creștere față de anul anterior, de 8-13%.

La nivelul primului trimestru al 2020 se observă creșteri mai mari pe formatul de magazine de proximitate. In perioadă de distanțare socială și izolare, acestea au început să câștige un avans în vânzări față de magazinele de format mare, luând cotă de piață și din coșurile mari, de stocare. Se confirmă așadar respectarea restricțiilor și dorința de a se realiza cumpăraturi rapide, pentru bunuri proaspete, pe lângă realizarea de stocuri.

În săptămânile 13 & 14 (23.04 -5.04.2020) versus 2019 (25.03- 07.04), piața FMCG a crescut cu 8,2%, în valoare, dintre care produsele alimentare au crescut cu 9%, produsele de îngrijire personală au scăzut cu 6%, iar produsele pentru casă s-au majorat cu 13%. Categoria de țigarete a crescut, de asemenea, cu 8,7%.

Până la data de 5 aprilie nu se observă încă un salt al vânzărilor pe categorii specifice pregătirilor pentru sărbătorirea Paștelui, în afara celor pentru panificație și coacere. În această perioadă, cresc categorii precum făina, mălai, paste, lapte, drojdie, dar câștigă multe poziții în clasament și categoriile de gustări dulci și sărate și vinul.

Citeste si:
Franța ia din nou atitudine în problema shrinkflation: retailerii nu vor mai putea vinde produsele cu gramaj redus la prețuri mari 
Franța ia din nou atitudine în problema shrinkflation: retailerii nu vor mai putea vinde produsele cu gramaj redus la prețuri mari 

Alimentele înregistrează o creștere de 9% în perioada menționată. Singurele categorii care cresc în săptămânile 13 și 14 față de săptămâna 12 sunt cele pentru prăjituri, anume cacao, esențe, frișcă. Pregătirile de Paște deja încep să se simtă. Categorii care continuă să înregistreze creșteri uriașe pentru această perioadă (săpt. 13+14), față de anul anterior, sunt alcoolul pur (373%), drojdie (141%), făină (133%), adaosuri panificație (106%) și cacao (105%).

Categoriile care contribuie cel mai mult la scăderea sectorului de îngrijire personală (-6%), comparativ cu anul 2019, sunt cele de machiaj, deodorante, scutece bebeluși, produse pentru îngrijirea și curățarea feței, pentru coafat, cât și parfumurile. Acestea cel mai probabil se mută către online, pe lângă ușoara scădere în consumul acestor categorii. Categorii menținute în top creșteri, pe lângă cele de săpun și șervețele umede, sunt următoarele: gel antibacterian (786%), apă de gură (51%), acetonă (22%), produse epilare (19%).

Cu toate ca sectorul de produse de îngrijire personală deține de 3 ori mai multe produse decât cel al casei, în săpt. 13/14 scade sub nivelul de vânzări înregistrat anul trecut. Acest lucru vine și ca urmare a scăderii în importanță a pachetelor promoționale, posibil cu impact diminuat ca urmare a faptului că acum cumpărăturile sunt realizate în grabă, după liste completate ‘de acasă’.

Produsele pentru casă cresc în această perioadă cu 13,4%. Înălbitorii, deși se află pe poziția 8 în top categorii de curățenie casă, urcă pe poziția 4 în ceea ce privește contribuțiile la creștere pentru această perioadă, comparativ cu 2019. Produsele de curățenie câștigă în continuare teren, iar spre deosebire de cel de îngrijire personală (unde vânzările au fost impulsionate ca urmare a contextului existent, beneficiind de multe stocuri), acestea au înregistrat creșteri pentru consumul / săptămână, lucru confirmat de menținerea ratelor de creștere la categorii precum dezinfectanți, înălbitori,saci gunoi, prosoape bucătărie.

Produsele pentru casă sunt evident avantajate de contextul actual, consumul acestora crește peste nivelul uzual. Singurele descreșteri sunt cele de la categorii de ambient/parfum (balsam rufe si cele de improspătare aer, câtși insecticide).

Creșteri de prețuri

Creșterile observate în săptămâna 12 se observă din nou și în această perioadă, chiar la un nivel mai mare, de exemplu la făină, prosoape de hârtie, dezinfectanți țesături. Există și o excepție, drojdia, care înregistrează scădere de preț pe kg datorită apariției articolelor de gramaj mare. Prețurile nu cresc însă la toate categoriile de produse, sunt izolate încă la categoriile ce întâmpină întreruperi de stoc sau ca urmare a schimbăriimixului de portofoliu de produse (listari noi).

Scăderile de preț pe unitate (kg, litru, pachet) se explică și ca urmare a reorientării cumpărătorilor la achiziția de ambalaje mari, non impuls (cum era și de așteptat pentru această perioadă). Prețurile au fost calculate de RetailZoom ca raport între valoarea totală a vânzărilor, generată în perioada săptămânilor 13 și 14 și volumul respectivei categorii (kg, litri sau bucăți), pentru aceeași perioadă. Evoluția lor a fost analizată comparativ cu media săptămânilor 1-8 din 2020, pentru a izola creșterile recente de preț.

Sursă grafice: RetailZoom

Sursă foto : FamVeld/ Shutterstock

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: Magazinele de proximitate câștigă teren in fața magazinelor mari