Lectură de 10 minute

06 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Fabricat în România: IE Clothing, o viziune modernă asupra iei tradiționale, gândită de două absolvente de Arte

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

IE Clothing este afacerea românească pornită de Iulia Ghenea și Emilia Tudoran, absolvente ale Universității de Arte din București, care au creat un brand pornind de la lucrarea de disertație. Fondatoarele au povestit într-un interviu pentru Retail.ro despre începuturile brandului și munca din spatele unei piese vestimentare de acest fel.

IE Clothing este o poveste despre păstrarea valorilor tradiționale, pasiune și haine creionate care au o vastă documentare în spate. Brandul este o afacere 100% românească, înființată și dezvoltată de două studente pentru lucrarea de disertație și care, acum, are propriul showroom și shop online.

Totul a pornit din tradiția de a duce totul mai departe. Am fost crescute în spiritul acesta, cu lucrul manual. Bunicile noastre se întâlneau, spre exemplu, la șezătoare, torceau lâna, țeseau covoarele în războiul de țesut sau alte activități. Și atunci, încă de mici ne-au insuflat această dragoste pentru tradiții. În momentul în care noi am zis că vrem să facem asta a fost odată cu finalizarea studiilor de master, iar pentru lucrarea noastră de disertație am avut mare noroc că au acceptat să facem un proiect comun'', spune Iulia Ghenea.

IE Clothing a început să se contureze încă de atunci și a fost clădit prin participarea la diverse concursuri naționale. Prima competiție la care fondatoarele afacerii au participat este Be Creative, un concurs cu studenți din toată țara, organizat la Sibiu.

„A fost cea mai mare provocare pentru noi, prima cea mai mare. Am acceptat-o pentru că era ziua ei (n.red.- a uliei) în weekendul acela și am zis să mergem la Sibiu, să vedem ce va fi. Nu aveam încredere că o să fie un concurs așa corect, să spunem. Însă, în seara concursului (au fost două seri de festival), a doua seară când prezentatorul anunța toate premiile, a început cu mențiune, locul trei, locul doi și îi ziceam Iuliei că mi-ar fi plăcut să luăm și noi acolo o mențiune. Și ''pac'' spune numele nostru, locul întâi, ne uităm una la alta și ne întrebam dacă a spus cumva numele nostru. Bine, pe vremea aceea mergeam cu numele personal pentru că IE Clothing a apărut puțin mai târziu când deja participasem la al doilea sau al treilea concurs'', mai povestește Emilia Tudoran, care adaugă că IE „le-a ales”, astfel încât numele brandului pleacă de la inițialele lor.

Fondatoarele povestesc că au decis să înființeze brandul din dorința de a păstra originea, de a nu uita de unde vin și de a păstra autenticitatea, ia fiind printre primele porturi și primele veșminte românești tradiționale. Iulia și Emilia își doresc ca piesa vestimentară să fie recognoscibilă atât în România, cât și în străinătate.

Prima ie

Prima piesă vestimentară creată de IE a fost chiar lucrarea de disertație, cea care a dus la realizarea unei colecții întregi. Prima colecție, „Before They Pass Away”, a apărut în 2014 ca urmare a masteratului pe care l-au urmat la Universitatea de Arte (UNA) din București.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

Dacă ne raportăm la începutul brandului, prima piesă vestimentară a fost un eșec, a fost lucrarea de disertație. Primele piese au fost încercări. Dar așa am colaborat și pe parcursul facultății. Mereu am lucrat împreună și ne-am sfătuit, a fost o continuă colaborare pentru că așa găseam și soluțiile cele mai potrivite și ăsta este un lucru de care ne bucurăm pentru că vedem că este o rețetă și la noi funcționează. Noi când ne apucăm să creăm și să concepem schițele, după ce le întindem pe jos, intervenim și ne corectăm. Important este să fie ceva wow și să fie un model unitar'', mai spun fondatoarele brandului.

IE Clothing a pornit în 2014, însă atelierul unde sunt produse piesele vestimentare a apărut mult mai târziu, în 2018. Atelierul este construit pe două etaje, separate prin scări de lemn. Primul etaj cuprinde și atelierul care include partea de producție și de accesorizare, iar cel de-al doilea etaj cuprinde showroom-ul unde sunt expuse pe manechin creațiile IE Clothing și unde oferă consiliere clientelor.

„Din 2014 a început afacerea, mi-a luat ceva să mă hotărăsc pentru că Iulia era deja hotărâtă. Însă, decideam că din acel moment nu mai lucrăm pentru nimeni și că o să lucrăm doar pentru noi. Ne-a fost foarte greu la început pentru că lucram în paralel cu facultatea. Până și lucrarea de disertație a fost făcută înaintea orelor de program sau după program, în weekend. Noi lucram non-stop'', își amintește Emilia.

Industria modei nu a fost nici ea ocolită de problemele birocratice sau de cele legate de personal. Lipsa forței de muncă este o provocare constantă, iar în prezent IE Clothing funcționează cu cinci angajați în total, deși de pe băncile facultății ies anual zeci de absolvenți.

A fost foarte greu să găsim forță de muncă în domeniu. Am mers chiar și la Agenția de Șomaj, unde am încercat să găsm oameni, dar nu am reușit. Am încercat să găsim și la școlile de specialitate unde se scot maeștri croitori anul. I-am întrebat pe oamenii de acolo dacă ne pot recomanda elevi, studenți și au zis că nu au pe cine să ne recomande. Am continuat să le spun că în fiecare an termină un număr de copii acolo și nu știu ce fac după. I-am întrebat: Se duc să muncească în Italia, Spania, în loc să încerce aici? Școlile de specialitate ne-au spus că singurul lucru pe care ar putea să îl facă ar fi să ne trimită studenți pe care să îi instruim, să facă o ucenicie la noi. Însă, pentru acest lucru nouă ne trebuie o acreditare, trebuie să le oferim diplome la final. Le-am zis că eu prefer să iau un tânăr să vină și să învețe la noi în atelier, dar să rămână la noi, nu să stea o perioadă doar pentru o diplomă și apoi să plece mai departe'', mai spune una dintre fondatoarele IE.

„În niciun caz nu ne-am gândit să renunțăm”

Investiția în întregul proiect a fost făcută în mai multe etape. Mai întâi au fost achiziționate echipamentele, după care materialele. Însă, Emilia și Iulia au fost nevoite să se descurce singure în primii ani de actvitate, ca mai apoi să caute forță de muncă odată cu extinderea atelierului.

„Din acest motiv am început doar noi două pentru că nu avem siguranța că totul va fi bine și că vom reuși să susținem alte salarii. Așa am preferat să lucrăm noi două o perioadă, după care, atunci când nu am mai putut să facem față, am mai luat câte unul și încă unul', explică Iulia Ghenea.

IE Clothing a obținut profit încă din primul an de producție și nu a fost finanțată cu fonduri europene sau ajutor din partea statului. Astfel, brandul a avut o cifră de afaceri de aproximativ 270.000 de lei pentru anul 2020 și un profit net de aproximativ 58.200 de lei, potrivit datelor publicate pe pagina Ministerului Finanțelor.

Mai mult, fondatoarele spun că au reușit să treacă cu bine peste criza din 2020, iar previziunile pentru 2021 sunt la fel de bune.

Nu ne-am gândit să renunțăm, în niciun caz. Și nici să ne reprofilăm nu ne dorim pentru că acesta ne este drumul și am decis că sigur va trece pandemia. Au fost oameni care au apreciat munca noastră și în pandemie. Chiar dacă nu au mai fost evenimente unde să poarte piesele vestimentare și să le etaleze la ieșiri sau cină, oamenii și-au dorit să aibă măcar un produs de la noi pe care se va ivi ocazia la un moment dat să îl poarte. Ca cifră de afaceri la IE a fost o evoluție constantă de la an la an. Nu știu dacă ar fi mai puțin decât 2019, dar poate este undeva pe acolo, dar în 2021 simțim o îmbunătățire a vânzărilor. Este un an mai bun'', au mai explicat fondatoarele brandului.

Cum ajunge IE Clothing la clienți

Piesele vestimentare pot fi găsite atât în showroom-ul fizic, cât și în shop-ul online ie-clothing.com. Clientele pot veni în atelier pentru a fi consiliate de cele două fondatoare, dar consilierea poate fi realizată și pe site, la secțiunea de personalizare a produselor. Piesele sunt expuse și în platforma Fashion Days, în secțiunea Romanian Corner, dar și la o galerie a hotelului Marriott și la Eco Hotel din București.

Publicul este împărțit. Sunt oameni care vin la noi și zic că de ce să dau 500 de euro la un brand românesc și să nu îmi iau un tricou pe care să scrie o marcă străină. Da, dar nu sunt neapărat clienții noștri. La un moment dat, vine o situație în care se lovesc de nevoie, poate merg la un eveniment cu tematică tradițională și au nevoie. Însă, este o tendință de apreciere a creațiilor românești în orice domeniu. Oamenii încep să aprecieze, poate și după pandemie, lucrurile calitative. Nu cred că va mai merge foarte mult pe cantitate, ci și pe calitate. Adică oamenii își vor dori să investească, nu doar să cheltuie. Și să aibă produse pe care să le mai poată cumpăra și după un an, doi, trei, patru sau cinci. Să fie o investiție de durată'', a precizat Emilia Ghenea.

În ceea ce privește planurile de viitor, fondatoarele IE vor să extindă brandul la nivel internațional, astfel încât ia să ajungă la cât mai multe persoane.

,,Ne dorim să ne extindem internațional. Avem comenzi și din afară de la clienți care fie au găsit site-ul pe net, fie sunt oarecum clienți pasionați de costume tradiționale din anumite țări/regiuni. Sau pur și simplu au văzut la prieteni români și și-au dorit și ei să achiziționeze pentru ei. Adică poate nu au înțeles neapărat mesajul nostru, dar poate volumul sau accesorizarea i-au atras în direcția noastră. Putem livra de pe site oriunde ajunge curierul'', menționează fondatoarele brandului.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Fabricat în România: IE Clothing, o viziune modernă asupra iei tradiționale, gândită de două absolvente de Arte