Lectură de 8 minute

05 Jun 2020 - Interviuri și Analize

Dorina Mutu, Annabella: Până la finalul anului deschidem 3 magazine. Mai avem nevoie de personal

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Lanțul de retail Annabella, unul dintre cei mai mari retaileri independeți din România, ce deține 77 de magazine, a amânat o parte dintre investiții pentru toamna acestui an, ca urmare a impactului pandemiei de Coronavirus în România. Compania caută în continuare angajați, urmând ca până la finalul acestui an să extindă rețeaua cu cel puțin trei magazine, ajungând la 79 de unități. Cofondatoarea Dorina Mutu explică, în cadrul interviului acordat, care au fost efectele crizei sanitare pentru retailerul român și care este strategia de business pentru 2020.

Cum au evoluat vânzările Annabella Retail de la debutul pandemiei în România, mai exact de la finalul lunii februarie?

Dorina Mutu: Ultima perioadă a fost una cu multe provocări, de la cumpărăturile făcute haotic la începutul crizei, până la cele făcute în aceste ultime săptămâni, unde se pare ca s-a instalat un oarecare echilibru. Evoluția a pornit cu o suprasolicitare pe anumite tipuri de produse, cumpărătorii făcând stoc sub impulsul momentului și a ajuns, ușor, ușor, pe un făgaș normal unde se poate observa discernamântul în ceea ce privește alegerile făcute.

S-a constatat o creștere de aproximativ 57% a bonului mediu, dar fiind o perioadă în care multe lucruri sunt în continuă schimbare, este foarte posibil ca unele creșteri să fie doar de moment. Sunt categorii precum mâncarea gătită, carnea proaspătă sau pâinea proaspătă în cazul cărora ne-am confruntat doar la început cu scăderi, dar și categorii unde s-au înregistrat creșteri semnificative.

Ce măsuri de protecție ați luat în magazine și în centrele logistice?

Dorina Mutu: Pentru noi, siguranța și informarea corectă a angajaților si a clienților noștri este pe primul loc. Ne-am aliniat standardelor și am dotat personalul cu măști, mănuși și viziere de protecție și am pus la dispoziția angajaților și a cumpărătorilor dezinfectante, atât la casele de marcat, cât și în alte zone, pentru ca toată lumea să aibă acces la ele. În ceea ce privește contactul dintre cumpărător și angajații de la casele de marcat, s-a decis montarea unor panouri de plexiglas precum și delimitatoare pentru păstrarea distanței între clienți. Unitățile se dezinfectează de două ori pe zi, în special în zonele unde există mai mult contact direct, inclusiv grupurile sanitare. Și fiindcă există angajați încadrați în categoria de vârstă mai vulnerabilă, acestora le-am acordat concedii de odihnă. O altă măsura luată a fost ca, în cazul intrării în contact a angajaților cu o persoană recent întoarsă dintr-o țară cu transmitere comunitară, aceștia vor primi concediu plătit.

În centrul logistic, toți angajații au la dispoziție zilnic măști și mănuși de protecție, de la cei care manipulează marfa, până la cei care lucrează în birourile administrative, În plus, sunt dezinfectate zilnic intrările, grupurile sanitare și sălile de ședințe.

Ați modificat programul magazinelor și al punctelor logistice?

Citeste si:
Protest al angajaților Carrefour: ce cer aceștia de la gigantul francez
Protest al angajaților Carrefour: ce cer aceștia de la gigantul francez

Dorina Mutu: Programul de lucru a fost modificat în concordanță cu normele de sigurantă impuse de autorități și am avut grijă ca angajații să beneficieze, pe rând, de schimb de ture pentru a putea petrece timp cu cei de acasă, în siguranță. Programul a fost modificat inițial după cum urmează: luni-sâmbătă interval 08:00 - 20:00, iar duminică, interval 08:00 - 18:00. Începând cu luna mai, am extins programul de funcționare până la ora 21:00, în zilele de luni până sâmbătă, iar din 15 mai am revenit la program normal, cel dinainte de instaurarea stării de urgență.

Ce procent din totalul produselor din gama deținuță vine din producția internă?

Dorina Mutu: Este dificil de monitorizat acest aspect deoarece marfa și sortimentele sunt într-o continuă modificare. Fiind o companie 100% românească este normal să dorim să avem pe rafturi cât mai multe produse autohtone și de aceea sprijinim producătorii români și le suntem alături, cu atât mai mult în această perioadă dificilă. Sunt bineveniți să ne contacteze dacă au producție, calitatea și logistica necesară desfășurării activitivității în condițiile impuse de perioada pe care o traversăm.

Annabella continuă angajările

Ați întâmpinat sau întâmpinați probleme cu aprovizionarea?

Dorina Mutu: Magazinele Annabella au fost mereu pregatite să livreze clienților marfa dorită, iar stocurile au fost bine organizate, astfel încât nu am înregistrat stocuri zero pe o categorie anume. Situațiile unde stocurile au fost scăzute s-au reglat rapid datorită promptitudinii partenerilor noștri.

Sunteți în căutarea de personal în această perioadă?

Dorina Mutu: În ceea ce privește recrutarea, încă din luna martie ne-am îndreptat către domeniile din economie care și-au închis activitatea pe durata stării de urgență, în special HoReCa. Am căutat să angajăm personal în centrul logistic - ca manipulanți mărfuri - pentru a da o mână de ajutor celor rămași fără un loc de muncă, dar și pentru a ne continua activitatea la cotele obișnuite, și pentru a face față, astfel, volumului mare de marfă. Am acoperit doar o parte din necesarul de personal pe depozite, mai avem însă nevoie de personal, nevoie pe care sperăm să o acoperim până la sfârșitul lunii mai. În ceea ce privește lanțul de magazine, structura de personal nu a suferit foarte multe modificări, poate doar izolat, însă lucrurile au rămas sub control.

Cum v-a afectat pandemia de Coronavirus afacerea?

Dorina Mutu: A fost cu siguranță o provocare, dar una căreia reușim să îi facem față. Prin specificul businessului nostru ne-am numărat printre cei din prima linie de impact, contactul fiind unul direct și permanent cu populația. Cele mai mari presiuni au fost pe umerii angajaților noștri din magazine, care au interacționat direct cu publicul, pe cei din depozite și pe soferi. De asemenea, și cei din top management, departamentele de vânzări și logistică, au trecut cu brio testul presiunii.

Dacă la început au fost acele câteva săptămâni în care lumea a făcut cumpărături într-un stil mai mult sau mai puțin haotic, cauzat de panica generală, acum lucrurile s-au liniștit vizibil și deja ne putem gândi la ce vom face în viitor și cum ne adaptăm noilor realități, noilor obiceiuri de consum și preferințe.

3 magazine noi până la finalul anului

Cum vă afectează criza generată de pandemie procesul de dezvoltare?

Dorina Mutu: Rețeaua de magazine Annabella a fost înființată în 1994 și de atunci, până în prezent, am avut parte de o dezvoltare constantă. Experiența ne-a învățat să fim mereu pregătiți și să ne descurcăm în orice situație, așadar această criză este un alt obstacol peste care va trebui să trecem. Desigur, pe moment ne afectează aceste modificări ale lanțului de aprovizionare apărute din cauza măsurilor stricte din ultima perioadă, dar sigur se vor găsi soluții și pentru acestea. Avem nevoie de o facilitare în aprovizionarea de materiale de protecție a angajaților din întreg sectorul de retail pentru ca noi să putem respecta toate normele de igienă în vigoare, atât pentru angajați cât și pentru clienți.

Câte magazine intenționați să deschideți în acest an? Se modifică planul de business?

Dorina Mutu: În prezent rețeaua noastră numără 77 de magazine. În mod cert ne dorim extinderea rețelei așa cum am facut-o an de an, însă ținem foarte mult ca acest proces să fie făcut într-un mod corect și precaut.

În ceea ce privește planul de business, acesta nu se modifică, păstrăm planul inițial care prevedea remodelare și deschideri astfel încât, până la final de an, ne vom extinde rețeaua cu cel puțin trei magazine. De altfel, noi nu am oprit deloc procesul de dezvoltare a rețelei de magazine, astfel că în primele patru luni ale anului am deschis deja 4 magazine. De asemenea, o prioritate în acest moment este și dezvoltarea canalelor de vânzare online și a livrărilor la domiciliu, acestea din urmă fiind momentan disponibile pentru municipiul Râmnicu Vâlcea și în orașele adiacente.

Ce investiții planificați pentru acest an? Se schimbă acestea?

Dorina Mutu: Evident, noul coronavirus ne-a obligat să modificăm planurile, dar nu să renunțăm la ele. Au avut loc câteva schimbări strategice la care, însă, ne-am adaptat din mers, unele investitii s-au amânat pentru toamnă, altele au apărut pe parcurs ca noi oportunități, ceea ce ne face să credem că vor exista mereu noi perspective.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Dorina Mutu, Annabella: Până la finalul anului deschidem 3 magazine. Mai avem nevoie de personal