Lectură de 3 minute

17 Mar 2022 - Interviuri și Analize

Inspecția Teritorială a Muncii și ANAF au acordat amenzi în valoare de 2,6 milioane de lei, doar în ultima săptămână din februarie

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Începând cu jumătatea lunii martie, controalele asupra operatorilor economici vor fi intensificate, conform Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta derulează o campanie comună cu organele de control din cadrul Inspecției Teritoriale a Muncii (ITM), pentru identificarea companiilor care încalcă legea, iar munca nedeclarată este principala țintă a autorităților, fenomen prin care este prejudiciat bugetul de stat, conform unei analize ONV LAW.

Încep ample controale la nivel național, pentru identificarea muncii nedeclarate și subdeclarate în cadrul companiilor. Domeniile cele mai vizate de controalele comune ANAF – ITM sunt sectorul construcțiilor, cel al transporturilor rutiere, al serviciilor de protecție și pază, service auto sau comerț.

Doar în ultima săptămână din luna februarie, Inspecția Muncii a aplicat amenzi în cuantum de 2,6 milioane de lei. Pe de altă parte, autoritățile fiscale intenționează să combată și munca subdeclarată, denumită și „munca la gri”, prin care sunt disimulate remunerațiile nete acordate salariaților, acestea fiind în realitate mai mari față de cele stipulate în documentele financiar – contabile.

La nivel național, doar în săptămâna 25 februarie – 03 martie, au fost efectuate 2.642 de astfel de controale, potrivit raportărilor Inspecției Muncii, iar cuantumul amenzilor se ridică la 2.656.100 de lei.

Retail jobs

Neregulile constate

Cele mai frecvente abateri constatate de organele de control au fost:

  • primirea la muncă a unei persoane fără încheierea unui contract individual de muncă;

  • primirea la muncă a unui salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor de muncă part-time;

  • neacordarea sporurilor de repaus săptămânal, spor de noapte, lipsa compensării cu zile libere sau spor pentru muncă prestată în zile de sarbatoare legală;

    Citeste si:
    Angajații NON UE, soluția pentru criza de angajați din Retail
    Angajații NON UE, soluția pentru criza de angajați din Retail
  • nerespectare măsurilor organizatorice sau de igienă pentru prevenirea infectării cu virusul Sars-Cov-2;

  • lipsa revizuirii evaluării riscurilor în contextul infectării cu noul coronavirus.

Potrivit raportărilor Consiliului Fiscal, în România, circa 1,4 milioane de persoane lucrează fără forme legale. Domeniile, în care aceste fenomene sunt tot mai des întâlnite, sunt construcțiile, serviciile de protecție și pază, în rândul atelierelor auto sau comerț.

Nu în ultimul rând, persoanele care desfășoară activități fără forme legale nu pot beneficia de protecție socială,” declară Av. Lorena Ciobanu, partener în cadrul ONV LAW.

Organele abilitate pot sista activitatea locului de muncă în cazul în care constată abateri de la lege. Și aceasta până când angajatorul dovedește că a plătit amenda contravențională sau a remediat deficiențele care au condus la sistarea activității prin încheierea unui contract individual de muncă sau înregistrarea în REVISAL.

Principalele recomandări ale specialiștilor ONV LAW pentru angajatori:

  • Companiile trebuie să aibă bine organizată întreaga documentație, inclusiv dosarele de personal, să fie la zi cu evidențele ținute și cu îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată.

  • Acestea trebuie, de asemenea, să colaboreze cu inspectorii, punând la dispoziție cu promptitudine informațiile și documentele solicitate, într-o manieră ordonată și facil de înțeles, iar personalul responsabil să fie disponibil pentru a furniza orice explicații necesare.

  • Atitudinea cordială, binevoitoare, în vederea clarificării oricăror aspecte sesizate, este esențială.

  • De asemenea, la finalul acțiunii de inspecție fiscală, companiile trebuie să dea curs posibilității de formulare a unei opinii față de concluziile inspecției sau participare într-o audiență.

  • În cazul în care se consideră că eventuale măsuri sau sancțiuni dispuse în urma inspecțiilor efectuate de autoritățile competente sunt nefundamentate, companiile trebuie să contacteze în cel mai scurt timp specialiștii pentru a se asigura că se respectă termenul de contestare.

ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piața locală. Fondată în 2000, ONV LAW acordă consultanță juridică clienților privați și instituționali în domenii precum achiziții publice și concesiuni, market entry, dreptul aviației și infrastructură aeroportuară, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurenței, dreptul mediului, precum și dreptul digital.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Inspecția Teritorială a Muncii și ANAF au acordat amenzi în valoare de 2,6 milioane de lei, doar în ultima săptămână din februarie