Lectură de 4 minute

18 Oct 2022 - Interviuri și Analize

Etichetarea produselor. Ce informații trebuie comunicate consumatorilor?

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

În interacțiunea dintre operatorii economici care furnizează produse și consumatori, o obligație importantă care revine comercianților este aceea a etichetării produselor cu respectarea prevederilor legale, aceasta ridicând adesea probleme cu privire la identificarea corecta a tuturor informațiilor care trebuie să fie indicate pe etichetă. Astfel, vom aborda în cele ce urmează subiectul etichetării și, implicit, al categoriilor generale de informații care trebuie să fie menționate obligatoriu pe eticheta produselor.

Sursa foto: unsplash.com

Autorii articolului sunt Irina Oprea Șalaru și Cristina Boroșeanu, Associate Filip & Company.

În primul rând, trebuie clarificat scopul etichetării și anume furnizarea către consumatori a informațiilor necesare, care sa fie in același timp suficiente, verificabile și ușor de comparat. Aceste informații sunt necesare astfel încât consumatorii să poată lua o decizie informată cu privire la alegerea produsului care să corespundă cerințelor lor, raportat la nevoile și posibilitățile financiare ale acestora, precum și la necesitatea de a cunoaște eventualele riscuri la care ar putea fi supuși odată cu cumpărarea respectivului produs.

Întrucât gama de produse existente pe piață este foarte variată, este greu de stabilit o formulă general aplicabilă în ceea ce privește etichetarea, întrucât în funcție de tipul fiecărui produs poate fi necesara furnizarea de informații suplimentare. Cu toate acestea, informațiile minime care ar trebui să fie comunicate consumatorilor într-un mod complet, corect și precis se referă la:

Retail jobs
  • denumirea produsului;
  • denumirea și/sau marca producătorului;
  • cantitatea și, după caz, termenul de valabilitate/data de minimă durabilitate sau data-limită de consum/data durabilității minimale/ durata medie de utilizare, în funcție de tipul produsului comercializat;
  • principalele caracteristici tehnice şi calitative;
  • compoziția, aditivii folosiți;
  • eventualele riscuri previzibile;
  • modul de utilizare, manipulare, transport, depozitare, conservare sau păstrare;
  • contraindicații;
  • adresa poștală a sediului social al producătorului/ ambalatorului/ distribuitorului, unde pot fi contactați.

În al doilea rând, aceste informații vor fi completate cu alte detalii despre produs, în funcție de categoria din care acesta face parte. Cu titlu de exemplu, în cazul produselor alimentare, trebuie să le fie comunicate consumatorilor, printre altele, lista ingredientelor (inclusiv orice aditivi), informații privind alergenii, cantitatea anumitor ingrediente, nivelul alcoolului pentru băuturi (dacă este mai mare de 1,2 %), declarația nutrițională, ș.a.m.d.

Pentru respectarea obligației legale de a oferi consumatorilor toate informațiile necesare pentru a alege rațional un produs, operatorii economici trebuie să aibă în vedere punerea la dispoziție a acestor informații într-un mod vizibil, lizibil, ușor de înțeles, într-o formă care să nu permită ștergerea, să nu fie inscripționate în locuri obscure și să nu fie întrerupte prin desen sau imagini.

Atât la nivel național, cât și la nivel european au fost adoptate prevederi legale specifice anumitor categorii de produse care privesc printre altele și etichetarea, astfel că operatorii economici trebuie să respecte atât prevederile generale, cât și prevederile specifice fiecărei categorii de produse. Enumeram mai jos câteva exemple de astfel de prevederi specifice:

  • produse alimentare: există câteva reguli privind dimensiunea etichetei si a informațiilor de pe aceasta (e.g., informațiile obligatorii trebuie să fie tipărite cu un font având o înălțime minimă a literei mici x de 1,2 milimetri. dacă cea mai mare suprafață a ambalajului este mai mică de 80 cm², înălțimea literei mici x trebuie să fie de minimum 0,9 mm);
  • jucării: sunt prevăzute de lege reguli specifice marcajului european, precum și avertismentelor pe care etichetele acestora trebuie să le prevadă (e.g., jucăriile de dimensiuni mici vândute fără ambalaj trebuie să aibă aplicate avertismente precum cele care specifică vârsta minimă şi maximă a utilizatorului, precedate de cuvintele: "Avertisment" sau "Avertismente", după caz);
  • produse din tutun: conform prevederilor legale, avertismentele acoperă 40% din suprafața relevantă a pachetului unitar sau a oricărui ambalaj exterior, iar etichetele nu trebuie să conțină informații care ar putea promova consumul de tutun sau care să aibă legătură cu conținutul de nicotină, gudron sau monoxid de carbon al produsului din tutun.

De asemenea, toate informațiile incluse pe etichetă trebuie să fie scrise în limba română, neexcluzând prezentarea acestora și în alte limbi.

Citeste si:
dm drogerie markt România, în 2022: magazin online lansat și produse noi la raft
dm drogerie markt România, în 2022: magazin online lansat și produse noi la raft

În concluzie, acesta rămâne un subiect de abordat cu atenție și responsabilitate de către operatorii economici, pentru a atinge un echilibru între obligațiile pe care le implică comercializarea unor produse și dreptul consumatorilor de a avea acces neîngrădit la informații complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, care să le dea posibilitatea de a fundamenta şi lua deciziile ce îi interesează în calitate de consumatori.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Etichetarea produselor. Ce informații trebuie comunicate consumatorilor?