Lectură de 8 minute

18 Apr 2022 - Interviuri și Analize

Domeniile Franco-Române, investiții de peste un milion de euro în producție și marketing în 2022: „Estimăm creșterea capacității de producție cu 50%”

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Domeniile Franco-Române, primul producător român de vin certificat BIO, preluat de un grup de investitori români în 2020, vizează investiții în valoare de 1,1 milioane de euro în 2022 în producție și marketing și nu ia în calcul creșteri de preț pentru produsele din portofoliu. Mai mult, producătorul de vin care exportă către piețele din Suedia, SUA, Canada și Australia, a încheiat un parteneriat și pentru Europa de Vest. 

Domeniile Franco-Române au fost înfiinţate în anul 2000 de Denis Thomas, proprietar şi vinificator, cu ajutorul unei echipe de specialişti români şi francezi. Domeniile Franco-Române se găsesc în regiunea Dealu Mare, comuna Săhăteni, județul Buzău. Conversia plantației la viticultură ecologică a început în anul 2003, iar în 2006 a fost făcut primul vin certificat bio. În 2020 a fost finalizat procesul de preluare a cramei de către un grup de investitori români.

,,Este un business de familie în care strângeau vin din zonă și îl vindeau pe piața din Franța, Belgia, Elveția, dar și Canada, Statele Unite. Prin anii 2000 au făcut un exit la nivel de familie pentru că deja erau prea mulți veri, erau 20 de persoane implicate în afacere și au vândut business-ul către cel mai mare negociant din Franța. A încercat să vină în România, în Dealu Mare și a făcut plantație de vie'', explică Mihnea Olariu, coproprietarul cramei Domeniile Franco-Române.

În prezent, la Domeniile Franco-Române se lucrează, pe o suprafață de 50 de hectare din totalul de 83, soiuri autohtone și internaționale. Restul de 33 de hectare se regăsesc în diferite regiuni de conversie. Situată în Săhăteni, crama dispune de echipamente de vinificaţie, spaţii pentru maturarea vinului în butoaie de stejar, săli de degustare şi un magazin de vin.

,,Din partea familiei mele deținem 45 de hectare, din care 38 se află pe rod, restul trebuie să le replantăm. Ca soiuri, în ceea ce privește vinurile albe, la acest moment avem Fetească Albă, Fetească Regală, Fetească Românească, Muscat Ottonel, Chardonne, Sauvignon Blanc și Riesling. Pe partea de roșii, avem Pinot Noir, Fetească Neagră, Merlot și Cabernet Sauvignon. Ca branduri comericale povestea începe atunci când am preluat crama la început de 2019-2020 în piață și am început să intrăm la jumătatea anului trecut. Avem în momentul de față un brand entry-level care se găsește la raft la aproximativ 30 de lei. O să lansăm un vin entry-level și la nivelul pieței”, a mai spus Mihnea Olariu.

Cantitatea de vin obținută anual la Domeniile Franco-Române este de 350.000 de litri și este exportată în prezent către piețele din Suedia, SUA, Canada și Australia, iar de curând au încheiat un parteneriat și pentru Europa de Vest. Domeniile Franco-Române au intrat pe piață la jumătatea anului trecut cu brandul principal considerat „entry-level-ul” cramei – „DFR”. Producătorul de vin din Dealu Mare mai deține și gama Vigneron, care are vinurile fostului proprietar, Denis Thomas, care erau în stocul cramei la momentul în care noii proprietari au preluat-o. Gamele de vinuri sunt creionate de enologul Liviu Grigorică.

Domeniile Franco-Române nu vor să ducă businessul în retailul modern, ci vor rămâne în HoReCa și în magazinele de specialitate.

Citeste si:
Indexul locurilor de muncă OLX: Producția și logistica, domeniile cu cele mai multe joburi disponibile, în 2023
Indexul locurilor de muncă OLX: Producția și logistica, domeniile cu cele mai multe joburi disponibile, în 2023

Principalele linii de investiții în 2022

În ultimii doi ani de când Mihnea Olariu a preluat Domeniile au fost făcute investiții totale care au constat în renovarea cramei și dezvoltarea viei.

În 2022, crama are în plan să demareze un program de dotări cu echipamente moderne, cu fonduri europene, în valoare totală de 1,1 milioane de euro. Echipamentele vor viza întregul lanț de producție din cramă, de la recepția strugurilor, vinificație și stocare în cisterne de inox, maturarea în butoaie de stejar, până la îmbutelierea, transportul și depozitarea sticlelor, precum și climatizarea cramei. În plus, Mihnea Olariu a declarat pentru Retail.ro că nu are în vedere creșterea prețurilor în 2022.

,,Nu am crescut prețurile, iar pentru anul 2022 nu intenționăm să creștem prețurile. Ne-am făcut la sfârșitul anului trecut achizițiile astfel încât să fim bine pentru anul acesta. Nu știu ce o să fie anul viitor’’, a spus coproprietarul cramei.

De asemenea, Domeniile Franco-Române vor investi în marketing, publicitate, participare la târguri naționale și internaționale pentru a face cât mai cunoscută marca DFR.

,,România exportă producția totală în jur de 4%. Noi am vrea să exportăm cât mai mult, avem un departament creat în acest sens și participăm la târguri internaționale. Noi mergem pe distribuție tradițională, HoReCa și magazine specializate și puțin în online prin colaboratori. Sperăm dublarea vânzărilor față de anul 2021 pe plan național, ca urmare a înființării echipei de vânzări. De asemenea, am început să exportăm în UE, dar și în SUA. Estimăm creșterea capacității de producție și stocare cu 50% în anul 2022'', mai spune coproprietarul cramei.

Cum a evoluat piața vinurilor Bio în 2021

Cererea pentru vinurile BIO este în creștere, preponderent la export. Din datele pe care le deține crama, deși pe plan mondial consumul total de vin a scăzut în timpul pandemiei din cauza închiderii restaurantelor, consumul de vin bio a crescut.

„Dacă în Dealu Mare vorbim de o medie de peste șase tone la vinurile roșii, la BIO aceasta ajunge la patru tone. În plus, costurile cu producția BIO pot ajunge să fie mai mari și cu 20 de procente față de cea obișnuită. Noi la nivelul grupului am început cu energiile regenerabile”, a mai spus coproprietarul Domeniilor Franco-Române.

Profilul clientului - cui vor să vândă

Cei doi ani de pandemie și-au spus cuvântul cu privire la preferința consumatorilor pentru produsele BIO. Astfel, la nivel vest-european este o piață care crește clar cu două cifre pe an, a spus Mihnea Olariu.

,,La partea de bio nu am vrut neapărat să ne poziționăm la raft cu vinul bio unde găsești iaurturi din cocos și pâinea fără gluten și fără alergeni, ci mai mult facem agricultură ecologică din care reiese că este strugure ecologic. Vrem să le arătăm clienților că facem agricultură bio și că este un business pe care încercăm să îl facem sustenabil din toate punctele de vedere. Având deja partea de agricultură bio, suntem foarte aproape de acest obiectiv. Pentru vinurile bio contează terenul, contează cum este plantată și întreținută via, ce randament vrei să scoți'', a explicat Olariu.

Efectele conflictului de la granițe: creșterea prețului materiilor prime

Coproprietarul cramei a declarat pentru Retail.ro că furnizorii produselor sunt din România, dar produsele sunt aduse din străinătate. Astfel, conflictul de la granițe vine cu scumpiri ale materiilor prime pentru Domeniile Franco-Române.

,,Nu ne afectează în mod direct. Observăm o creștere a prețurilor la ambalaje, mai ales la sticle, precum și întârzieri foarte mari în aprovizionare. Pe partea de sticle la cramă a crescut prețul cu 45% de la anumiți furnizori pentru că și costul energiei a crescut foarte mult. Nu avem în momentul de față producători pentru multe dintre chestiile de care avem nevoie, precum sticle, dopuri și cartoane. Nu sunt stocuri suficiente pentru că și firma care le importă le aduce din altă parte. Încercăm să ne folosim în cele din urmă de ce avem'', mai spune Mihnea Olariu.

În ceea ce privește rezultatele financiare, Domeniile Franco-Române previzionează ca afacerea să ajungă pe break-even abia în anul 2025, având în vedere că au preluat-o abia în anul 2020. În anul 2021, Domeniile Franco-Române au înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 milioane de lei.

Domeniile Franco-Române au 20 de angajați permanenți și aproximativ 50 de zilieri cu care lucrează în vie, însă se confruntă cu un deficit de forță de muncă.

,,Ca în orice sector din România există deficit de forță de muncă. Cel mai tragic este în partea de viticultură. Avem zilieri cu care colaborăm și care lucrează aici de 11 ani. Din spate nu vine următoarea generație care să își dorească să lucreze în acest domeniu. Tot mai mulți s-au mutat la oraș și tocmai de aceea este o nevoie foarte mare de automatizarea cât mai multor elemente pe partea de viticultură și investiții. Cu ce ne mândrim la Domeniile Franco-Române este că avem mulți tineri care sunt de aici din zonă pe care reușim să îi ținem să crească împreună cu noi. Deocamdată nu am văzut în domeniul acesta forță de muncă din străinătate’’, mai spune Mihnea Olariu.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Domeniile Franco-Române, investiții de peste un milion de euro în producție și marketing în 2022: „Estimăm creșterea capacității de producție cu 50%”