Lectură de 6 minute

04 Nov 2022 - Interviuri și Analize

Interviu cu Raluca Fiser, Asociația Green Revolution: Cum arată viitorul verde al retailerilor

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Sustenabilitatea și grija pentru mediu sunt două direcții din ce în ce mai acerbe pe lista de obiective a companiilor, dar și a autorităților interne și internaționale. Asociațiile în domeniu dialoghează permanent cu marile companii pentru a găsi cele mai bune soluții de protecție a mediului înconjurător. Am stat de vorbă cu Raluca Fiser, președinte al Asociației Green Revolution, care va organiza și Gala Green Report la începutul lui 2023, pentru a afla care sunt cele mai recente trenduri sustenabile în retail. 

Sursa foto: Raluca Fiser/ Green Revolution

Retail.ro: Tot mai mulți retaileri amenajează spații pentru biciclete, mai ales în zona supermarketurilor. Este acesta un nou trend, poate schimba comportamentul consumatorilor, astfel încât să folosească mai degrabă bicicleta, decât mașina la cumpărături?

Raluca Fiser: Cu siguranță că față de acum 10 ani este deja un trend. Retailerii văd că numărul clienților care aleg să vină cu bicicleta la magazine este în creștere, dublat și de directiva europeană pe eficiența energetică a clădirilor care prevede clar obligativitatea de introducere de măsuri de favorizare a transportului alternativ.

Noi ne-am bucurat să avem în Kaufland România un partener al proiectului de bike-sharing Ivelo, care pe lângă susținerea întregului proiect pentru o perioadă, a înțeles să monteze stații de bike-sharing la unele magazine, precum și la sediul central pentru încurajarea angajaților și a clienților de a folosi un mijloc de transport sănătos pentru ei și orașul în care trăiesc. Iar datele proiectului vorbesc de la sine. Vedem o creștere anuală a folosirii bicicletelor, inclusiv la stațiile aflate în parcările acestor magazine.

Retail jobs

Retail.ro: Aveți proiecte Green Revolution împreună cu retaileri? Mai sunt și altele pe lângă ”Bicicleta cu coșul plin” și ”Stare de bine”? Cum au fost primite acestea?

Raluca Fiser: Parteneriatul nostru cu retailerii este unul extrem de constructiv, atât pentru societate, cât și pentru noi ca ONG. Am găsit atât înțelegerea, cât și susținerea acestora de a implementa proiecte care abordează nevoia de educație alimentară echilibrată a tinerilor. Plecând de la problema, conform datelor OMS, privind numărul copiilor supraponderali și trendul de creștere exponențială, am dorit să implementăm Stare de bine. Acesta un proiect de educație alimentară, pentru că avem rapoarte care arată că 60% dintre copiii și adolescenții din țara noastră nu au un aport zilnic adecvat de fructe și legume. Prețuim parteneriatele noastre cu retailerii (Kaufland, Mega Image, Lidl, etc) și alături de ei realizăm periodic conferințe pe diferite teme de mediu.

Retail.ro: Vedem tot mai multe biciclete și trotinete electrice implicate în livrări. Riscăm să ajungem la o sufocare a trotuarelor din această cauză, în condițiile în care nu avem încă infrastructura bine dezvoltată pentru acest tip de transport?

Raluca Fiser: Infrastructura este cheia. Uitându-ne la statistici vedem că lipsa infrastructurii dedicate și sigure pentru bicicliști, precum și lipsa locurilor de parcare a bicicletei în siguranță, se plasează pe primele două locuri în topul motivelor pentru oamenii care nu adoptă bicicleta ca mijloc de transport.

Citeste si:
Lidl România inaugurează încă un magazin și creează 25 de locuri de muncă
Lidl România inaugurează încă un magazin și creează 25 de locuri de muncă

Cred că autoritățile au înțeles deja, prin presiunea acestei mase critice de bicicliști activi, și a aglomerării trotuarelor, că este urgent necesar să dezvolte infrastructura. Bicicleta este un mijloc de transport, aceasta face parte din trafic și trebuie să se deplaseze pe carosabil, nu pe trotuarele și așa înguste, sufocate de mașini greșit parcate.

Mobilitatea este pentru toți. Și trebuie să înțelegem că respectarea nevoilor tuturor participanților la trafic ține cont atât de copii, femei, bătrâni, oameni cu dizabilități, cât și tineri și activi etc.

În momentul de față multe orașe lucrează la dezvoltarea rețelelor de piste, în baza planurilor de mobilitate sustenabilă și sper să intrăm cât de curând într-o normalitate. Sigur că proiectele de educație și conștientizare pe acest subiect ajută mult.

Retail.ro: Ce le-ați propune retailerilor să facă în plus pentru a încuraja transportul sustenabil și ce beneficii ar avea pentru ei? Este mai rentabil să amenajezi spații pentru biciclete decât parcări?

Raluca Fiser: Mi-ar plăcea să văd că retailerii oferă și prioritizează pentru clienții lor alternative prietenoase de a ajunge la magazine. De exemplu, să aibă infrastructura necesară, stații de bike sharing sau locuri de parcare pentru biciclete, cât mai aproape de intrarea în magazine.

Ar putea chiar să recompenseze clienții care aleg să vină mai des la magazine cu bicleta (folosind gamification pe aplicațiile mobile pe care majoritatea le au deja). Campanii de comunicare creative și bine implementate pe tema transportului pentru achiziția de alimente și totodată, un alt subiect foarte drag nouă la Green Revolution – limitarea rispisei de hrană. De exemplu, avem statistici europene care ne arată că cei care vin cu bicicleta la magazine cumpără mai corect, adică nu risipesc hrana și vin mai des la magazin, deci per total cheltuie mai mult pe lună.

Gala Green Report din 2023

Gala de premiere Green Report va avea loc pe 18 ianuarie 2023. La aceasta vor lua parte 150-200 de reprezentanți ai mediului de afaceri, autorităților centrale și locale, corpul diplomatic, camere de comerț bilaterale, precum și reprezentanți ai societății civile, mass media și lumea academică.

Oscarul pentru mediu, unul dintre premiile speciale gândite de Asociație, vine sa aducă în atenția publică rezultatele și proiectele de excelență pe 11 categorii pe care Gala Green Report le organizează.

În plus, odată cu premierea din 18 ianuarie, va fi lansat și Raportul celei de-a doua ediții, care oferă și o radiografie a celor 11 sectoare. Raportul este scris de către membrii juriului Galei Green Report, ca urmare a analizei făcute de aceștia pe baza proiectelor înscrise în competiție. În același timp, raportul oferă atât mediului de afaceri, cât și reprezentanților autorităților recomandări pentru creșterea eficienței și performanței de mediu în aceste sectoare.

Vedem un trend ascendent în ceea ce privește numărul de proiecte înscrise la cea de-a doua ediție a Galei Green Report. Dacă prima ediție s-a organizat sub egida “cel de-al doisprezecelea ceas”, în acest an ne reamintim că Omul este regele Naturii. Puterea este a noastră. Niciodată în istoria evoluției nu a existat o specie cu o putere atât de mare de a modifica natura. Omul este capabil să radă păduri seculare și să pustiască munții sau să crească grădini luxuriante în deșert. Omul este capabil să polueze apele cu plastic sau petrol, dar și să salveze specii pe cale de dispariție. Dacă înțelegem această responsabilitate, înțelegem și ce greu atârnă coroana. Viitorul Planetei este în joc, iar mutările sunt toate ale noastre. Avem toate șansele să facem ce trebuie. Ediția a doua a Galei Green Report își propune să sublinieze responsabilitatea pe care o are specia umană față de Planetă. Datoria și chemarea noastră sunt să fim păstrătorii și protectorii Pământului.

Raluca Fiser, președinte al Asociației Green Revolution

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Interviu cu Raluca Fiser, Asociația Green Revolution: Cum arată viitorul verde al retailerilor