Lectură de 7 minute

25 Feb 2022 - Interviuri și Analize

Ieșenii de la Fabrica de Fum trec de pragul de 1 milion de lei și pregătesc lansarea conservelor de carne în băcănii

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Fabrica de Fum din Iași a înregistrat o creștere ușoară a cifrei de afaceri anul trecut și a depășit pragul de 1 milion de lei, iar anul acesta ar putea crește cu până la 25%, dacă restricțiile se relaxează, restaurantele își reiau activitatea ca înainte de pandemie, iar evenimentele încep să se programeze în calendar. Pentru 2022, ieșenii au în plan să lanseze noi produse din carne și să își consolideze poziția în orașele în care sunt prezenți.

Fabrica de Fum, afacerea cu carne localizată în Iași, unde se fac manual mezeluri cu atestat tradițional, afumate cu lemn de cireș și sare, a ajuns să vândă produsele în băcăniile din București, Galați, Constanța și Cluj-Napoca. Anul acesta, producătorul vrea să se extindă în alte băcănii, dar nu lărgește mult sfera colaboratorilor, pentru că producția este restrânsă, realizată de o echipă de cinci oameni, ce s-ar putea extinde cu încă unul sau doi angajați anul acesta.

Fabrica de Fum colaborează cu trei abatoare foarte mari din zona Moldovei pentru carnea de porc, circa 70% din producție reprezentând preparate exclusiv din acest tip de carne, iar restul este de pasăre, pentru care se aprovizionează de la un producător mare din zonă. De asemenea, mai lucrează cu carnea de rață și curcan.

Nu vrem să importăm. Noi suntem certificați cu trei produse tradiționale de către Ministerul Agriculturii, iar fabricația este mai strictă, atât prin prisma metodelor, cât și a materiei prime folosite. Săptămânal avem niște rapoarte și suntem obligați să folosim carne de proveniență din România. Dar o folosim și pentru că are alt gust produsul. Am făcut câteva probe la început, prin 2017, cu carnea din import și nu se ridică la gustul pe care îl dă carnea produsă în România”, explică cofondatorul Gabriel Paul Ioan într-un interviu pentru Retail.ro.

Retail jobs

Traseul cărnii: de la fermier la produsele din băcănie

Cel mai scurt traseu de la carnea fermierului până la vitrina băcăniei durează zece zile, pentru că toată munca se face manual. Carnea se taie pe bucăți, se condimentează, apoi se introduce în camera de maturare, unde stă cel puțin șapte zile. Produsul se scoate zilnic și se întoarce manual, pentru a fi pătruns bine de condimente. Apoi, se agață de zvântat 24 de ore și se introduce la fum, iar ciclurile și temperaturile la care se afumă diferă de la produs la produs. Apoi, se tratează termic, prin coacere și mai stă cel puțin o zi într-un proces de eliminare a excesului de apă, în camera frigorifică. Când a ajuns la umiditatea stabilită, produsul se ambalează și se comercializează sub două forme: vrac și ambalat în vid, apoi se distribuie pe piață.

Garanția este de 30 de zile la produse sigilate și 10-14 zile la produsele vrac, care se păstrează, după ce se cumpără de la magazine, în frigider, ambalate într-o foaie de hârtie, nu în pungi sau în material plastic, care păstrează umiditatea și conduc la prinderea de mucegai. Produsele sunt recomandate a fi păstrate în hârtie, pentru că evaporarea apei se face ușor, iar produsul se păstrează într-o stare proaspătă, fără să prindă mucegai.

„Fiind produse tradiționale, termenul de garanție nu este foarte mare. De obicei, lumea se uită la termenul de garanție și vrea să fie cât mai mare. Însă, dacă este foarte mare, ar trebui să ne dea de gândit. Noi nu cumpărăm un produs ca să îl ținem în frigider și să îl consumăm peste o lună sau două. Eu încurajez consumatorul să cumpere exact atât cât îi trebuie. Dacă își gestionează bine cumpărăturile, românul poate cumpăra produse de mai bună calitate, cu aceeași bani”, explică Ioan.

Eticheta tradițională „Fabricat în România”

Cumpărătorul român ar trebui să fie mai atent și la eticheta produsului. Un articol fabricat în România ajută economia locală, iar deprinderea de a citi informațiile de pe etichetă conduce clientul să își pună întrebări despre ingredientele unui produs și să caute explicații pentru prețul redus.

Citeste si:
McDonald’s deschide un nou restaurant în România, după o investiție de 7 milioane de lei
McDonald’s deschide un nou restaurant în România, după o investiție de 7 milioane de lei

Puțini sunt atenți la etichetă, chiar și cei mai puțin pretențioși cumpără prin prisma prețului. Dacă el dă un preț mare pentru un produs, se așteaptă să fie de calitate, însă nu chiar toate sunt așa. Sunt unele produse cu preț mare artificial. Prețul este efectiv mare. Categoria celor care se preocupă de a cumpăra alimente de calitate este în continuă creștere. Noi vedem de la an la an o creșterea a celor care se preocupă, în primul rând, de sănătatea lor, și în doilea rând, și gustul este altfel.

(Eticheta „Fabricat în România” – n.r.) ar trebui să conteze foarte mult, odată pentru calitatea produsului, apoi pentru economia locală. Lumea trebuie să își pună întrebarea despre un produs adus de departe, la un preț mic, practic ce calitate trebuie să aibă? O componentă în produsul respectiv este și transportul. Dacă ne gândim astfel, el ar trebui să fie un produs în care componente să fie mai de slabă calitate sau cumva adăugat în el ceva. Trebuie să consultăm foarte bine eticheta atunci când cumpărăm un produs”, a explicat Ioan.

Fabrica de Fum păstrează prețurile produselor

Creșterile de prețuri din lanțul de aprovizionare și costurile ridicate la energie și carburnați își fac resimțite impactul și asupra businessului local, care încearcă să păstreze prețurile plătite de clienți la casa de marcat, sperând să compenseze printr-un volum ridicat al vânzărilor.

„E al cincilea an de producție la noi, nu ne așteptăm la creșteri spectaculoase, dar încercăm să ne menținem măcar. Nu știu ce o să facem, am rezistat cu prețurile produselor de anul trecut, nu le-am mărit încă, decât la două sau trei produse, foarte puțin. Încercăm să rezistăm, pentru că și așa lumea e puțin reticentă la prețurile mai mari și atunci am zis că vom rezista cu aceste prețuri și poate va crește volumul vânzărilor. Dacă ne compară pe noi cu alți producători, cu prețuri mai mici, dar cu altă calitate, poate că o să fie un atuu pentru noi”, a precizat Gabriel Paul Ioan.

Băcăniile în care Fabrica de Fum își expune produsele generează circa 75% din vânzări, iar restul vin din HoReCa, unde colaborează cu câteva cafenele și restaurante și oferă produse pentru sandvișuri, pizza și mic-dejun. O foarte mică parte a vânzărilor vine din piață, unde compania are o vitrină proprie, de unde clienții cumpără, în general, produse pentru copii, pentru care alocă, în medie, 50-70 de lei.

În 2021, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1 milioane de lei, în creștere cu 10% față de anul anterior, pe baza creșterilor de comenzi din decembrie, cea mai bună lună din an pentru Fabrica de Fum, în care se consumă multe produse tradiționale.

„E foarte important și ce o să se întâmple pe plan mondial, dacă ieșim din pandemie, dacă restaurantele își reiau activitatea, dacă vor fi evenimente ca acum doi ani de zile. Atunci da, prognozăm o creștere, atunci am putea să creștem până în 25% anul acesta, dacă condițiile ne sunt prielnice”, a mai spus Gabriel Paul Ioan.

Pentru anul acesta, planul companiei este să crească vânzările pe plan local și să dezvolte parteneriatele din orașele în care sunt prezenți. În plus, ieșenii vor să dezvolte noi produse, două tipuri de conserve de carne, sterilizate, cu o perioadă de garanție mare, care se vor lansa în două-trei luni.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Ieșenii de la Fabrica de Fum trec de pragul de 1 milion de lei și pregătesc lansarea conservelor de carne în băcănii