Lectură de 7 minute

31 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Efectele crizei alimentare în Marea Britanie: rafturi și automate goale, restaurante care se închid

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Salariile și condițiile slabe pentru șoferii de vehicule grele și pierderea a mii de muncitori din Uniunea Europeană produc o criză în lanțul de aprovizionare al Marii Britanii. Rafturile goale ale supermarketurilor, rețelele de fast-food care scot băuturile îmbuteliate din meniurile lor, restaurantele care rămân fără pui și se închid și automatele fără produse sunt doar câteva dintre cele mai vizibile semne ale adâncirii crizei alimentare britanice, scrie The Guardian

Criza este vizibilă și în stocurile din magazine și depozite, care au scăzut și au ajuns la nivelurile din 1983. Toate aceste lucruri au condus la avertismente că sistemul alimentar din Marea Britanie, care a fost cel mai puternic afectat de întârzierile de livrare și lipsa forței de muncă, este în pericol de a atinge un punct sensibil și ar putea să nu satisfacă cererea de Crăciun.

Clienții au început să observe aceste aspecte ale crizei alimentare de câteva săptămâni, dar aceasta se construiește de luni de zile. Întreprinderile, transportatorii rutieri și sindicatele de transporturi au avertizat de la începutul verii că o lipsă a șoferilor de camioane ar putea duce la rafturi goale, notează publicația citată.

Industria logistică estimează că sunt necesari în jur de 100.000 de șoferi de camion pentru a pune lucrurile din nou în mișcare. Deficitul a apărut, în parte, deoarece 14.000 de șoferi din UE au părăsit țara și doar 600 s-au întors de la Brexit. De asemenea, pandemia a întrerupt instruirea și testele pentru noii șoferi: aproximativ 40.000 de teste de conducere de vehicule comerciale agabaritice (HGV) au fost anulate anul trecut.

Cu toate acestea, pandemia și Brexit-ul doar au expus limitările modelului de ocupare a forței de muncă precare, salariile mici din domeniul logistic și numeroasele probleme din acest sector.

„Toate titlurile din ziare dau vina pe Brexit și Covid, dar sunt doar câteva lucruri care au agravat. Acest lucru a venit după decenii de șoferi subestimați. Zece lire pe oră nu reflectă abilitățile și cunoștinele necesare pentru a începe chiar să lucrezi ca șofer de camion sau responsabilitatea de a conduce vehicule de 44 de tone pe drumuri aglomerate din Marea Britanie. Sunt tratați cu dispreț'', spune Adrian Jones, un ofițer național pentru Unite, organizație care reprezintă lucrătorii de-a lungul lanțurilor vitale de la aprovizonare, de la personalul de depozit la șoferii de camioane.

Lipsa șoferilor, problema principală

Lipsa facilităților și a presiunii de timp înseamnă că șoferii sunt deseori obligați să se spele pe marginea drumului, iar unii renunță cu totul la locul de muncă, din aceste cauze. Cifrele oficiale sugerează că mii de deținătorii de licențe HGV nu conduc de fapt vehiculele HGV.

Am avut întotdeauna o lipsă imensă de investiții în oamenii noștri. Educația tehnică a fost și continuă să fie slabă”, spune Robert Skidelsky, economistul și biograful lui John Maynard Keynes.

Citeste si:
Germanii de la Dachser au bugetat investiții de peste 500 de milioane de euro, în 2024
Germanii de la Dachser au bugetat investiții de peste 500 de milioane de euro, în 2024

Pentru Unite, acest lucru arată de ce soluțiile rapide, inclusiv aducerea mai multor șoferi temporari din străinătate, nu vor rezolva problemele de bază, care epuizează o forță de muncă deja îmbătrânită și amână noii șoferi. Jones subliniază că industria nu se confruntă doar cu o criză de recrutare, ci și cu o criză de păstrare.

Nu avem în jur de 100.000 de șoferi HGV chiar acum. Dar există aproximativ 75.000 până la 85.000 de deținător de licență HGV care nu conduc. Mulți abandonează din cauza lipsei de respect”, spune Jones.

Angajatorii au reușit să rețină salariile prin aducerea de angajați cu salarii reduse din Marea Britanie și UE pentru a completa lacunele.

Au avut capacitatea de a utiliza acest fond de ceea ce angajatorii numesc forță de muncă flexibilă, dar eu îl numesc forță de muncă exploatabilă, pentru a acoperi aceste locuri de muncă de ani de zile”, explică Jones.

Salarii mici pentru transportatori

Chiar și industria acceptă acum că salariile au fost prea mici de prea mult timp, iar condițiile de muncă trebuie îmbunătățite pentru a atrage o gamă mai diversă de oameni, inclusiv femei. Natalie Chapman, de la Logistics UK, spune că ratele salariale sunt în creștere acum, agențiile și consiliile de muncă raportând că tarifele pentru noii șoferi au crescut cu 20% de la an la an, dar admite că au existat probleme în trecut.

Pentru a crea rezistență în cadrul lanțului de aprovizionare, salariul este ceva la care companiile trebuie să se uite. Dar una dintre provocări este că membrii noștri lucrează cu marje mai mici de 1,5%”, spune ea.

Criza din lanțul de aprovizionare afectează industria alimentară

Facilitățile pentru șoferi din centrele de distribuție și de pe șosea sunt inadecvate, fiind necesare aproximativ 1.400 de locuri de parcare pentru camioane. Cu toate acestea, criza lanțului de aprovizionare nu înseamnă doar întârzieri în mișcarea mărfurilor prin țară. Lipsa forței de muncă afectează multe alte părți ale economiei, unde un număr ridicat de personal din afara Regatului Unit a lucrat ore lungi, adesea pentru salarii mici, înainte de Brexit. Acest lucru limitează și disponibilitatea produselor în magazine.

Aceste presiuni se simt cel mai puternic în industria alimentară și a băuturilor. Un nou raport important între industrii, comandat de organizații comerciale, inclusiv Uniunea Națională a Fermierilor și Federația pentru Alimente și Băuturi, estimează că există peste 400.000 de posturi neocupate în întreaga industrie a alimentelor și băuturilor, de la ferme la fabricile de procesare a cărnii, până la bucătăriile restaurantelor.

Lipsesc lucrătorii din fabrici

Acest lucru cauzează probleme în întregul sistem alimentar. Există avertismente că până la 70.000 de porci sunt blocați în ferme și este posibil ca unele animale sănătoase să fie sacrificate, deoarece nu există suficienți lucrători în fabricile de procesare a cărnii pentru a prepara produse din carne de porc.

Săptămâna trecută, McDonald’s a dezvăluit că a rămas fără milkshake-uri și băuturi îmbuteliate. Acest lucru a venit după ce Nando’s a fost forțat să închidă 50 de restaurante din cauza lipsei de pui. KFC a scos câteva articole din meniu și gigantul lactat Arla a redus livrările de lapte. Întârzierile au lovit, de asemenea, consumabilele medicale, medicii de familie ordonând să raționeze flacoanele folosite pentru testele de sânge.

În plus, unele ferme trebuie să arunce culturi. Barfoots, o companie de produse proaspete cu sediul în Sussex, a fost nevoită să arunce între 500 și 600 de tone de dovlecei în acest sezon, deoarece nu a găsit muncitori care să le prelucreze.

,,În acest moment ne ținem doar capul la suprafață. Lucrăm cu aproximativ 10% până la 15% lipsă (de personal - n.r.) în majoritatea zilelor”, spune Julian Marks, directorul general al grupului Barfoots.

Compania, care cultivă legume pe 3.200 de hectare (8.000 de acri) în Marea Britanie, este lipsită de lucrători agricoli sezonieri.

Există 65 de posturi vacante dintr-o forță de muncă totală de 450. Nu mergem niciodată la acel nivel”, menționează Julian Marks.

Mulți dintre lucrătorii Europei de Est din firmă, susține el, nu s-au întors deoarece nu se simt bineveniți în Marea Britanie, iar ratele ridicate de ocupare în sud-est fac dificilă recrutarea.

Numărul ucenicilor, în scădere cu 19%

Guvernul a răspuns crizei de personal solicitând angajatorilor să investească mai mult în forța de muncă internă. Însă, săptămâna trecută, cifrele oficiale au arătat că numărul persoanelor care încep o ucenicie a scăzut cu 58.000 în ultimii doi ani, în scădere cu 19%.

În timp ce sindicatele, grupurile industriale și guvernul sunt de acord că salariile trebuie să crească și condițiile să se îmbunătățească, ei nu sunt de acord cu privire la mijloace. Trades Union Congress (TUC) consideră că aceste probleme din sistem arată că guvernul trebuie să împuternicească sindicatele să negocieze în numele lucrătorilor din locurile de muncă cele mai puțin plătite. Secretarul general al TUC, Frances O'Grady, spune că această criză nu a apărut din senin, ci este rezultatul scăderii salariilor și condițiilor în sectoare precum producția de alimente, afectată de ani de zile.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Efectele crizei alimentare în Marea Britanie: rafturi și automate goale, restaurante care se închid