Lectură de 5 minute

08 Jan 2024 - Interviuri și Analize

Factori pe care retailerii trebuie să îi aibă în vedere pentru eficiența energetică: sfaturile arhitecților de la Studio ae

Cristina Marin

Abonează-te pe  

Sustenabilitatea, dar și creșterea costurilor cu energia îi îndeamnă pe toți retailerii să găsească cele mai bune soluții în materie de eficiență energetică. În acest sens, am stat de vorbă cu Elena și Andrei Ștefănescu, fondatorii studiolui de arhitectură Studio ae. Iată care sunt sfaturile pe care le dau aceștia operatorilor economici pentru atingerea celui mai înalt nivel al eficienței energetice. 

Sursa foto: Studio ae

Pe de o parte, Elena și Andrei au vorbit despre anvelopanta clădirii, mai exact retailerul să apeleze la tâmplari de calitate, iar pereți să rezulte termoizolați corect.

”Dacă e o clădire construită de la zero, e ușor. Dacă vorbim despre o clădire deja existentă, ar ajuta un audit energetic, prin care să se intervină cu aparate de măsură sau cu o cameră de termografiere, pentru rezultate concrete”, au explicat cei doi arhitecți, pentru retail.ro.

Un al doilea factor de care retailerii trebuie să țină cont este dat de iluminat și automatizări, cu scopul de a consuma cât mai puțină energie.

În relație directă cu automatizarea, Elena și Andrei au amintit și de importanța achiziționării echipamentelor cu consum redus de energie (un exemplu în acest sens este dat de frigorifice).

Nu în ultimul rând, unul dintre aspectele intens dezbătute constă în folosirea și instalarea panourilor fotovoltaice, măsură preluată deja de cei mai mulți dintre retaileri.

”Toate clădirile au acoperiș, deci și acesta este un spațiu ce poate fi valorificat. Însă trebuie ca structura clădirii să fie stabilită astfel încât să susțină și greutatea panourilor. De asemenea, clădirea trebuie să fie orientată corect pentru a fi folosită energia solară cât mai mult, să profite de maximum de soare”, au adăugat cei doi antreprenori.

Elena și Andrei au pornit businessul în octombrie 2013, implicându-se în diferite proiecte în retail până în prezent.

Citeste si:
Studiu MKOR | Profilul românului sustenabil: cum arată și ce produse cumpără acesta
Studiu MKOR | Profilul românului sustenabil: cum arată și ce produse cumpără acesta

”Retailerii ajung la noi prin recomăndari, iar cea mai bună carte de vizită constă în proiectele finalizate. Noi nu dezvoltăm independent concepte, retailerii vin către noi, iar astfel facem doar proiecte personalizate. Iar dacă primim o cerere ieșită din comun o transformăm într-o provocare”, a declarat Elena.

Bucureștiul, orașul reclamelor care îți iau ochii

Curioși fiind cum arată un București mai curat în viziunea unui arhitect, Andrei ne-a răspuns că ar impune anumite reguli în ceea ce privește promovarea anumitor evenimente sau oameni sau locuri.

”Aș impune niște reguli de semnalizare pe marile bulevarde. Toate clădirile sunt acoperite cu reclame. E nevoie de o coerență la nivel urban, mai puține bannere mari pe clădiri. Toată lumea are acces la un smartphone în buzunar, nu trebuie să văd fața unui om în dimensiuni uriașe, pe bulevarde”, a adăugat Andrei.

Și pentru că am discutat despre clădirile din oraș, am trecut în revistă și Casa Radio, un spațiu pe care cei doi arhitecți îl văd transformat într-un proiect mixt, date fiind dimensiunile acesteia.

”Orașul București a fost și este o preocupare constantă a noastră. Am participat mereu la competiții naționale și internaționale care au avut ca subiect Bucureștiul. Conceptul urban Renașterea fluidității spațiilor – București a fost desemnat câștigător al concursului internațional Art Urbain din Franța. Viziunea este ca Dâmbovița împreună cu parcurile adiacente, universitățile, zonele culturale aflate de-a lungul ei să devină un ax coordonator al orașului. Prin conexiuni fluide, noi poduri, deschiderea Grădinii Botanice spre râu, reabilitarea clădirilor reper, a parcurilor, Bucureștiul are un potențial foarte mare. Ne imaginăm inclusiv noi funcțiuni complementare care să transforme orașul într-unul pietonal: piste pentru biciclete, sensuri unize, zone pietonale care să permită ameliorarea spațiului public. De asemenea, peste aceste direcții de acțiune, important să ne gândim și la o strategie integrată pentru reducerea consumului de energie, reabilitarea și consolidarea clădirilor, folosirea surselor alternative de producere a energiei (pompe de căldură, centrale în cogenerare, panouri fotovoltaice). Este necesară și o viziune integrată la nivelul orașului având în vedere că 40% din energia primară este consumată de clădiri”, a completat Elena.

Retailul, după pandemie

Deși au trecut deja mai bine de doi ani de la închiderea oficială a pandemiei, încă o considerăm un punct de referință în activitatea noastră, deoarece am fost nevoiți cu toții să facem schimbări majore.

”Pandemia a dus la concepte noi, hibrid, în care magazinul tradițional fizic are și o componentă de online, dar și o tendință invers proporțională. Neakaisa.ro, spre exemplu, magazin online face tranziția către offline, magazinele fizice au creat concepte noi, Cora a dezvoltat Cora Urban, prin care a gândit un flux logistic, să iei comanda, să existe și spațiu pentru cei care au uitat sa ia ceva din magazin etc”, au explicat Elena și Andrei.

Înființat în anul 2013 de către arhitecții Elena și Andrei Ștefănescu, Studio ae și-a făcut deja un nume în arhitectura din România. Studio ae îmbină pasiunea pentru design și arhitectură cu arta și ingineria pentru a satisface dorințele clienților.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Factori pe care retailerii trebuie să îi aibă în vedere pentru eficiența energetică: sfaturile arhitecților de la Studio ae