Lectură de 6 minute

12 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Electrocasnicele la români: când se schimbă, care sunt cele mai căutate produse, cum le cumpără și la ce sunt atenți

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

De la frigiderele eco-frost, mașinile de spălat rufe inteligente, cuptoarele și plitele cu inducție la aspiratoarele robot, aparatele de aer condiționat wi-fi etc., românii sunt tot mai interesați de tehnologie, dovadă că rata de înlocuire a electrocasnicelor a scăzut semnificativ în ultimii 5 ani, pe fondul extinderii ofertei de produse inteligente și creșterii puterii de cumpărare. Pandemia COVID, cu restricțiile sale, a accelerat și mai mult ritmul de înlocuire a electrocasnicelor și a crescut semnificativ vânzările online, potrivit studiului Haier Market Outlook 2021, realizat de Haier România și Frames.

Astfel, 61,9% dintre românii chestionați în cadrul studiului au declarat că pandemia i-a determinat să facă schimbări în casă, iar electrocasnicele s-au aflat în prim-plan.

Dincolo de televizoare, laptopuri și smartphone-uri, românii au cumpărat în pandemie și foarte multe electrocasnice, de la aparatele din bucătărie (multicoocker, robot de bucătărie, sandwich maker etc.) la frigidere, mașini de spălat rufe, aparatele de cafea/ceai etc. În topul achizițiilor s-au mai aflat centralele termice/boilere, cuptoarele/plitele/cuptoarele cu microunde, aspiratoarele și frigiderele.

Achizițiile cu bani cash și sistemele de plată în rate fără dobândă s-au aflat în prim-plan.

„Pe fondul restricțiilor de circulație din pandemie, românii au stat mai mult în casă și au realizat că trebuie să facă ceva schimbări în modul în care trăiesc, mai ales că au făcut economii (n-au mai fost în vacanță etc.)’’, arată concluziile studiului Frames & Haier.

„Dincolo de achizițiile din zona de bricolaj, schimbarea electrocasnicelor s-a aflat în atenția multora, dovadă rezultatele excelente înregistrate de magazinele specializate, atât cele fizice dar mai ales cele online. Alături de televizoarele mai mari, de laptopuri și smartphone-uri, românii au cumpărat frigidere, aparate de bucătărie, mașini de spălat mai performante, în general electrocasnice din noile generații’’, afirmă experții.

Dincolo de achizițiile cu bani cash, cele mai multe cumpărături din zona electrocasnicelor s-au făcut cu bani împrumutați (carduri de credit cu rate fără dobândă, credite de nevoi personale, credite IFN).

La cât timp își schimbă românii electrocasnicele?

Românii au început să își schimbe electrocasnicele mai repede, potrivit studiului Frames & Haier România. Dacă în trecut, ritmul de înlocuire a frigiderelor, aparatelor de gătit sau mașinilor de spălat era între 7-10 ani, cu un procent semnificativ din populație care făcea achiziții după 10-12 ani, acum cei mai mulți (70,3%) le cumpără la un interval între 4-7 ani și chiar mai puțin, mai ales în ceea ce privește electrocasnicele mici.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

32% dintre cei chestionați își schimbă electrocasnicele mici din casă (aparat de cafea, cuptor de microunde, storcător, blender, mixer, robot de bucătărie, accesorii de bucătărie, fier de călcat, stație de călcat, sandwich maker etc.) la un interval cuprins între 1-3 ani.

,,Această evoluție are două explicații principale. În primul rând, obiceiurile de consum s-au schimbat, stimulate de creșterea veniturilor și a posibilităților de finanțare, iar pe de altă parte asistăm la o evoluție semnificativă a ofertelor de produse’, afirmă expertul Radu Bătrînu, de la Haier România.

Review-urile și recomandările, în prim-plan

Atunci când vor să își cumpere electrocasnice noi, românii se bazează foarte mult pe recomandări și review-uri, pe specificațiile tehnice și pe notorietatea mărcii. Prețul cel mai mic nu mai reprezintă un criteriu atât de relevant precum în trecut.

,,E o dovadă a maturizării cererii din acest domeniu. În domeniul electrocasnicelor, românii au devenit mai atenți la raportul preț-calitate, la experiența de utilizare și sfaturile prietenilor, a celor care le-au testat, la notorietatea brandurilor, produsele cunoscute popular ca ,,făcute pe vapor’’ fiind tot mai puțin căutate, chiar dacă au prețuri semnificativ mai mici’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Așa se explică și faptul că peste 70% dintre cei chestionați, dacă ar puși să aleagă între două produse – unul clasic și altul de ultimă generație, l-ar alege pe cel care oferă un nivel tehnologic superior.

În plus, 74% dintre cei chestionați au declarat că este un criteriu important de selecție perioada de garanție oferită de producător. Legat de garanția produselor, 71% dintre respondenți au declarat că au apelat sau vor apela la un service autorizat, în timp ce 29% ar cumpăra un produs nou.

Frigiderul, cel mai popular

Întrebați care este produsul electrocasnic care le-a adus un plus de valoare în viața de zi cu zi, 15,2 % dintre cei chestionați au indicat frigiderul, 13,6% cuptorul/plita, 12,7% mașina de spălat rufe și 11,4% aspiratorul.

Pe lista electrocasnicelor esențiale s-au mai clasat, în ordinea opțiunii, aparatul de cafea/ceai (8,9%), aparatul de aer condiționat (8,2%), centrala termică/boiler (7,2%), mașina de spălat vase (6,1%), uscătorul de rufe (5,2%).

,,Opțiunile au fost influențate, bineînțeles, de achizițiile făcute în pandemie, atunci când statul mai mult în casă a impulsionat mai ales achiziția de electrocasnice din zona de bucătărie. Am mâncat mai multă mâncare făcută acasă, astfel că a devenit important să avem un frigider mai bun, o plită, un cuptor și ustensile de bucătărie mai performante. Prezența aparatului de cafea/ceai în top este asociată tot cu munca de acasă și cu efectele ei în comportamentul de consum’’, explică experții Haier.

Ofertele online și experiența din magazin

Pandemia, cu restricțiile sale, i-a făcut pe români să se îndrepte tot mai mult către shopping-ul online, dovadă datele statistice care indică o dublare a vânzărilor magazinelor online în 2020 față de 2017, peste ștacheta de 5 miliarde de euro, trend care continua și în 2021.

Mai mult, 19,3% dintre respondenți au achiziționat, în ultimul an, produse exclusiv din online, în timp ce numărul celor care au cumpărat exclusiv din magazinele fizice a fost de numai 16,7%. Cei mai mulți clienți au declarat că au cumpărat atât din online cât și din magazinele clasice.

,,Experiența din magazin, în cazul electrocasnicelor, va continua să reprezinte un factor relevant pentru achiziție. Pentru o parte dintre cumpărători este important să vadă produsul, să-l atingă. Pentru alți clienți, experiența online a definit definitorie - s-au adaptat, au învățat ce înseamnă comerțul online, consultă review-urile etc.’’, a mai declarat Radu Bătrînu, de la Haier România.

Studiul Frames a fost realizat la comanda Haier România, în luna iulie 2021, pe un eșantion de 3.500 de persoane. Interviurile au fost realizate prin chestionare online, telefonic şi email. Profilul respondenților a fost reprezentat de 52% bărbați și 48% femei, 65% din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 58 ani (vârsta medie – 38 ani).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Electrocasnicele la români: când se schimbă, care sunt cele mai căutate produse, cum le cumpără și la ce sunt atenți