Lectură de 5 minute

04 Aug 2022 - Interviuri și Analize

Cristian Munteanu, Coca-Cola HBC România: Am reușit să recâștigăm cotă de piață pe apa minerală

Viorela Pitulice

Abonează-te pe  

Vânzările Coca-Cola HBC România au cunoscut un trend pozitiv, în prima parte a anului, cu un avans al volumelor mid-single digit, comparativ cu aceeași perioadă din 2021. Rezultate foarte bune au fost înregistrate la apa minerală, cu o creștere de două cifre, iar mai mult, s-a recâștigat și cotă de piață, după cum a declarat într-un interviu exclusiv acordat Retail.ro Cristian Munteanu, Commercial Excellence Director Coca-Cola HBC România.   

 

Cum au mers vânzările de apă minerală/băuturi răcoritoare în acest an, față de perioada similară din 2021? Căldurile din ultima perioadă au influențat vânzările?

În prima parte a anului, evoluția vânzărilor a fost una pozitivă – cu un avans al volumelor mid-single digit, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. O performanță foarte bună am înregistrat legat de vânzările de apă – cu creșteri double digit față de anul trecut. Pe fondul readaptării strategiei noastre pe această zonă, concretizată prin existența unei echipe dedicate și printr-un plan puternic de acțiuni – și în acest context am reușit să recâștigăm cotă de piață.

Temperaturile ridicate au, desigur, un impact pozitiv asupra business-ului nostru – dar nu atât de mare pe cât s-ar crede; în plus, aceste temperaturi sunt relativ în linie cu cele din anii trecuți, în plus, sunt și multe alte efecte care influențează creșterea pieței de băuturi non-alcoolice. Pe ansamblu, datele noastre arată o creștere a pieței de băuturi non-alcoolice în prima parte a anului (retail, în volum) – dar cu rate de creștere relativ mici.

Retail jobs

Ce așteptări aveți pentru acest acest an, raportat la 2021?

În linii mari, așteptările sunt legate de evoluții în line cu dinamica curentă – și un avans al cifrei de afaceri în linie cu cel din prima parte a anului. Am vrea însă să subliniem că, din punctul nostru de vedere, această așteptare vine cu un grad de incertitudine relativ ridicat – în special pentru ultimul trimestru al anului, în contextul evoluțiilor macro – inflație, implicațiile economice ale conflictului din Ucraina – ce pot avea un impact semnificativ asupra încrederii consumatorilor, cu efecte asupra consumului.

Care sunt principalele probleme cu care vă confruntați, în acest an?

Provocarea majoră în acest an este, desigur, legată de evoluția costurilor de producție și distribuție; costurile de producție (materii prime, energie) au crescut semnificativ, de multe ori cu rate de creștere peste rata generală a inflației, iar cele de distribuție au fost influențate major de creșterea accentuată a prețului combustibilului.

Citeste si:
Coca-Cola HBC România își extinde portofoliul de cafea cu un nou brand premium și își propune să se extindă în retail
Coca-Cola HBC România își extinde portofoliul de cafea cu un nou brand premium și își propune să se extindă în retail

Din punct de vedere al consumatorului, principala dificultate este legată de rata inflației – cu impact asupra volumelor de vânzări – precum și de un oarecare grad de incertitudine al consumatorului, în contextul socio-economic și politic actual.

V-au afectat în vreun fel strategia de dezvoltare pentru 2022?

Creșterea costurilor de producție și rata ridicată a inflației au fost premise pe care le-am încorporat în construirea strategiei noastre pentru 2022; ratele de creștere au fost însă semnificativ mai mari decât ce am anticipat noi.

Desigur, implicațiile economice ale conflictului din Ucraina nu au putut fi previzionate la momentul construirii strategiei pentru 2022 și, din acest punct de vedere, a fost nevoie să ne adaptăm strategia de business.

Au crescut costurile de producție, în 2022? Ați scumpit produsele?

Cum am menționat și mai sus, creșterea costurilor de producție și distribuție a fost semnificativă – în multe cazuri peste rata generală a inflației – și pentru acoperirea, fie și parțială, a acestor costuri, am operat creșteri de preț pentru produsele din portofoliul nostru. În paralel, ținând cont de impactul asupra consumatorului, am alocat și sume mai mari investițiilor în promoții pentru consumator, cu rolul de a asigura o bună accesabilitate a produselor noastre pentru toate categoriile de consumatori.

Aveți și exporturi? Cum este cererea la extern?

Facilitățile de producție din România acoperă și necesarul pentru câteva dintre produsele vândute în alte țări ale grupului, dar nu le-am numi exporturi, și, din acest punct de vedere, nu avem nici vizibilitate în privința evoluției cererii la extern.

Ce noutăți aveți pentru acest an?

O bună parte dintre noutățile din acest an le vedeți deja în piață și ele acoperă mai multe segmente.

Vorbim despre lansarea la nivel național a Lurisia – un brand nou, cu rădăcini în Italia, ce acoperă o zonă premium, atât în segmentul de apă, cât și în băuturi răcoritoare. Avem, de asemenea, gama Coke Creations în segmentul de Colas, o serie de produse inovatoare – atât din punct de vedere al aromelor, cât și din punct de vedere al ambalajului - cu relevanță mare pentru populația tânără prin experiențele AR activate prin scanarea dozelor.

Inovăm și din punct de vedere al ambalajului – și un exemplu bun aici este legat de lansarea noului ambalaj de 1L PET pentru Schweppes, gândit ca fiind mai potrivit anumitor categorii de consumatori (în special, gospodăriile cu 1-2 membri).

Pe lângă acestea, avem, desigur, inovații din punct de vedere al aromelor, pe mai multe categorii, menite să aducă noutate în categorie și experiențe noi pentru consumatori.

După cum știți, Coca-Cola HBC activează și în alte categorii – precum Cafea – și aici venim cu un brand nou, premium, atât în Horeca, cât și în zona de retail, Caffè Vergnano, care complementează oferta noastră curentă (Costa) pentru iubitorii de cafea bună.

Ce cifră de afaceri estimați pentru 2022, comparativ cu 2021?

Creșterea așteptată a cifrei de afaceri pentru 2022, comparativ cu 2021, va fi low double digit – o parte a creșterii fiind organică – din volum și din mix-ul de ambalaje, în contextul revenirii Horeca, dar și cu o influență semnificativă a inflației.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cristian Munteanu, Coca-Cola HBC România: Am reușit să recâștigăm cotă de piață pe apa minerală