Lectură de 6 minute

24 Jun 2021 - Interviuri și Analize

Exploratist: Companiile au investit aproximativ 20% din bugetul HR în acțiuni dedicate employee experience

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Companiile au triplat bugetul pentru employee experience. Marile firme sunt tot mai preocupate de starea de bine și starea mentală a angajaților și au investit aproximativ 20% din bugetul de HR în acțiuni dedicate, potrivit datelor Exploratist.

Investiția în starea de bine a angajaților a înregistrat o creștere în ultimii ani, însă, în contextul pandemiei, munca din birouri a fost mutată în online. Deși bugetul dedicat employee experience a crescut, suma alocată pentru o inițiativă de wellbeing pe fiecare angajat a scăzut la 35 de euro, pe fondul trecerii experiențelor în mediul online.

În timp ce 2020 a fost un an în care activitatea s-a mutat în online, anul 2021 este unul hibrid. Astfel, cu provocări tot mai mari pe segmentul retenției și productivității angajaților, companiile apreciază din ce în ce mai mult importanța programelor dedicate echipelor, având focus atât pe interacțiunea și implicarea acestora, cât și pe wellbeingul lor.

Mai mult, conform studiului Gartner - ,,Improve the Employee Experience'', 31% dintre respondenți afirmă că programele de employee experience cresc gradul de retenție al angajaților, iar 47% consideră că performanța angajatului va crește. Prin urmare, nevoia tot mai mare a companiilor de a crea un mediu cât mai plăcut la locul de muncă a dus la triplarea bugetului alocat acestor programe în ultimii doi ani.

La nivelul lui 2021, costurile generale ale evenimentelor au scăzut cu 35%, valoarea medie alocată per angajat în cazul teambuidingurilor online fiind de 50 de euro (față de 100 de euro/zi costul pre-pandemie), iar în cazul programelor de wellbeing, de 35 de euro/angajat (față de 50 de euro/angajat înainte de pandemie).

Leadership ,,caring''

Întregul context al programului la locul de muncă a dezvoltat așa-numitul leadership ,,caring'', care constă în empatia față de nevoile angajaților. Mai mult, comunicarea internă a devenit un factor important și tot mai mulți angajatori au apelat la diverse formate (emisiuni TV, apariții pe scenă) pentru a aduce starea de bine în echipă.

,,Conectarea, colaborarea și consolidarea echipei, impactul imediat al acțiunilor sunt factorii care influențează luarea deciziei în accesarea experiențelor de employee engagement. De altfel, două treimi din bugetul alocat este investit în formatul experienței și doar o treime în implementarea acesteia. Mai mult, peste 90% din experiențele oferite de Exploratist sunt personalizate'', a precizat Silviu Andrei Petran, managing director Exploratist.

Wellbeing a devenit o parte esențială din strategia de comunicare internă. Noul concept este favorizat de deschiderea companiilor mari pentru angajați și familiile acestora.

Citeste si:
Concurența a autorizat preluarea Aqua Bilbor de către Prime Capital Invest și grupul din care fac parte Agro-Chirnogi și Maria Trading
Concurența a autorizat preluarea Aqua Bilbor de către Prime Capital Invest și grupul din care fac parte Agro-Chirnogi și Maria Trading

,,Organizațiile au înțeles cât de mult îi afectează această dimensiune emoțională pe angajați și au preluat responsabilitatea stării de bine a întregii familii. Angajatorul devine o plasă de siguranță socială, verticală ce nu era inclusă în programele anterioare pandemiei. Exploratist a dezvoltat, la solicitarea companiilor, astfel de programe dedicate și copiilor, care au fost accesate pe tot parcursul anului de un număr tot mai mare de clienți. Bugetul alocat inițiativelor de acest tip este de 15 euro/copil'', a explicat Silviu Andrei Petran.

Exploratist, cifră de afaceri cu circa 10% mai mare față de 2019

Pentru primele 6 luni ale acestui an, Exploratist estimează o cifră de afaceri cu circa 10% mai mare față de nivelul din 2019. Astfel, cifra de afaceri la jumătatea anului va fi peste 400.000 euro.

,,Piața este în continuare precaută, însă organizațiile devin tot mai conștiente de impactul pozitiv al acestor programe. Este unul dintre motivele care ne fac să estimăm rezultate pozitive pentru Exploratist pentru 2021, o revenire sănătoasă – după scăderea cu 60% a cifrei de afaceri în 2020 – și cu o EBIDTA cu două cifre'', a mai precizat Silviu Petran.

În 2020, 6% dintre bugete erau alocate pentru HR, comparativ cu 2022, când marile coompanii au alocat 16% din buget pentru pregătirea angajaților și partea de stare de bine a acestora.

În topul produselor de employee experience accesate în 2021 de companiile din portofoliul Exploratist se numără:

  • comunicare internă și employer branding (33%)

  • evenimente corporate online, integrate cu produse digitale diverse din suita Digital Stage, inclusiv interacțiuni mai puțin formale sau discuții libere (29%)

  • teambuildinguri în online (15%)

  • experiențe de wellbeing și dezvoltare personală, inclusiv dedicate copiilor angajaților (10%)

  • programe de training și învățare prin gamification (8%)

Clienții Exploratist au accesat cel puțin o dată experiențe de tip teambuilding, iar teambuildingurile în online au fost accesate într-un procent de 40%. În ceea ce privește procesul decizional, în 2021 a crescut durata medie de decizie în cazul accesării programelor pe segmente mai complexe, care includ programe de lungă durată și bugete corespunzătoare, pe fondul implicării mai multor stakeholderi din organizație.

Munca hibrid

,,Deși va crește numărul interacțiunilor offline, acesta va fi în continuare limitat la echipele de mici dimensiuni, de până la 50-100 de persoane. Formatul online va continua să fie accesat de organizațiile mari, care au descoperit eficiența crescută a programelor de învățare, de wellbeing și costurile reduse în cazul evenimentelor corporate, nu doar din punctul de vedere al bugetului alocat, ci și din punct de vedere operațional și al continuității activității, angajații nefiind scoși complet din fluxul de muncă'', a mai explicat Silviu Andrei Petran.

Mai mult, eficiența acestor programe pentru angajați este confirmată și de rata de participare a angajaților clienților din portofoliul Exploratist, care este de 95%. Nivelul de satisfacție, după o scădere la 40% în primele luni ale anului 2020, cauzată de comparația cu offlineul, și-a revenit atingând 90% la finalul anului 2020 și se menține pe aceeași linie și în 2021.

Mental Fitness - între sabotori și înțelept

Mental Fitness este una dintre metodologiile cu popularitate în creștere în ultimul an în organizații. Aceasta presupune o serie de exerciții, grupate în programe de micro-learning, în cadrul cărora participanții devin conștienți de momentele în care se autosabotează și își împiedică singuri dezvoltarea, putând să facă alegeri diferite și să acționeze mai înțelept.

Astfel, pentru a facilita transformarea în organizații, Exploratist colaborează cu Mental Fitness Romania, organizație creată de Sandra Jitianu (MBA, ACC), consultant în management și trainer, și Matei Stănculescu (ACC), psiholog, coach și trainer cu 15 ani de experiență în media și 8 în antreprenoriat.

Programul dezvoltat are impact în creșterea performanței individuale, îmbunătățirea relațiilor și atingerea unui wellbeing mental, iar metodologia folosită este cea a lui Shirzad Chamine, lector la Stanford și părintele inteligenței pozitive, autor al bestsellerului New York Times „Positive Intelligence”.

Efectele proceselor de mental fitness au fost observate pe un număr de peste 500.000 de participanți din întreaga lume, din domenii diferite (de la CEOs, la atleți, de la studenți la echipe de vânzări, operațiuni sau tehnologie). Acestea includ:

  • Creșterea vânzărilor cu 37%
  • Creșterea performanței cu 31%
  • Creativitate de 3 ori mai mare

Exploratist este o agenție de employee experience din România care livrează integrat servicii și produse de HR, marketing și digital și implementează programe pentru comunicarea internă din cadul companiilor.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Exploratist: Companiile au investit aproximativ 20% din bugetul HR în acțiuni dedicate employee experience