Lectură de 3 minute

14 Sep 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări în pandemie: Pe timp de vară românii au cumpărat dezinfectanți, băuturi alcoolice și alimente semipreparate

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Perioada de mijloc a verii aduce o ușoară creștere a consumului, însă cumpătarea rămâne preocuparea de bază. Începând cu luna iulie și odată cu o creștere semnificativă a cazurilor Covid, crește din nou importanța vânzărilor sectorului de curățenie și dezinfectante. Totodată, cresc în importanță în coșul de cumpărături categoriile de băuturi alcoolice și alimentele semi-preparate sau gata preparate, arată ediția a 10-a a Jurnal de vânzări pe timp de pandemie RetailZoom.

În perioada iulie-16 august 2020, categoriile alimentare și cele de îngrijire personală au crescut cu până la 15%, în timp ce produsele de îngrijire a casei au revenit și ele pe creștere, cu o rată medie de +14%. Presiunea promoțională crește și devine mai puternică în sectorul alimentar (din punct de vedere total contribuție vânzare promo în total valoare), pe când sectorul nealimentar înregistrează descreșteri).

Lunile de vară iulie-august aduc pe plus vânzările din canalele de convenience, supermarketuri și de format mare. Dinamica de creștere este mai accentuată pentru produsele de îngrijire a casei, în special pentru magazinele convenience si supermarketuri. Produsele de îngrijire personală continuă saltul vânzărilor in magazinele tip convenience.

Piața FMCG a crescut cu 10,1% în săptămânile 27-33 din 2020 (29.06-16.08) versus 2019 (01.07– 18.08), astfel: produsele alimentare au înregistrat creșteri de 9,2%, produsele de îngrijire de 6,4%, iar produsele pentru casă de 13,9%. Categoria de țigări și tutun a crescut cu 16%.

În continuare, aproape jumătate din creșterea raportată la totalul bunurilor de larg consum provine de la alimente, în special din canalul supermarketuri. Totodată, comparativ cu aceeași perioadă din anul anterior, cresc în importanță în coșul de cumpărături categoriile de băuturi alcoolice și alimentele semi-preparate sau gata preparate (refrigerate sau nu), precum pizza, deserturi și patiserie congelată, mâncare semipreparată la conservă sau refrigerată. De asemenea, creșteri mai mari de 30% au loc în categoriile de produse congelate (fructe, foietaje), toate acestea confirmând consolidarea trendului home-cooking.

La categoria alimente, care a crescut cu 9% în perioada menționată, cele mai mari majorări ale vânzărilor se înregistrează la alcool (+93%), creveți (+60%), fructe congelate (+53%), foietaje congelate (+43%), gin (+43%).

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

De asemenea, berea a crescut cu 21%, vinul cu 23%, pâine preambalată cu 20%, iar cafea cu 16%. Pe de altă parte, vânzările de zahăr au scăzut cu 16% în perioada iulie - 16 august. Totuși, creșteri mai mici comparativ cu perioadele anterioare sunt înregistrate și la băuturile răcoritoare și biscuiți, în general la categoriile de gustări dulci sau sărate.

Dezinfectanții, spirtul și săpunul, în creștere

După ce în iunie am avut o scădere de aproape 5% vs. 2019 pentru categoriile de îngrijire personală, cele 6 săptămâni din iulie până la jumătatea lui august recuperează mult în vânzări, înregistrând o creștere de +6,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Din top 15 cele mai bine-vândute categorii de îngrijire personală, săpunul conduce în termeni de dinamică, având o creștere de 35,4%, cu multe peste media grupei.

La fel ca în lunile anterioare, în top creșteri se află categoriile ale căror vânzări sunt impulsionate de pandemie (dezinfectant, spirt, servețele), iar cele afectate de distantarea socială rămân în continuare în declin (machiaj, ingrijire față). Scutecele de bebeluși sunt de asemenea în scădere, cel mai probabil ca urmare a unui comportament de stocare din lunile precedente

La categoria produselor de îngrijire, care per ansamblu a crescut cu 6,4%, cele mai mari creșteri ale vânzărilor le-au înregistrat dezinfectanții de mâini (+1046%), spirt (+152%), șervetele umede (+149%), apa de gură (+21%) și produsele de îngrijire orală (+16%). Și săpunul a crescut cu 35,4%.

Produsele pentru casă (+14%) au bifat creșteri ale vânzărilor astfel: insecticidele (+45%), detergenți pentru mașina de spălat vase (+36%), soluții pentru curățarea geamurilor (+24%) și produse curățenie uz general (+20%).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări în pandemie: Pe timp de vară românii au cumpărat dezinfectanți, băuturi alcoolice și alimente semipreparate