Lectură de 10 minute

05 Apr 2022 - Interviuri și Analize

DeLuca Retail, agenție de consultanță pentru companiile aflate la început de drum, vrea să lanseze un laborator de business

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Cu o experiență de 15 ani în vânzări și 8 ani conducând propriul brand de fashion, Don Men, Raluca Luca a înființat DeLuca Retail, o companie de consultanță pentru companiile din retail. Agenția de consultanță își propune să lanseze propriul laborator de business, The Retail Lab, pentru companiile din retail și antreprenorii aflați la început de drum. 

,,Am plecat la 18 ani din Satu Mare ca să urmez Facultatea de Jurnalism a Universității Media pentru că îmi doream să devin o mare jurnalistă sau scriitoare. Am făcut practică în timpul facultății în trustul PRO, atât în redacția de știri, cât și în radio și presă scrisă, dar simțeam că nu era pentru mine. Așa m-am înscris la un master de PR și Marketing la ASE. În timpul masterului m-am angajat ca specialist marketing la o firmă care recruta forță de muncă din străinătate unde am rezistat vreo trei luni. Într-o zi am văzut un anunț de job care suna cam așa: Compania X (cu sediul în Anglia) angajează agenți imobiliari pentru București, salariu atractiv+comision+telefon+mașină) și mi-am zis că acesta este lozul meu câștigător'', a spus Raluca Luca pentru Retail.ro.

Așa și-a început cariera în real-estate, cu o poziție de broker și project manager timp de cinci ani în mai multe companii și departamente, ulterior fiind făcută trecerea în comercial la Coldwell Banker, o companie de consultanță imobiliară din Statele Unite.

,,A fost momentul meu transformațional. Am învățat enorm și mi-a plăcut extrem de mult, simțeam cum mi se potrivește mănușă. Știam atât de bine piața încât eram capabilă să vând orice, oricui. Asta se întâmpla cam în 206-2007, atunci când foarte multe companii străine au făcut investiții la noi în țară. Nu îmi ajungea efectiv timpul pentru cât de mare era cererea. Din păcate odată cu criza financiară din 2008 aceste companii s-au retras și interesul pentru spațiile de birouri a scăzut drastic'', a spus Raluca Luca într-un interviu pentru Retail.ro.

Retail jobs

Atunci a fost momentul în care Raluca a făcut o schimbare și a decis să treacă de la statutul de angajat la cel de angajator. Și-a urmat o pasiune mai veche, a făcut un curs de make-up și a urmat deschiderea unui salon de beauty, The Lovely Room. Ulterior, antreprenoarea a deschis un atelier de haine pentru bărbați, Don Men.

Raluca a început consultanța în retail după primii patru ani în industrie, iar primii clienți au fost partenerii en-gros cărora compania le-a oferit recomandări de la branding la amenajarea magazinelor, precum și strategia de vânzări. Ca entitate separată, DeLuca Retail a fost înființată în urmă cu un an.

,,Aș putea spune că am început consultanța cam după primii patru ani în retail pentru că am realizat câtă nevoie de ajutor aveau brandurile și magazinele mai mici, în special cele din orașele mici. ''Primii mei clienți'' au fost de fapt partenerii noștri de en-gros din țară cărora le-am oferit și le ofer și acum consultanță începând de la branding și amenajarea magazinelor și până la strategia de vânzări'', a specificat Raluca Luca.

În prezent, compania colaborează cu magazine mici și mijlocii, antreprenori aflați la început de drum, pe care îi ajută să își construiască o strategie personalizată, o planificare eficientă, dar și un management și o optimizare a vânzărilor offline și online.

Citeste si:
Omul de afaceri Peter Imre a murit la doar 60 de ani
Omul de afaceri Peter Imre a murit la doar 60 de ani

,,Venim în sprijinul magazinelor mici și mijlocii, antreprenorilor aflați la început de drum și a brandurilor care își doresc o strategie personalizată, o planificare eficientă, un management și o optimizare a vânzărilor offline și online. În acest moment lucrez cu un tânăr antreprenor care își va lansa în curând un brand de îmbrăcăminte pentru copii, am un proiect de consultanță pentru un brand de deco&flowers și tocmai am livrat un nou concept de magazin online pentru compania de parfumuri Marcman'', a spus Raluca Luca.

Cum este construită strategia de branding

Marketingul nu mai este despre produsele pe care le fabrici sau le comercializezi, ci despre poveștile pe care le spui. Dacă îți dorești să generezi trafic și să activezi vânzările trebuie să fii creativ și să implici dircet clientul, spune Raluca Luca.

,,La DeLuca Retail suntem capabili să consiliem brandurile mici cu privire la elemente cheie legate de construirea și poziționarea imaginii lor. Scopul nostru este să ajutăm brandurile să creeze mai multă valoare cu fiecare contact cu clienții lor și să ne asigurăm că experiența de client este cu adevărat specială și reflectă perfect vocea și valorile brandului, de la identitatea de brand, până la poziționarea și modul în care comunică'', a precizat antreprenoarea.

Cât despre costurile pentru fiecare companie, compania de consultanță realizează pachete personalizate. Prima ședință de consultanță oferită de Raluca este gratuită și informativă. Prețul unei ședințe de consultanță poate începe de la 70 de euro pentru un audit al site-ului existent și poate ajunge la 800 de euro pe lună pentru un pachet de consultanță individuală. În plus, compania va lansa un pachet de group coaching mai avantajos pentru tinerii aflați la început de drum.

,,Pentru că ne adresăm micilor antreprenori, dar mai ales pentru că știu din experiența mea cu DON cât este de greu să te descurci cu bugetul în primii ani, am conceput diferite tipuri de colaborare care să vină în sprijinul lor. Ascult, înțeleg cu ce probleme se confruntă fiecare și revin cu o ofertă care se va încadra în bugetul lor'', mai spune antreprenoarea.

Compania identifică ce îl face pe retailer și pe business-ul lui diferit de ceea ce există deja pe piață și se folosește de toate atuurile, mai spune antreprenoarea.

,,Stabilim care este problema pe care își dorește să o rezolve pentru clienții său ca să creăm soluția exactă pentru nevoile lor. Perfecționăm apoi produsul vedetă - produsul sau serviciul care îi va duce business-ul la următorul nivel. Și abia după aceea putem face o strategie'', a mai spus Raluca.

DeLuca Retail vrea să lanseze un laborator de business

DeLuca Retail vrea să lanseze un laborator de business, The Retail Lab, prin care să ofere cursuri celor care vor să își deschidă o afacere. Compania de consultanță a conceput un curs de începători și unul pentru avansați, prin care sunt parcurse cele mai importante etape ale unui mic antreprenor de la cum ia naștere un brand mare, cum este găsită audiența target, cum crește un brand, cum deschizi o societate și până ajungi la strategia de vânzări, marketing, lansarea de piață, precum și partea de customer experience, formarea unei echipe, e-commerce și Facebook Ads pentru cei mai avansați. Cursurile vor fi disponibile atât în format scris, digital, dar și webinar live.

,,Lucrez în acest moment la acest proiect și abia aștept să îl finalizez. Pentru că am avut multe cereri și întrebări venite din partea persoanelor care își doresc să înceapă o afacere, dar care nu știu efectiv de unde să înceapă sau de câți bani ai nevoie pentru a porni. Ajutăm oameni care sunt la început de drum și care au nevoie de fiecare bănuț pentru business-ul lor și nu își permit în acest moment un serviciu de consultanță. Îmi doresc mult să reușim să lansăm și Group Coaching-ul prin care vom face lunar câte o grupă de cinci antreprenori din aceeași nișă și nivel de experiență și pe care îi vom ajuta să treacă prin toate etapele unui business '', mai spune antreprenoarea.

Tendințele în retail în 2022

Dacă 2020 a fost un an greu pentru retail, 2021 a fost un an de evaluare și reconstrucție, iar în 2021 vom depăși perioada de readaptare, iar magazinele fizice își vor menține poziția, dar scopul lor trebuie să se schimbe, o importanță deosebită trebuie acordată comunicării, spune Raluca Luca. Mai mult, un aspect important este dezvoltarea de relații mai apropiate cu clienții.

,,De asemenea, cred că vom avea o explozie în ceea ce privește reorientarea investițiilor de la mediul digital la retailul fizic, atât în ceea ce privește formatele, cât și în privința cheltuielilor media. Motivul este evident, pe măsură ce am ieșit din COVID (sau învățăm să trăim cu el) va fi o foame din partea consumatorilor de a reveni la cumpărăturile din magazin și la experiențele fizice. Al doilea catalizator și mai puțin evident este că brandurile și comercianții cu amănuntul de astăzi se confruntă cu costuri insuportabile pentru media digitală. Există tot mai multe dovezi că majoritatea cheltuielilor publicitare digitale sunt risipite și nu sunt văzute de consumatori. Prin urmare, magazinele fizice vor fi considerate din ce în ce mai puțin ca un simplu canal de distribuție pentru produse și mai mult ca un canal media experiențial rentabil în scopul achiziției de clienți'', a mai spus fondatoarea companiei de consultanță.

Se observă o evoluție în comerțul online, iar, în urma pandemiei, brandurile și-au reevaluat întregul customer journey și customer experience, iar consumatorul de astăzi se așteaptă la ceva mai mult decât la o simplă experiență tranzacțională.

În 2022, brandurile își vor reduce amprenta în retail, dar își vor aprofunda investiția în funcțiile și serviciile pe care fiecare spațiu le are de oferit, crede antreprenoarea.

Cum afectează războiul ruso-ucrainean sectorul de retail

Criza va avea un impact major asupra companiilor mari și mijlocii și implicit asupra investițiilor, spune fondatoarea agenției de consultanță. Atenția va fi mai mult îndreptată spre partea de susținere a producției și a forței de muncă decât pe marketing.

,,Cu siguranță vor exista reduceri în bugetele de promovare media cel puțin în acest an. Companiile mici nu cred că vor fi afectate'', a concluzionat Raluca Luca.

Ce se întâmplă cu zona de fashion?

Pentru sectorul de modă, în special, magazinele vor deveni centre de stil și vor fi propulsate dincolo de o destinație de cumpărare și va deveni o experiență de produs captivantă, tangibilă, dar care nu poate fi găsită online, mai spune antreprenoarea.

,,De asemenea, anticipez că spațiile de vânzare vor începe să funcționeze ca centru de distribuție individual, facilitând ambalarea, expedierea și livrarea comenzilor online la fața locului. Companiile vor investi în două domenii cheie: oamenii și produsul lor. Penuria de forță de muncă și de produse a lovit tot felul de companii în 2021. Intrând în 2022 vor dori să se asigure că promovează produsele corecte și că lucrează în echipe mai restrânse, dar mai eficiente, pentru a evita blocarea stocurilor și cheltuielilor enorme cu forța de muncă. Rezultatul? Probabil că veți vedea magazine cu personal corespunzător, cu membri ai echipei plătiți corespunzător, o corecție care era mai mult decât necesară. Și veți vedea, de asemenea, rafturi mai pline'', mai spune antreprenoarea.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  DeLuca Retail, agenție de consultanță pentru companiile aflate la început de drum, vrea să lanseze un laborator de business