Lectură de 4 minute

07 Apr 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: creșterea produselor de curățare, migrare spre comenzi online și primele majorări de prețuri între 16 și 22 martie

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Cumpărăturile din magazinele comerțului modern se mențin la o cotă ridicată în săptămâna 16-22 martie, a patra săptămâna de COVID-19, dar coboară spre jumătatea rezultatelor înregistrate în săptămâna de apogeu 9-15 martie. O parte din vânzări încep să se mute către comenzile online, odată cu restricțiile impuse de distanțare socială. Totodată, în această săptămână se sesizează primele creșteri generale de preț pentru categoriile cu ruperi de stoc, arată un studiu RetailZoom.

 

 

 

 

Raportul Retail Zoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în săptămâna 12 (16-22.03) versus săptămâna 12 din 2019 (18-24.03). Studiu ia în calcul produsele din 183 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul: Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi, Xpress.

Săptămâna 12 (16-22 martie) este prima de stare de urgență - declarată luni, 16 martie, de președintele României, care continuă să aducă creșteri importante față de vânzările din 2019, dar sunt mai temperate după săptămâna de explozie a cumpărăturilor 9-15 martie. Se face transferul către vânzări online și se observă primul val de creșteri de preț la anumite produse.

Piața FMCG a înregistrat o dinamică de 39% în valoare în săptămâna 12 (16-22 martie) față de săptămâna 12 a anului trecut. Produsele alimentare au crescut cu 37%, produsele de îngrijire personală cu 55%, în timp ce produsele de îngrijire casă au bifat și ele o majorare de 83%. De asemenea, categoria produselor din tutun a crescut cu 26%.

Contribuția majoră în coșul de cumpăraturi provine în continuare de la categoriile de bază. Schimbări față de perioadele anterioare sunt aduse de categoriile de băuturi carbonatate, vin, zahăr, biscuiți, ce cresc în topul vânzărilor în valoare ca și o completare a stocurilor deja făcute pentru categoriile de bază.

Cu aproape o treime mai jos față de săptămâna anterioară din 2020, în perioada 16-22.03 nivelul vânzărilor de bunuri alimentare înregistrează în continuare un salt deosebit comparativ cu aceeași perioadă din 2019, o contribuție majoră la creșteri venind din partea produselor de bază. Alte categorii ce continuă sa crească uriaș, cu peste 200% sunt următoarele:

Citeste si:
Studiu Waterdrop: Este apa de la robinet o sursă sigură de hidratare?
Studiu Waterdrop: Este apa de la robinet o sursă sigură de hidratare?
  • alcoolul pur + 522%
  • drojdia + 274%
  • conserve de carne + 267%
  • griș + 209%

3 categorii ies în evidență în ceea ce privește menținerea creșterilor: hârtia igienică, săpunul si șervețelele umede. Categoria de apă de gură înregistrează o creștere mai mare decât cea a categoriilor de pastă dinți sau periuțe, datorită specificului produselor (concentrație mare de alcool la unele produse, posibil înlocuitor al dezinfectanților conform unelor opinii vehiculate în social media). Alte categorii cu creșteri de peste 50% sunt următoarele:

  • spuma de baie +78%
  • igienă intimă +62%
  • dischete bumbac +62%
  • bețișoare urechi +57%

Consumul este orientat pe strictă necesitate, astfel că produsele de înfrumusețare sau răsfaț nu sunt în focus acum. Este posibil să observăm o diversificare a nevoilor și în acest domeniu, odată cu realizarea propriilor proceduri de înfrumusețare acasă (epilat,stilizat/tuns păr,rutina îngrijire ten).

Produsele pentru curățenia casei și a articolelor de îmbrăcăminte le devansează în această săptămână pe cele de îngrijire personală. Acest sector acumulează acum 95% din vânzările sectorului de îngrijire personală, anul trecut procentul a fost însă de 80% din vânzările săptămânii 12 / îngrijire personală.

Din sectorul nealimentar, doar categoriile de îngrijire ferestre si epilare își mențin vânzările față de nivelul săptămânii anterioare.

Prețurile cresc la produsele ce dispar de pe rafturi

Evoluția prețurilor începe să arate creșteri pentru prima oară, în mod evident, la nivel general pentru mai multe categorii alimentare și nealimentare monitorizate de RetailZoom.

Deși doar câțiva dintre producători au majorat prețurile produselor, vânzările generate de respectivele produse au reușit să influențeze media prețului pe unitate al categoriei respective. Creșterea observată la prețul produselor de bază este cauzată și de creșterea contribuției segmentelor premium, deci nu poate fi atribuită unor acțiuni de creștere uniformă a prețurilor la raft.

Potrivit Retail Zoom, prețurile au fost calculate ca raport între valoarea totală a vânzărilor, generată în perioada săptămâna 12 și volumul respectivei categorii (kg, litri sau bucăți), pentru aceeași perioadă. Evoluția lor a fost analizată comparativ cu media săptămânilor 1-8, pentru a izola creșterile recente de preț.

Reprezentanții Retail Zoom estimeaza pentru următoarele săptămâni de sfârșit de martie și început de aprilie (13- 14) o atenuare a vânzărilor vs 2019, ce va fi urmată de creșteri premergătoare sărbătorii Paștelui (săptămânile 15-16).

Sursă foto: Shutterstock

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: creșterea produselor de curățare, migrare spre comenzi online și primele majorări de prețuri între 16 și 22 martie