Lectură de 4 minute

08 Dec 2020 - Interviuri și Analize

Euromonitor: Retailul în vremea coronavirusului: conveniența și sustenabilitatea rămân priorități, eCommerce-ul este vedeta pandemiei

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Într-un an marcat nu doar de pandemia de coronavirus, ci și de probleme economice determinate de lipsa turiștilor, prețul scăzut al petrolului sau schimbări și tensiuni politice, industria de retail din Europa de Est a reușit să se readapteze. Cum s-a situat România în această privință, care a fost impactul crizei și care au fost câștigătorii și pierzătorii pandemiei? 

Datele din articolul de mai jos fac parte dintr-un studiul realizat de Euromonitor International pentru retailArena 2020: retailAboveCorona: Retailing in times of crisis pentru a analiza impactul pandemiei de Covid-19 asupra comerțului. Studiul poate fi descărcat de AICI.

Cosmin Dan, senior analyst Euromonitor International, spune că în acest an este estimată o scădere brută a vânzărilor din retail în toate țările din regiune, comparativ cu anul precedent. Cele câteva țări unde sunt așteptate evoluții pozitive înregistrează valori marginale din imensul potențial de creștere.

Pentru România, dacă la sfârșitul anului trecut Euromonitor estima o creștere de 5,2% pentru industria locală de retail în 2020, în plină criză dinamica a trecut o scădere de 1,3% (în iunie), iar ulterior scăderea așteptată pentru industria de retail în România în acest an s-a redus la -0,4%.

Câștigătorii și pierzătorii pandemiei

De departe canalul de eCommerce a trecut cel mai bine prin criză, susține Cosmin Dan, alături de formatele groceries de dimensiuni mai mici care oferă proximitate sau varietate de produse la prețuri atractive. Farmaciile, de asemenea, au înregistrat creșteri, iar anul 2020 a însemnat pentru multe dintre acestea trecerea și în online - despre care am scris aici.

La capătul opus, hipermarket-urile, un format matur, cu locatii mai greu accesibile în pandemie și timp prelungit petrecut în interior a pierdut din atractivitate în această perioadă. De asemenea, în timp ce canalele de groceries au beneficiat de schimbările de lifestyle, vânzările offline are retailerilor non-food au fost puternic afectate de închiderea mall-urilor, de limitarea călătoriilor, mobilitatea redusă sau a telemuncii.

2020 a fost un an în care consumul s-a concentrat către produse esențiale, în care s-a accentuat preferința pentru formate grocery cu dimensiuni mai mici. Pentru retailerii non-food, 2020 a fost mai degrabă un an de supraviețuire, cu omnichannel-ul ca soluție. Nu în ultimul rând, siguranța și conveniența au fost redefinite ca priorități absolute în acest an.

- Cosmin Dan, Euromonitor International -

Citeste si:
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie

eCommerce, the new king

Vedeta acestei perioade a fost canalul de eCommerce care, potrivit Euromonitor, crește cu 32% în acest an și a cărei pondere în total retail ajunge de la 7% din 2019 la 10% în 2020.

Și valoarea comerțului online cross border din România a continuar să crească în acest an. Trecând peste blocajele în lanțurile de aprovizionare din primăvară, valoarea vânzărilor cross boerde ajunge în acest an la 8% pondere din total eCommerce. În Europa de Est, acestea reprezintă însă 25% din vânzări totale.

Creșterea eCommerce-ului a fost susținută de faptul că vânzările online au devenit format standard în pandemie, interacțiunea cu brandurile a devenit complet digitală, serviciile de livrare s-au reinventat în acest an, iar cumpărăturile contactless au câștigat masiv teren.

Comerțul online cu produse alimentare a înregistrat cea mai rapidă creștere în România în eCommerce, de 115%, și a ajuns să reprezinte 4% din total eCommerce. 2020 pandemic a afus, de asemenea, multe parteneriate între retaileri și platforme de delivery sau aplicații pentru livrări de la restaurante.

Digitalizare și sustenabilitate în pandemie

Una dintre mișcările firești în perioada pandemiei a fost accelerarea digitalizatării atât în online, cât și în offline, prin intermediul realității augmentate, a principiilor contacless sau a inteligenței artificiale. Astfel, am văzut lansându-se primul magazin autonom din România, ce funcționează fără angajați, pe bază unei aplicații mobile. Despre Grab & Go puteți citi aici multe.

Pe lângă magazinele automatizate, aplicațiile ce permit probarea hainelor sau camerele smart ce permit recunoașterea fructelor și a legumelor sunt doar câteva dintre inovații digitale ce creează experiență de cumpărare în 2020. Acesta nu sunt rezultatul pandemiei, ci concepte ce au fost și vor fi în continuare accelerate în acest context, mai susține Cosmin Dan.

Tot în 2020 pandemic au fost redefinit strategiile de sustenabilitate, care au devenit mult mai relevante în acest context, mulți jucători axându-se pe repoziționarea capacităților logistice și de producție în beneficiul societății (măști, gel dezinfectant), focus pe comunitățile locale, transparența brandurilor sau empatia. Despre cum se schimbă strategia de sustenabilitate în pandemie am mai scris aici.

Studiul Euromonitor International poate fi descărcat de AICI.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Euromonitor: Retailul în vremea coronavirusului: conveniența și sustenabilitatea rămân priorități, eCommerce-ul este vedeta pandemiei